عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۶۶۱۶
تاریخ انتشار : ۱۱ آذر ۱۳۹۲ - ۱۶:۱۹
اميرمؤمنان، على عليه السلام فرمود: شيعيان ما كسانى هستند كه در شادى و حزن ما شركت دارند.
عقیق:

سوال:کلينى روايتى نقل مى‏ كند كه سياه پوشيدن مكروه است، مگر در سه چيز: چكمه، عمامه و عبا.
و پس از دو صفحه و نيم مى ‏پرسد: چرا شيعه سياه مى‏ پوشد؟ و لباس سياه را لباس سيدها قرار داده‏ اند؟

پاسخ‏: فرض كنيد كه سياه پوشيدن مكروه باشد، مگر ارتكاب مكروه حرام است؟ چه بسا به دلايلى ارتكاب مكروه راجح باشد.

درباره مكروه بودن پوشش لباس سياه، مى ‏گوييم: رواياتى كه از پوشيدن لباس سياه نهى كرده، (هر چند آن را تحريم نمى‏ كند، بلكه مكروه مى ‏شمارد)، مقصودش كسى است كه در ميان رنگ‏هاى مختلف، رنگ سياه را اختيار مى ‏كند و پيوسته لباس سياه مى‏ پوشد.

امّا اگر به صورت موقت و چند روزى آن را به عنوان لباس عزا بر تن كند؛ به‏ گونه‏ اى كه وقتى دوران عزا سپرى شد، او نيز لباس عزا را از تن درآورد و لباس ديگر بپوشد، هرگز حديث ياد شده ناظر به‏ چنين مواردى نيست.

و اصلًا مگر تنها شيعه است كه براى عزا، لباس سياه به تن مى‏ كند؟ به قول نويسنده دائرة المعارف بستانى «در ميان ملّت‏هاى متمدن، در ميان‏ طبقات مختلف لباس عزا يكسان است و آنان رنگ سياه را براى عزا مناسب‏تر از رنگ‏هاى ديگر مى‏ دانند.»

از شاهنامه فردوسى استفاده مى ‏شود كه در اعصار ديرين نيز لباس سياه نشانه عزادارى بوده است. او مى گويد:
در كاخ‏ ها را سيه كرد پاك             ز كاخ و ز ايوان بر آورد خاك
بپوشيد پس جامه نيلگون             همان نيلگون غرق كرده به خون‏

شواهد تاريخى بر اين كه لباس سياه شعارى جهانى بوده و به هنگام عزا بر تن مى‏ كردند، فراوان است و اگر شيعه هم در ايام عزا پيراهن مشكى بر تن مى‏ كند، تبعيت از يك عرف جهانى است كه اسلام از آن نهى نكرده است.

خلاصه اين‏كه: شيعه سياه پوش نيست؛ يعنى هرگز شيعه در جهان، همگى و هميشه سياه نمى‏ پوشند و مرتكب اين مكروه نمى ‏شوند.

معلوم است كه در مواقع شهادت اهل بيت عليهم السلام، به‏ طور موقت سياه پوشيدن، رمز حزن و عزادارى است و اميرمؤمنان، على(ع) فرمود: شيعيان ما كسانى هستند كه در شادى و حزن ما شركت دارند. (1)

 و هم اكنون در جهان پوشيدن سياه در ايام مصيبت، رمز عزادارى است و اين ربطى به شريعت و دين ندارد و يك عادت و از آداب و رسوم ملّى و قومى است.

در پاسخ پرسش دوم، گفتنى است برخى از سادات، عمامه مشكى مى‏ پوشند و در روايات عمامه مشكى استثنا شده است.

پی نوشت:
1- بحارالأنوار، ج ۴، ص ۲۸7.

2- پاسخ جوان شيعى به پرسشهاى وهابيان، ص‏133.

منبع:افکار نیوز

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین