عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۷۲۱۷
تاریخ انتشار : ۱۹ آذر ۱۳۹۲ - ۱۵:۱۵
یازدهمین ویژه برنامه «پرده عشاق» به منظور تجلیل از مرحوم طیب حاج رضایی، حر انقلاب اسلامی، روز 19 آذر ماه در فرهنگسرای خاوران برگزار می شود.

عقیق: طیب حاج رضایی در سال 1295 در تهران متولد شد. به دلیل شرارت های بسیار در سن 18 سالگی به بندرعباس تبعید شد و پس از بازگشت از تبعید در خیابان انبار گندم، در حجره ای مشغول به کار شد و پس از مدتی در صنف میوه و تره بار عنوان سلطان موز ایران را گرفت.

وی در جریان کودتای 28 مرداد به خاطر فعالیت به نفع حکومت، نشان شماره 2 رستاخیز گرفت و با اینکه هیچ نفوذی در حکومت نداشت مسئول بیمارستان مادر ولیعهد شد. او در مراسم جشن تولد فرزند محمدرضا پهلوی تمام چهار راه مولوی تا شوش را فرش پوش کرد و طاق نصرت بست.

در اواخر سال 1341 و اوایل سال 42، طیب دچار تحول درونی شد و بارها دوستان و آشنایان از دهانش شنیده بودند كه گفته بود: "خدایا پاكم كن، خاكم كن." وی علاقه بسیاری به حضرت اباعبدالله(ع) داشت و همین محبت باعث نجاتش شد. دسته طیب بزرگترین دسته عزاداری در تهران بود.

طیب در این دوران اگرچه با روحانیت ارتباط نداشت اما احترام ویژه ای برای این گروه قائل بود. به عنوان مثال ساواک در سال 36 که آیت الله کاشانی در انزوا به سر می برد، از رفت و آمد طیب با ایشان گزارش می دهد. بنا بر این رفتار و شخصیت مرحوم رضایی با افرادی چون شعبان جعفری که برای جلب نظر شاه هر کاری می کردند، تفاوت داشت.

در خرداد سال 42، که اعتراض امام خمینی(ره) به کاپیتولاسیون مطرح بود، طیب مانند هر سال دسته عزاداری خود را در خیابان ها حرکت داد و خود پیشاپیش آن به راه افتاد. بر علم های این دسته عکس های امام(ره) نصب شده بود. در آن زمان این اقدام مجازات سختی در پی داشت.

در روز 15 خرداد طیب با تعطیل کردن میدان بارفروش ها، موجب شد تا تظاهرات با شور بیشتری انجام شود. رژیم از او انتظار داشت که جلوی تظاهرات را بگیرد ولی او این کار را نمی کرد به همین دلیل دستگیر می شود و در زمان بازداشت از او می خواهند که برگه ای را امضا کند که در آن عنوان می شد امام(ره) پولی به وی پرداخت کرده اند تا شورش کند. او با این جمله که «به امام حسین(ع) و دستگاه او خیانت نمی کنم»، برگه را امضا نکرد.

طیب حاج رضایی به دلیل طرفداری از امام(ره) به زندان افتاد و در نهایت حکم تیرباران وی صادر می شود.

در ویژه برنامه «پرده عشاق» با هدف گسترش فضایل اخلاقی با تمرکز بر اخلاق عمومی و معرفی و تکریم مفاخر و نخبگان ملی، شهری و محلی به شهروندان هر منطقه و در سطح وسیع تر به عموم هموطنان، از مرحوم طیب حاج رضایی به عنوان یکی از مفاخر حسینی تجلیل خواهد شد.

شهروندان برای آگاهی از دیگر برنامه های «پرده عشاق» در مناطق بیست و دوگانه پایتخت و آشنایی با چهره ها و شخصیت های تجلیل شونده در این برنامه می توانند با شماره 1837 تماس بگیرند.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین