عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۷۲۹۱
تاریخ انتشار : ۲۰ آذر ۱۳۹۲ - ۲۰:۴۵
سوره توحيد بر دور تا دور سنگ به زيبايي نوشته شده و وسط آن هم گلي تعبيه شده است كه اخير گل وسط را برداشته و بسم الله الرحمن الرحيم را وسط آن نوشته‌اند و سوره توحيد بر دور آن قرار دارد. اين سنگ نوشته ها در موزه مكه مكرمه وجود دارد.
عقیق:در يكي از تصاوير زير دايره صمديه مشاهده مي‌شود كه براي قرن هفتم و هشتم هجري و برخي مي‌گويند قرن يازدهم هجري بوده است.

سوره توحيد دور تا دور سنگ به زيبايي نوشته شده و وسط آن هم گلي تعبيه شده است كه اخير گل وسط را برداشته و بسم الله الرحمن الرحيم را وسط آن نوشته‌اند و سوره توحيد بر دور آن قرار دارد.

ساخت اين سنگ‌ها را به ملك ظاهر سيف الدين برقوق (۷۸۴۸۰۱ هجري قمري) نسبت مي‌دهند كه پادشاه مصر بوده و به دستور وي كارهايي در مسجدالحرام انجام شده كه يكي از كتيبه‌هاي داخل مسجدالحرام نيز كار وي است.

سنگي كه در تصوير ديگر مشاهده مي‌شود در دوره ابوجعفر منصور دوانقي (۱۳۶ - ۱۵۸ ق / ۷۵۴ - ۷۷۵ م) است كه به دستور وي اين سنگ در مسجد نصب شده است كه نامش عبدالله، كنيه‌اش ابوجعفر و لقبش منصور بود و پسوند دوانيقي را از آن جهت به‌دنبال لقب او آورده‌اند كه بسيار حسابگر و بخيل بود و بر كوچك‌ترين اجزاء كه دانه و حبه باشد حساب مي‌كرد.

در ۱۲ ذي الحجه سال ۱۳۶ پس از مرگ برادرش سفاح به خلافت رسيد. مدت خلافتش ۹ روز كمتر از بيست و دو سال بود و به لحاظي خط مشي هشام بن عبدالملك اموي را دنبال مي‌كرد.

مدت ۶۳ سال عمر كرد و در ششم ذي الحجه ۱۵۸ در راه مكه از دنيا رفت و در منطقه حجون كه اكنون نزديك مسجد جن در شهر مكه واقع است به خاك سپرده شد.

از او ششصد ميليون درهم و چهارده ميليون دينار به جا ماند. وي سر سلسله خلفاي بني عباس و اولين كسي بود كه منجمان را در دستگاه حكومتي وارد ساخت و كتاب‌هاي سرياني و ديگر زبان‌ها را به زبان عربي ترجمه كرد از جمله اقليدس و كليله و دمنه.

وي دشمني شديدي با اهل بيت(ع) و فرزندان پيامبر اكرم(ص) داشت و جنايات و كشتار او نسبت به اولاد امام حسن مجتبي(ع) و ساير سادات از صفحات غم انگيز، دردناك و شرم اّور تاريخ است.

اّزار و اذيت‌هايش نسبت به امام صادق(ع)  در كتب تاريخ آمده است و سرانجام نيز دستور داد اّن حضرت را مسموم كردند و به شهادت رساندند.

دست نوشته های قرآنی

دست نوشته های قرآنی

دست نوشته های قرآنی


منبع:حج
211008


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین