عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۷۳۸۶
تاریخ انتشار : ۲۲ آذر ۱۳۹۲ - ۰۲:۵۳
کتاب ˈفاجعه جهل مقدسˈ از سلسله مباحث روشنگری دینی به قلم دکتر سید مصطفی محقق داماد توسط موسسه نشر علوم اسلامی منتشر شد.

عقیق: این اثر که پیرامون پیامدهای جهل در معارف دینی است؛ شامل مجموعه سخنرانی های حجت الاسلام سید مصطفی محقق داماد در خصوص حادثه عاشورای حسینی و چند بحث دیگر درباره جهل است.
به اعتقاد نویسنده، بلای جهل و بی خردی در هر شکل و لباسی خانمان سوز است ولی صبغه قدسی و دینی اش از چنان ویژگی برخوردار است که شعله هایش بر دل ها می نشیند و مغز استخوان را می سوزاند؛ یعنی از قبیل «نارالله الموقده التی تطلع علی الافئده» می باشد. در عاشورا معرکه عفریت جهل، آن هم در چهره قدسی اش به نیزه و شمشیر تجسم یافت و بر پیکر سیدالشهداء فرود آمد

وی در مقدمه این کتاب با طرح این پرسش که جهل نشسته بر دل ها را که روزگاران بر آن گذشته و نهادینه گشته، چگونه می توان بیرون کرد؟ آیا با روشنگری روزگاران ممکن است؛ یا حتی به روزگاران هم ممکن نیست؟ به بررسی عوامل کژاندیشی دینی پرداخته و به این سوال پاسخ داده که چرا انسان دین را بد می فهمد.

نویسنده سپس می افزاید: کژاندیشی علل مختلفی دارد، به نظر من علت عمده این است که مردم، دین را از رهگذر تعقل و تفهم انتخاب نکنند. من فکر می کنم معنای ایمان یعنی انتخاب یک مرام با آزادی کامل و معرفت مبتنی بر تدبر عمیق، به دور از هرگونه سیطره ای حتی سیطره کاریزماتیک و یا عشق. قرآن می فرماید: «فذکر انما انت مذکر لست علیهم بمسیطر «پس تذکر ده که تو تنها تذکر دهنده ای بر آنان سیطره نداری.

محقق داماد با اذعان به اینکه حادثه کربلا نشان دهنده یک حقیقت بسیاربزرگ است و آن این است که دین به طور کلی درطول تاریخ یک چاقوی دو بر است، می نویسد: دین اگر درست درک شود آدمی را به اعلا علیین می رساند و اگر کژ اندیشیده شود، نه تنها بی اثر نیست بلکه آدمی را در سیر نزول به طور بسیار موثری کمک می کند و او را به اسفل سافلین می رساند. یعنی خطر دیندار کژاندیش از بی دین مطلق بسیار بیشتر است.

مؤلف کتاب «فاجعه جهل مقدس» معتقد است: شریعت نبوی در جامعه ای که دین به نحو صحیح درک نشود می تواند وسیله ایجاد فاجعه عظیمی شود. ساده انگاری است بیاندیشیم که جانیانی که به کربلا برای قتل سیدالشهداء(ع) آمده بودند، برای رسیدن به پول و یا همه برای مقام بوده است. شواهد تاریخی به وضوح گویای آن است انگیزه قوی که موثرترین نقش را در بسیج علیه آن بزرگوار داشت، حربه های دینی بوده است.

کتاب ˈفاجعه جهل مقدسˈ که مشتمل بر 287 صفحه است با شمارگان 1000 نسخه و به قیمت 12000تومان، توسط مرکز نشر علوم اسلامی در اختیار خوانندگان قرار گرفته است


منبع:ایرنا


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۳
نعمت الله
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۲
0
0
باسلام مندر خراسان جنوبی هستم این کتاب را چگونه تهیه کنم آیا میشود پست کنید.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۲۸ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۵
0
0
باسلام لطفا محل فروش این کتاب دراذربایجانشرقی کجاست
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۲۹ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۵
0
0
باسلام لطفا محل فروش این کتاب دراذربایجانشرقی کجاست
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین