عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۶۶۱۰
تاریخ انتشار : ۱۱ آذر ۱۳۹۲ - ۱۱:۱۳
یک استاد اخلاق و معارف اسلامی دانشگاه گفت: داشتن آرامش، لذت معنوی،‌ عدم ترس،‌ استرس و نگرانی،‌ تلاش برای خدمت به دیگران و مقدم داشتن آن بر بسیاری از مستحبات دینی از علامت‌های یک شخص مؤمن است.
ویژگی مؤمن از نظر اسلام

عقیق:حجت‌الاسلام والمسلمین سعید سلیمی  با اشاره به ویژگی‌های انسان مؤمن در نگاه آموزه‌های دینی خاطرنشان کرد: مهم‌ترین ویژگی مؤمن ایمان و اطاعت خداست و یکی از ویژگی‌های شخصیتی یک انسان است که دل، جان و مرامش،‌ ایمان و اطاعت خدا باشد.

وی افزود: ایمان به قدرت خدا، قضا و قدر الهی باعث می‌شود انسان آرامش پیدا کند، لذا فرد مؤمن، ترس، غم و غصه، استرس و افسردگی ندارد.

این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران با بیان این‌که «هر چه ایمان انسان قوی‌تر باشد، نگرانی، ترس، غم و غصه و افسردگی و استرس او کمتر است» گفت: اگر نمره ایمان فرد 20 باشد نمره ترس، استرس،‌ افسردگی و غم و غصه او صفر خواهد بود. بنابراین ایمان ضربدر ترس، غم،‌ غصه و استرس مساوی با مقدار ثابت است.

سلیمی همچنین از دیگر علامت‌های مؤمن را برخورداری از لذات معنوی دانست و گفت: مؤمن چون خدا را می‌شناسد از مناجات و انس با خدا لذت می‌برد، اما کسی که این ایمان را ندارد نمی‌تواند از لذات معنوی بهره ببرد.

وی با اشاره به ارتباط شخصیت انسان و رفتار او تصریح کرد: وقتی انسان، ایمان دارد که خدا خدمت‌رسانی و خیررسانی به بندگانش را دوست دارد به تبع ایمانی که به قدرت، حکمت و اطاعت خدا دارد تلاش می‌کند نسبت به بندگان دیگر خدمتگزار باشد و این یکی از ویژگی‌های انسان مؤمن است.

این استاد اخلاق اسلامی دانشگاه علامت دیگر مؤمن را خدمت به مردم و شاد کردن بندگان خدا برشمرد و افزود: انسان مومن تلاش می‌کند با خدمت به دیگران دل آن‌ها را شاد کند و به آن‌ها آرامش دهد و ترس و نگرانی‌هایشان را از دل ببرد و از طرفی دیگر به هیچ کس ظلم نکند.

سلیمی در ادامه با اشاره به رابطه بین شخصیت و ظاهر انسان گفت:‌ این ارتباط بین شخصیت و ظاهر انسان وجود دارد چرا که وقتی خدا دوست دارد در جامعه نهاد خانواده محکم شود و این استحکام به ظاهر انسان ارتباط دارد پس انسان باید آن پوشش الهی و اخلاق خداپسندانه را در زندگی خود رعایت کند.

وی خاطرنشان کرد: البته از نگاه اسلام، افراط و تفریط در هیچ کاری پسندیده نیست. بنابراین وقتی می‌بینیم مؤمنی حاجتی دارد و ما می‌توانیم آن را برطرف کنیم از جمله مواردی است که حتی مستحب است انسان نماز اول وقت را برای این منظور به تاخیر بیندازد.

این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران با بیان این‌که «مؤمن باید اولویت‌های الهی را رعایت کند» تصریح کرد: خدمت به دیگران از بسیاری از مستحبات ثواب بیشتری دارد و بر این اساس است که در روایات داریم انسان می‌تواند حتی طواف مستحبی خانه خدا را در برطرف کردن حاجت دیگران رها کند.

سلیمی در پایان تاکید کرد: باید ببینیم خداوند اولویت‌بندی‌ها را چگونه در نظر گرفته است و مؤمن باید بر اساس آن اولویت‌ها، زندگی خود را تنظیم کند.


منبع:ایسنا

211008


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین