عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۶۷۱۹
تاریخ انتشار : ۱۲ آذر ۱۳۹۲ - ۲۲:۲۱
یک عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفت: فرد مؤمن فردی است که...

عقیق:حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعلی‌اکبر حسینی با بیان این‌که «واژه مؤمن یکی از پرمعنی‌ترین شاخصه دینی است» اظهار کرد: عمیق‌ترین معنای ایمان از واژه امنیت گرفته می‌شود یعنی مؤمن کسی است که دیگران در کنار او احساس آرامش کنند. ایمان در مفهوم اصطلاحی باورمندی به مجموعه‌ای از مباحث نظری و هستی‌شناسی است.

وی یادآور شد: از نگاه دینی،‌ ایمان یعنی اعتقاد به خدا، پیامبر و روز جزا. این‌ها ویژگی‌هایی کلی است که در ادبیات قرآنی برای فرد مؤمن ذکر شده است و این‌ ویژگی‌ها باید در وجود فرد به گونه‌ای تجلی پیدا کند که انسان به سلامتی و دارالسلام دنیا و آخرت برسد.

این عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در ادامه با اشاره به آثار و پیامدهای فردی ایمان در قرآن و روایات اسلامی گفت: در قران اشاره شده مؤمن کسی است که جز از خدا نمی‌ترسد و به اعتقادات دینی‌اش جامه عمل می‌پوشاند. در منابع دینی دو عنصر ایمان و عمل همواره با یکدیگر آمیخته‌اند و رابطه ایمان و عمل با همدیگر مطرح می‌شود.

وی با بیان این‌که «تاثیر ایمان در تمام حوزه‌های اجتماعی، ‌خانوادگی، سیاسی و اقتصادی وجود دارد» گفت: فرد مؤمن باید همواره خود را در محضر خدا بداند و متوجه این امر باشد که رفتار و کردارش همواره رصد می‌شود و همواره بر خدا توکل داشته باشد.

این عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در ادامه با بیان این‌که «مؤمن باید بداند که با توکل به خدا هیچگاه در دنیا و آخرت به بن‌بست نمی‌رسد» خاطرنشان کرد: اگر فرد مؤمن این باور را در خود به وجود بیاورد مثل کوه‌های استوار می‌ماند که هیچگاه هیچ طوفانی او را از ریشه‌اش بیرون نمی‌آورد و این حقیقتی است که برخی روایات به آن تصریح دارند.

حسینی در ادامه با اشاره به این‌که «واژه مؤمن در عرصه مسائل سیاسی نیز نقش ویژه‌ای دارد» گفت:‌ شاید برخی از اتفاقاتی که در عرصه مسائل سیاسی رخ می‌دهد نتیجه آن برای تمام افراد مشهود و مشخص نباشد. در عرصه مسائل سیاسی آن چیزی که باید برای مؤمن مهم باشد این نکته است که همواره عزت و اقتدارش را حفظ کند و بداند که در هرجایی که به نتیجه می‌رسد به دلیل عزت، صداقت و ایمان درونی‌اش است. پس هیچگاه برای هر چیزی عزت خود را از دست ندهد.

وی در پایان گفت: در تمام مسائل سیاسی، اقتصادی و اجتماعی مؤمن باید صداقت و پافشاری بر اصول دینی‌اش را حفظ کند.


منبع:ایسنا

211008


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین