عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۷۲۸۵
تاریخ انتشار : ۲۰ آذر ۱۳۹۲ - ۱۷:۱۷
گفتاری از مرحوم اسماعیل دولابی؛
صلوات به آدم قوت می دهد؛ صلوات هم در بین دعاها برای رفع خستگی و باز شدن نطق و راه افتادن است. هر وقت با خدای خود صحبت می کنی، اگر دیدی تعطیل شد و نتوانستی حرف بزنی صلوات بفرست، دوباره نطقت باز می شود...

صلوات راه بهشتعقیق:صلوات؛ دروازه بهشت، رو به بهشت است… صلوات راه را باز می کند» این ها صحبت های «مرحوم حاج محمداسماعیل دولابی» است که بیان شیرین و پرمعرفتش دیگر برای کسی غریبه نیست.خواندن کتاب های طوبای محبت مرحوم دولابی خالی از لطف نیست.

پیامبر خدا فرمود: هر وقت شاد یا غمناک شدی بر محمد و آل محمد صلوات بفرست. فرمود: یا علی انسان راه بهشت را گم نمی کند مگر این که صلوات بر من را فراموش کند. معلوم است که امت همه رو به بهشت می روند. اهل سنت که الآن بیچاره و بدبختند، ناراحت و گیجند و راه ندارند برای همین است؛ چون صلوات را تغییر دادند و آل را از پیامبر حذف کردند. لذا بهشت را گم کرده اند، اما شیعیان خوب می دانند.

امروز شیعه در دنیا طلوع کرده است. دنیا متحیر و سرگردان است. قلب ها میل به ولایت و ائمه می کند؛ چون در بهشت باز شده است. خارجی ها و دولت های دنیا متحیر شده اند و وحشت زده. چون در بهشت باز شده که در جهنم باز می شود. 

در این که فرموده اند: امت من هر وقت صلوات بر محمد و آل محمد را فراموش می کنند راه بهشت را گم می کنند، چند خصوصیت است: یکی این که امت در راه بهشت است و رو به بهشت حرکت می کند. چون این پیامبر رحمت للعالمین است. این فراموشی همان «نسوا الله فانسیهم انفسهم» است. این فراموشی بد است.

بنده فطرت های پیرزن ها و پیرمردهایی را دیدم که خیلی به هوش است. مثلاً وقتی در خیابان دعوا می بیند به کسی می گوید: برو به اینها که دعوا می کنند بگو صلوات بفرستید، چرا دعوا می کنید. ببین از حدیث پیامبر خدا خبر می دهد. همه دارند حق را ارائه می دهند.(1)

صلوات؛ پنچ اصل دین

 پنچ اصل دین در صلوات وجود دارد. «اللهم» توحید است. «صل علی محمد» نبوت است و «آل محمد» یعنی امیر المؤمنین و اولادش. این هم امامت. توحید را که قائل شدیم، معاد را هم قائلیم و چون حق محمد و آل محمد را ادا کردید عدالت است. قربان این مستحب که با آن هر پنج اصل دین را اقرار کردیم.(2)

همه چیز در گرو صلوات بر محمد و آل محمد

در روایت آمده است هر وقت زنبور عسل شیره گل را می مکد تلخ است، بر محمد و آل محمد صلوات می فرستد و شیره تلخ به عسل شیرین تبدیل می شود.(3)

صلوات خیلی کارها می کند

بر پیغمبر(ص) صلوات بفرستید که قوه شما زیاد می شود. هر وقت دعایی می شنوی یا مصیبتی از خوبان می شنوی و ناراحت می شوی آهسته صلوات بفرست. این قوه و ظرفیت شما را زیاد می کند.

صلوات ظرف انسان را بزرگ می کند یعنی آدمی که ضعف اعصاب دارد کوچک است. اگر یک شب نمازش عقب جلو بشود خودش را می خورد یا اگر یک شب موفق شد بی قرار می شود و ادعا می کند؛ به برکت صلوات این حالت از او رفع می شود. صلوات خیلی کارها می کند. ظرف انسان را بزرگ می کند.

صلوات راه را باز می کند

صلوات به آدم قوت می دهد. هم در امر آخرت و هم در خوشی و ناخوشی به انسان قوت می دهد و بهجت می آورد و غم را زائل می کند.
صلوات هم در بین دعاها برای رفع خستگی و باز شدن نطق و راه افتادن است. هر وقت با خدای خود صحبت می کنی، اگر دیدی تعطیل شد و نتوانستی حرف بزنی صلوات بفرست، دوباره نطقت باز می شود. خداوند اشک مضطرین را دوست دارد. در وقت دعا یاد منعم می کنیم. حرف های خوب در درون انسان باقی می ماند. خداوند سفره وسیعی آفریده است. حرف های خوب عطر است…

صلوات در خوشی و ناخوشی به انسان قوت می دهد و بهجت می آورد و غم را زائل می کند. آنجا هم که سرور است آن را بزرگترشان می دهد. صلوات در راه خدا به انسان خیلی کمک می کند.
در بین دعاها برای رفع خستگی و باز شدن نطق و راه افتادن زبان مفید است.

هر وقت با خدای خود صحبت می کنی اگر دیدی زبانت تعطیل شد و نتوانستی حرف بزنی صلوات بفرست دوباره نطقت باز می شود… انسان گاهی در می ماند که به خدا چه بگوید؛ صلوات راه را باز می کند…(4)

صلوات؛ برکت عمر

صلوات بفرستید؛ صلوات عمر را زیاد می کند، صله رحم است. عمر انسان را با برکت می کند. زیاد یعنی برکت. نه اینکه سال و ماه عمر را زیاد می کند. دیدید اصحاب کهف رفتند و در غار خوابیدند، خودشان فکر کردند یک روز و نصفی خوابیده اند ولی سیصد و نه سال طول کشیده بود. چقدر با برکت! یک چرت که بخوابی دنیا می آید و می گذرد. تا دو سه ساعت خوابیدی، دنیا چند هزار سال راه رفته است.(5)


قافله بهشت

اگر خدای نخواسته انسان منطق و سلیقه کج داشته باشد، راه بهشت را گم می کند و ما قافله بهشتیم و مقصدمان بهشت است. پیامبر هم به علی(ع) فرمود: هر که صلوات بر من را فراموش کند و یا تغییر بدهد بهشت را گم می کند. زن های قدیم خیلی معرکه بودند تا چیزی را گم می کردند، با صلوات آن را پیدا می کردند. امت محمد(ص) مسیری که می روند به سمت بهشت است، پیر می شوند، مریض می شوند، علیل می شوند، اما دائم به سمت بهشت در حرکتند. ولی اگر صلوات را تغییر دهند راه بهشت را گم می کنند (اشاره به تغییر صلوات توسط اهل تسنن). یک نشانه اش این است که وقتی امت محمد رسول الله عصبانی می شوند و کمی گرد و خاک برپا می شود و صلوات می فرستند، گرد و خاک فرو می نشیند و روشنایی می آید و قلب ها زنده می شوند.(6)

صلواتی بفرستید و…

راحت باشید.
خداوند راحتی را برایتان آفریده است و نشانتان می دهد.
بچه ها هر چقدر شلوغ کنند، آخرش ساکت می شوند. غصه نخورید، پیش خودتان می آیند. هر جا اضطرابی باشد پیش شما می آیند.
صلواتی بفرستید و دعایی بخوانید آن وقت به زندگی خود نگاه کنید.
خداوند خستگی هایمان را به در می کند…
هر وقت خسته شدی یک تکان به خودت بده، خدا رفع می کند.
وقتی سرت را تکان دادی خداوند قادر است به حق ائمه(ع) و خوبانش، تمام خیالاتی را که داشت مغزت را می شکافت از بین می برد.

(اللهم صل علی محمد وآل محمد)


پی نوشت ها

1_(طوبای محبت؛ مجالس حاج محمد اسماعیل دولابی جلد اول- صفحه۸۸-۹۰)

2_(طوبای محبت؛ صفحه ۱۱۳)

3_(طوبای محبت؛ صفحه ۱۲۵)

4_(طوبای محبت؛ صفحه ۱۲۶)

5_(طوبای محبت؛ صفحه ۲۲۳)

6_(طوبای محبت؛ مجالس حاج محمد اسماعیل دولابی جلد دوم- صفحه ۷۱)

منبع:صاحب نیوز

211008



ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین