عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۶۸۸۳
تاریخ انتشار : ۱۵ آذر ۱۳۹۲ - ۱۸:۱۳
عاشورا و مهدویت؛
گویا نهضت نینوا، نهالی بود که در روز عاشورا کاشته شد تا رشد کند و در عصر ظهور به ثمر بنشیند، در عصری که همه پیامبران و امامان در انتظار آن بوده‌اند؛ عصری که در آن وعده‌هاى الهی بر حکومت جهانی تحقق می‌یابند.

عقیق: جریان امامت و ولایت ائمة اطهار(ع) جداى از یک‌ دیگر نبوده، بلکه متناسب با شرائط و مقتضیات زمان، جلوه‌هاى گوناگونی به خود گرفته است. این جریان، گاه در قیام سرخ، گاه در نهضت فرهنگى و علمی، گاه در لباس اسارت و گاه در تبعید و هجرت، متبلور شده است؛ اما از آن‌جا که تمامی معصومین، یک نور واحد هستند(خَلَقَکُمُ اللَّهُ أَنْوَارا) (1)، هدف واحدی را نیز دنبال مى‌کنند.
حفظ مکتب، هدایت امت، تبیین و اجراى حق و عدل و نیز ستیز با باطل، هدف مشترک تمام امامان(ع) بود که هم‌چون رودخانه‌اى که در مسیر خود، پیچ و تاب خاصى مى‌یابد، در هر زمان به شکلی بروز یافت تا همگان را حیات بخشد و سرانجام به اقیانوس حاکمیت عدل و امن الهى در زمان حضرت ولی‌عصر(عج) الشریف بیانجامد.
لیکن در این میان، پیوستگى و ارتباط میان قیام امام حسین(ع) و انقلاب حضرت مهدى(عج)، نمود بیشتری دارد. گویا نهضت نینوا، نهال و بذرى بود که در روز عاشورا کاشته شد تا در گذر زمان، رشد کند و در عصر ظهور، به ثمر بنشیند. در عصری که هم پیامبران و امامان(ع)، در انتظار فرا رسیدن آن بوده‌اند؛ عصری که در آن، وعده‌هاى الهی بر حکومت جهانی حق و عدل(2)، تحقق می‌یابند و آیة استخلاف(3) عینیت پیدا می‌کند.

نمونه‌های پیوند عاشورا و انتظار

1:امام حسین(ع) به فرزندش، امام سجاد(ع) فرمود: «اى فرزندم! به خدا سوگند؛ خون من از جوشش نخواهد افتاد تا آن‌که خداوند، مهدى(عج) را برانگیزد و انتقام خونم را بگیرد.(4)
:2
در دعاى ندبه و شرح غم هجران مهدى موعود(عج)، از میان صدها شهید عترت پیامبر(ص)، تنها از شهید کربلا، سخن به میان می‌آید.
:3
شعار قیام جهانى امام منتظَر و یارانش، «یا للثارات الحسین» خواهد بود.(5)

 :4بیش از دویست روایت، به این مساله اشاره دارند که حضرت حجت(عج)، فرزند و از نسل امام حسین(ع) است و خود این نکته، گویاى رمز عمیق این ارتباط است. از جمله، پیامبر(ص) در بیانى به فاطمة زهرا(ع) فرمود: "قسم به خدایى که جز او معبودى نیست؛ مهدى این امت که عیسى بن مریم، پشت سر او نماز مى‌خواند از ما مى‌باشد" و آن‌گاه با دست مبارک بر شانة امام حسین(ع) زد و سه مرتبه فرمود: "او از حسین(ع) است"(6). هم‌چنین آن حضرت، به سلمان و ام سلمه فرمود: «مهدى(عج) از فرزندان حسین(ع) است؛ پس خوشا به حال آن‌که از دوستان حسین(ع) باشد که به خدا قسم؛ شیعیان و پیروان او در روز قیامت، رستگارند.» (7)
امام على(ع) نیز در خطاب با امام حسین(ع) می‌فرمایند:«اى حسین! نهمین فرزند تو، کسى است که بر اساس حق، قیام می‌کند،دین را ظاهر و حاکم می‌‌نماید و عدالت را گسترش می‌دهد» و آن‌گاه که امام حسین (ع)از ایشان می‌پرسد: «آیا این امر واقع خواهد شد؟»، ادامه می‌دهند: «آری، قسم به خدایى که محمد(ص) را به پیامبری برگزید و او نیز مرا بر همة آدمیان، مبعوث کرد. لیکن این امر، بعد از غیبت و دور‌ة حیرت خواهد بود».(8)
:5
در آیات و روایات متعددى، حضرت مهدى(عج) به عنوان انتقام‌گیرنده قیام عاشورا و خون به ناحق‌ریختۀ امام حسین(ع)، معرفى شده است که این مسأله، به وضوح رابطه تنگاتنگ انقلاب امام عصر(عج) را با ماجرای کربلا بیان می‌کند.
به عنوان مثال، در تفسیر آیة «... وَ مَنْ قُتِلَ مَظْلُوماً فَقَدْ جَعَلْنا لِوَلِیِّهِ سُلْطانا...‌»(9)، روایاتی از پیامبر، امام علی و امام باقر(ع) وارد شده است که مقتول را امام حسین(ع) و ولىّ او را امام قائم(عج)، معرفی کرده‌اند.(10)
هم‌چنین در کلامى از امام صادق (ع)مى‌خوانیم: "بعد از شهادت امام حسین(ع)، فرشتگان نالیدند و گریستند و گفتند: «خدایا! آیا قاتلین فرزند پیامبر(ص) و برگزیده‌ات را به حال خود وا مى‌گذارى؟» پس خداوند، سایة امام قائم(عج) را بر آنان نمایاند و فرمود: "به وسیلة این قائم از ظالمین و قاتلین حسین(ع)، انتقام مى‌گیرم"»(11)
:6
توصیه و سفارش به زیارت حضرت ابا عبدالله الحسین(ع) در شب میلاد امام عصر(عج)، افضل اعمال آن شب و موجب آمرزش گناهان و ثواب فراوان مى‌باشد(12) و این، خود، پیوند دیگری میان این دو امام بزرگوار است.
7
و8: طبق احادیث وارده، قیام حضرت مهدى(عج) در سال فرد (مانند قیام عاشورا که در سال61 هـ.ق واقع شد) و در روز عاشورا اتفاق خواهد افتاد. چنان که امام باقر(ع)فرموده‌اند: «گویا مى‌بینم امام قائم(عج) در روز عاشورا قیام نموده و بین رکن و مقام ایستاده و جبرئیل اعلام مى‌کند: البیعة لله.» (13)
:9
گویاتر از همه در پیوستگى این دو رخداد عظیم و بى‌نظیر تاریخ، کلام مولایمان حضرت بقیت الله است که بعد از ظهور، بین رکن و مقام مى‌ایستد و ندا مى‌دهد: «‌اى جهانیان! آگاه باشید و بدانید که من امام قائم و شمشیر انتقام‌گیرنده هستم. ‌اى اهل عالم! آگاه باشید که جدم حسین(ع) را تشنه‌کام کشتند و عریان، روى زمین افکندند»(14)
:10
در زمان رجعت، که پس از ظهور امام عصر(عج) به وقوع خواهد پیوست و اعتقاد به آن، جزء عقاید مسلّم دینى ماست، امام حسین(ع)، نخستین امامی خواهد بود که به دنیا باز مى‌گردد و هم ایشان خواهند بود که امام قائم(عج) را غسل و کفن نموده و به خاک مى‌سپارد.(15)
شواهد مذکور و موارد متعدد دیگر، گویاى پیوند و ارتباط عمیق میان قیام عاشورا و قیام جهانى حضرت مهدى (عج) است که توجه به این حقیقت، رسالت و مسئولیت منتظران را در دوران غیبت، ترسیم می‌کند و یاران و اصحاب وفادار و فداکار امام حسین(ع) را به عنوان الگوی حسینى‌بودن و زینبى‌ماندن، به منتظران واقعى عرضه می‌نماید تا مبادا از ولایت و امام زمان خود باز بمانند و در شب تار غیبت آن خورشید عالم‌تاب، گرفتار گرداب گناه و توطئه‌هاى شیاطین درون و بیرون شوند؛ چرا که آن امام و قیام را پاکبازانی مخلص، خدایى و عاشورایى مى‌طلبد.

پی نوشت ها:
:1
فرازی از زیارت جامعة کبیره.
«هُوَ الَّذِی أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدى‏ وَ دِینِ الْحَقِّ لِیُظْهِرَهُ عَلَى الدِّینِ کُلِّهِ... » سورة توبه، آیة 33/ سورة صف، آیة 9/ سورة فتح، آیة 28.
»:2
وَعَدَ اللَّهُ الَّذِینَ آمَنُوا مِنْکُمْ وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ لَیَسْتَخْلِفَنَّهُمْ فِی الْأَرْضِ ‏... »؛ سورة نور، آیة 55.
:3
بحار الانوار، ج 45، ص‌299/ معجم احادیث المهدى، ج 3، ص‌182.
  :4
بحارالانوار، ج52، ص‌308 / نجم الثاقب، ص‌469.
:6
بحارالانوار، ج 51، ص‌26.
:7
بحار الانوار، ج 44، ص‌225.
:8
اکمال الدین، ج 1، ص‌304؛ بحارالانوار، ج 51، ص‌110.
»:9
و هر کس مظلوم کشته شود، براى وارثش تسلّطى بر قاتل قرار داده‏ایم»؛ سورة اسراء، آیة 33.
:10
تفسیر نور الثقلین، ج 3، ص163؛ تفسیر عیاشى، ج 2، ص‌210؛ الزام الناصب، ج2، ص‌200.
:11
بحارالانوار، ج 5، ص‌868؛ نجم الثاقب، ج 2، ص‌65.
:12
اثبات الهداة، ج 7، ص‌128؛ مفاتیح الجنان، ص‌391.
:13
کشف الغمة، ج 3، ص‌291؛ بحارالانوار، ج 52، ص‌285.
:14
الزام الناصب، 2، ص‌284.
:15
بحارالانوار، ج 53، ص‌39؛ اثبات الهداة، ج 7، ص‌103.
-حجت الاسلام و المسلمین حسین ایرانی
-ویژه نامه عاشورا و مهدویت، مرکز تخصصی مهدویت

منبع:شبستان
 


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین