عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۶۹۴۱
تاریخ انتشار : ۱۶ آذر ۱۳۹۲ - ۱۴:۵۹

عقیق: در کلام روز، از لسان مبارک معصومین(ع) چند پرسش و پاسخ را درباره "رزق و روزی" که شاید برای افراد زیادی دغدغه و مسئله باشد، مطرح می‌کنیم.

شاید برای همه ما سوالاتی از این قبیل پیش آید که؛ آیا با نخواستن، روزی کم می‌شود؟ آیا زرنگی نقشی در جلب روزی دارد؟ رزق و روزی در پی کیست؟ و در طلب روزی چگونه باید باشیم؟

رسول خدا(ص) و ائمه معصومین(ع) در زمان حیات مبارک خویش پاسخ این پرسش‌ها را به پیروان خود فرموده‌اند که امروز نیز چراغ راهی پیش روی ما است، به ویژه در دنیایی که متاسفانه اکثر افراد حرص روزی و معاش دارند.

پیامبر خدا(ص) در حدیثی فرمودند: "نه حرص زدن حریص روزی را به طرف او می‌کشاند و نه ناخوش داشتن کسی از روزی، آن را از او باز می‌دارد(1)".

امام علی(ع) نیز در این باره می‌فرمایند: "بدانید که آنچه خداوند برای بنده مقدّر کرده است، بی کم و کاست به او برسد، هر چند در زرنگی و چاره‏‌اندیشی ناتوان باشد و نیز بیش از آنچه خداوند برایش مقدّر کرده به او نرسد، هر چند بسیار زرنگ و چاره‏‌اندیش باشد(2)".

آن حضرات ما را به میانه روی در طلب روزی توصیه و سفارش کرده‌اند.

پیامبر خدا(ص) در این باره فرمودند: "همانا جبرئیل در دلم چنین افکند که هیچ کس نمیرد تا روزیش را به طور کامل دریافت کند، پس از خدا پروا کنید و در طلب روزی میانه روی کنید و دیر رسیدن روزی شما را وادار نکند که آن را از راه غیر حلال بجویید؛ زیرا آنچه نزد خداست جز با طاعت او به دست نمی‌آید(3)".

حضرت علی(ع) نیز فرمودند: "روزی، جوینده کسی است که نجویدش(4)".

همچنین پیامبر خدا(ص) در حدیثی می‌فرمایند: غم روزی فردا را مخور؛ زیرا هر فردایی روزی خود را می‌آورد(5)".

 

پی نوشت:

1- بحارالأنوار: 77 / 68 / 7 منتخب میزان‌الحکمة: 234

2- أمالی المفید: 207/39 منتخب میزان‌الحکمة: 234

3- الکافی: 2 / 74 / 2 منتخب میزان‌الحکمة: 234

4- غررالحکم: 1408 منتخب میزان‌الحکمة: 234

5- بحارالأنوار: 77 / 67 / 6 منتخب میزان‌الحکمة: 234

منبع:ایسنا


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین