عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۷۰۲۱
تاریخ انتشار : ۱۷ آذر ۱۳۹۲ - ۱۲:۳۲
شيوه هاى محافظت از عتيقه جات و نسخ خطى در شوراى آستان قدس علوي و با حضور هيأتى از سازمان جهانى يونسكو و وزارت فرهنك عراق برگزار شد.
عقیق:هيأتى به نمايندگى از سازمان جهانى يونسكو به همراه هيأتى از وزارت فرهنگ عراق به زيارت آستان قدس علوى شرفياب شدند و با مسؤولين آستان ديدار كردند.

دكتر على حجى از اعضاى شوراى آستان در اين رابطه گفت: طى اين ديدار پيرامون شيوه هاى علمى محافظت از آثار تاريخى و نسخ خطى تبادل نظر شد. با وجود تجربه نسبتا خوب كاركنان بخش نسخ خطى، اما آستان همچنان نيازمند تجارب ديگر سازمان هاى فرهنگى در اين زمينه مى باشد.

على حجى افزود: تا كنون تعداد بسيارى از كارشناسان ميراث فرهنگى از كشورهاى مختلف اسلامى و اروپايى به آستان مشرف شده اند و از فعاليت هاى فرهنگى آستان اطلاع يافته اند و از تجربيات هر يك از آنان استفاده كرديم. چرا كه آستان گنجينه ى نسبتا بزرگى از آثار تاريخى و نسخ خطى در اختيار دارد و جهت نگهدارى از اين ميراث فرهنگى مى بايست نكات علمى و دقيق دانش باستان شناسى و مديريت موزه رعايت گردد.

رشيد جبار نماينده وزارت فرهنگ عراق كه در اين ديدار حضور داشت در اين رابطه گفت: به همراه يك هيأت رسمى از وزارت فرهنگ عراق و هيأتى از سازمان جهاتى يونسكو به زيارت حرم مطهر امام على (ع) مشرف شديم. در هيأت سازمان يونسكو كارشناسان برجسته اى بنام «ماركو دى بيلو» كارشناس نسخ خطى و دكتر «نيكلاس ساريز» و كارشناس مصرى «هيثم عثمان السيد» حضور داشتند.

نماينده وزارت فرهنگ عراق در ادامه گفت: طى ديدار با مسؤولين آستان مسائل مختلفى در زمينه نگهدارى از آثار تاريخى مورد بررسى قرار گرفت و جهت برگزارى كارگاه هاى آموزشى مشترك براى كاركنان آستان جهت آموزش شيوه‌هاي ترميم و نگهداري آثار تاريخى به توافق رسيديم.

وى تاكيد كرد: وزارت فرهنگ عراق آمادگى خود را جهت ارائه مشاوره در زمينه نگهدارى از آثار تاريخى اعلام مى دارد. به ويژه به اين مكان مطهر كه نزد همه مسلمانان جهان مورد احترام و تقديس است. همچنبن مى توانيم با استفاده از روابط خوبى كه با ديگر سازمان هاى فرهنگى بين المللى داريم امكان استفاده آستان از ديگر تجربيات را فراهم سازيم.

گفتنى است در پايان ديدار توافق نامه اى جهت ايجاد همكارى مشترك در زمينه حفظ و نگهدارى از آثار تاريخى بين آستان و وزارت فرهنگ و سازمان يونسكو به امضا رسيد. طبق اين توافق نامه كارشناسان سازمان يونسكو و وزارت فرهنگ به صورت دوره ايى از آثار تاريخى حرم مطهر بازديد مى كنند و پيشنهادات و تجارب خود را به آستان ارائه داده و جهت برگزارى نمايشگاه هاى مشترك در آينده با يكديگر همكارى خواهند كرد.

منبع:حج
211008


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین