عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۶۸۰۹
تاریخ انتشار : ۱۴ آذر ۱۳۹۲ - ۰۸:۳۳
اى اهل ايمان در كار دين صبور باشيد و يكديگر را به صبر و مقاومت سفارش كنيد
تاکیدات سوره آل عمرانعقیق:انجام واجبات از اهمیت بسزایی در شرع مبین اسلام برخوردار است و تاکیدهای بسیاری در مورد آن شده است که در اینجا ذیل تفسیر آیه شریفه 200 سوره آل عمران به بخشی از آن  می پردازیم.

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اصْبِرُوا وَصَابِرُوا وَرَابِطُوا وَاتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ ﴿٢٠٠- آل عمران)اى اهل ايمان در كار دين صبور باشيد و يكديگر را به صبر و مقاومت سفارش كنيد و مهيا و مراقب كار دشمن بوده و خدا ترس باشيد باشد كه پيروز و رستگار گرديد.

در كتاب معانى الاخبار از امام صادق(ع) روايت آورده كه در تفسير آيه : (يا ايها الّذين آمنوا اصبروا و صابروا و رابطوا...) فرموده :

(اصبروا) يعنى در مصائب صبر كنيد

(و صابروا) يعنى بر دشواريهاى فتنه صبر كنيد

(و رابطوا) يعنى بر اطاعت كسى كه بدو اقتدا مى كنيد استوار باشيد.

و در تفسير عياشى از آن جناب نقل كرده كه فرمود: يعنى تك تك شما بر دين خود صبر كنيد و دسته جمعى بر دفع دشمن صبر كنيد و با امام خود رابطه اى استوار داشته باشيد.

مؤ لف تفسیر المیزان (قدّس سرّه): قريب به اين معنا از طرق اهل سنت از رسول خدا (ص ) نيز نقل شده است.

و در كافى از امام صادق(ع) روايت آورده كه در معناى جمله اول فرموده: (بر انجام واجبات صبر كنيد) و در معناى جمله دوم فرموده: (بر مصائب صبر كنيد) و در معناى جمله سوم فرموده: (بر امامان خود صبر كنيد) (يعنى اطاعت آنان را گردن نهيد).

و در مجمع البيان از على(ع ) نقل كرده كه در معناى جمله سوم فرموده در نمازها مرابطه كنيد فرمود: يعنى منتظر نماز باشيد چون در آن هنگام مرابطه اى نبوده (يعنى جنگى نبوده تا مسلمين مامور به مرابطه باشند).

مؤ لف تفسیر المیزان (قدّس سرّه): اختلاف روايات در معناى سه جمله آيه به خاطر اطلاق سه امر در آيه است كه بيانش گذشت.

و در الدرالمنثور است كه ابن جرير و ابن حيان از جابر بن عبداللّه روايت كرده كه گفت : رسول خدا (ص) فرمود: آيا مى خواهيد شما را راهنمائى كنم به چيزى كه بوسيله آن خداى تعالى خطاها را محو مى كند و آن را كفاره گناهان قرار مى دهد؟ مردم عرضه داشتند بله يا رسول اللّه فرمود: وضو را سير گرفتن در هنگامى كه از آن كراهت داريد. و گامهاى بسيار به سوى مساجد برداشتن. و انتظار نماز، بعد از نماز رباط و وسيله پيوند هم همين است.

مؤ لف تفسیر المیزان (قدّس سرّه): اين روايت را به طرق ديگرى از آن جناب نقل كرده و اخبار در فضيلت مرابطه بيشتر از آن است كه بشمار آيد.

 

پی نوشت:

(تفسیر المیزان / علّامه طباطبائی)

منبع:جام

211008


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین