عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۶۶۴۸
تاریخ انتشار : ۱۱ آذر ۱۳۹۲ - ۲۰:۱۱
نماز حرص ورزی را از میان می برد؛
سید محسین میرباقری، با اشاره به اینکه جامعه ای که عبادت دسته جمعی ندارد آثار اجتماعی در آن جامعه دیده نمی شود، گفت: طبق گفته قرآن، نماز حرص ورزی را از میان می برد.
میرباقریعقیق: برنامه «شب آسمانی»، به تهیه کنندگی «علیرضا قطبی»، با موضوع «آثار نماز در مناسبات اجتماعی» با حضور دکتر «سید محسن میرباقری» به روی آنتن شبکه قرآن و معارف سیما رفت.

بر پایه این گزارش میرباقری در این برنامه طی سخنانی با اشاره به ابعاد و آثار نماز، اظهار کرد: اساسا نماز در نگاه اول روحیه ویژه ای را در فرد ایجاد می کند به گونه ای که نمازگزار نگاه هم کیش بودن را نسبت به بندگان خدا می یابد.

وی ادامه داد: سفارش شده است که نماز به جماعت اقامه شود تا جلوه حکم خداوندی باشد و اساسا این مساله در مورد دیگر واجبات نیز مصداق دارد، اما در مورد اقامه نماز به جماعت نکته ای وجود دارد اینکه اقامه نماز به جماعت سبب می شود تا همه در یک ردیف قرار بگیرند، یعنی فقیر و غنی، رئیس و مرئوس همه در یک صف در کنار یکدیگر نماز می خوانند.
در ادامه «امیرمهرداد خسروی» مجری کارشناس برنامه «شب آسمانی»، اظهار کرد: بعضا برخی در اقامه نماز در ادارات تظاهر می کنند یعنی به این علت که احیانا به لحاظ اجرایی در مرتبه بهتری قرار گیرند، تظاهر می کنند، آیا این مساله آسیب نیست؟

میرباقری در پاسخ به این اظهارات گفت: البته تظاهر در همه جنبه ها وجود دارد و هر امر خیری آسیبی را داراست که این مساله در امور اجتماعی نیز وجود دارد، بنابراین قطعا این مساله یک آسیب است به نظرم فرد باید میان خود و خدایش را اصلاح کند.
وی تصریح کرد: اینکه اقامه نماز به این شکل معیار ارتقای قانونی باشد را اقلا من نشنیده ام به این مفهوم که اگر کسی بیشتر در صف نماز دیده شد بخواهند ملاک قانونی را در مورد او ابراز کنند، البته مساله ای نیز وجود دارد اینکه طبیعتا هر مدیر توجه خود را به انسان های متقی دارد، لذا نماز جماعت نباید محلی برای سوء استفاده افراد باشد.

در ادامه خسروی، اظهارکرد: بعضا در کلان شهرها و به علت بافت شهری گویی فاصله ای میان مردم، خانه ها و مساجد ایجاد شده است و طرف ترجیح می دهد که نمازش را در منزل اقامه کند تا برود مسجد و ببیند جای پارک نیست که این مساله یک آسیب است.

میرباقری در پاسخ گفت: این آسیب ها وجود دارد اما در کلان شهرهایی چون تهران؛ چرا که اساسا مساجد پایگاهی برای عاطفه و ایمان است و در بسیاری از مواقع مساجد و امام جماعت محوریت یک شهرستان و محله محسوب می شوند، در واقع کدخدامنشی امام جماعت محل سبب رفع بسیاری از مشکلات مردم می شود.

در ادامه این برنامه «مجید کافی» به عنوان مهمان تلفنی برنامه، با اشاره به اینکه نماز عبادتی جامع محسوب می شود، گفت: ما در دین یک سری عبادت داریم که جنبه های مختلفی دارند که به طور کلی می توان آنها را به سه بحث نماد، شعائر، مراسم در عباد تقسیم کرد.
وی ادامه داد: اگر در یک دین، عبادتی هر سه مولفه را دارا باشد عبادتی جامع قلمداد می شود و در اسلام «نماز» به ویژه نماز جماعت یکی از این موارد محسوب می شود، بنابراین باید تحلیل کنیم که چه آثاری در نماز وجود دارد.
کافی با بیان اینکه «خوف» از جمله تاثیرات برجسته برای نمازگزار محسوب می شود، گفت: ادعیه که خوانده می شود و مراسمی که در مسجد برگزار می شود اثرات متعددی دارد، در واقع این مراسم «برپایی نماز جماعت» است که دین را از غیر دین متفاوت می کند.

این جامعه شناس با بیان اینکه عبادتی که دارای مراسم باشد از وجوه ممیزه ادیان و عبادات به حساب می آید، افزود: برای مثال در بحث نماز حس همبستگی گروهی که وجود دارد به طوری که جمع در فرد نفوذ می کند ضمن آنکه تنها در قرآن یک آیه داریم که به طور صریح به یکی از آثار فردی و اجتماعی نماز اشاره می کند که همان آیه 45 سوره عنکبوت است.
وی ادامه داد: یکی از آسیب های زندگی شهری نقش دادن به همه چیز است، یعنی همه چیز در زندگی نقش یافته است به جز خدا در واقع مشاغل و دغدغه ها در کلان شهرها با عث غفلت شده است.
در ادامه میرباقری با اشاره به کمرنگ شدن وجوه معنوی در زندگی غرب گفت: غرب راه خودش را می رود ،بعد از رنسانس بی خدایی و بی آخرتی در غرب پیشه شد، در حال حاضر غرب از تکنولوژی برخوردار است اما این مساله به معنای این نیست که مدل زندگی داشته باشد چراکه به هر حال مقاومت هایی در برابر این رویکرد غرب وجود دارد.

این محقق افزود: ما نباید ساختار فکری خودمان را از دست بدهیم، اگر آنها تکنولوژی دارند ما هم میتوانیم با تلاش به آن برسیم، اما نکته آن است که اینان در آخرت زیان مند می شوند چون در برابر تفکر انبیا مکتب ساختند.
همچنین در ادامه این برنامه مجید کافی، به عنوان مهمان تلفنی برنامه گفت: نیاز به عبادت در میان انسان ها وجود دارد اما انسان ها تصور می کنند که این نیاز را می توانند از طرق مختلفی تامین کنند در حالی که این متاع فقط یک مغازه دارد اما مردم امروز به علت مباحثی چون کثرت گرایی نمی دانند که چگونه باید مساله نیایش را حل کنند و لذا عده ای به سوی عرفان های نوظهور، اومانیستی می روند.

کافی گفت: نیاز به عبادت در فطرت انسان است اما آن قدر مشاغل زیاد شده که در این راستا دچار غفلت شده ایم بنابراین راهکار آن است که از وضعیت شهرهای امروزی رهایی یابیم، چراکه جامعه ای که عبادت دسته جمعی ندارد آثار اجتماعی در آن جامعه دیده نمی شود، همان طور که امام خمینی(ره) فرمود: بچه های نماز توانستند جبهه ها را حفظ کنند.

در ادامه میرباقری اظهار کرد: در علم پزشکی می گویند زمانی که انسان از 50سالگی عبور می کند تشنگی در وجودش هست اما آن را احساس نمی کند لذا می گویند حتی اگر تشنه نبودید در این سن آب بنوشید، حال همانطور که بدن ما به آب نیاز دارد وجود مان به نماز احتیاج دارد و طبق گفته قرآن، نماز حرص ورزی را از میان می برد.


منبع:شبستان


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین