عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۶۴۱۰
تاریخ انتشار : ۰۸ آذر ۱۳۹۲ - ۱۷:۵۳
معرفی کتاب...
'چشم به راه مهدی(ع)' با نظر به آیات و روایات البته با نگاهی تحلیلی به بررسی مباحث مهدویت می پردازد.
مهدویت,کتابعقیق: کتاب "چشم به راه مهدی(ع)" با نظر به آیات و روایات البته با نگاهی تحلیلی به بررسی مباحث مهدویت می پردازد. مجله حوزه قبل از شروع مباحث و مقالات طرح شده، متن زیبایی آورده که آوردن بخشهایی ازآن خالی از لطف نیست:
"اماما، عاشق توییم و دوستدار دوستاران تو و خاک پای منتظران تو، اما افسوسا که خود خانه دل را برای تو مهیا نساختیم ....
اماما، تا پیش از طلوع خورشید 57، تصویر روشنى از حرکت جهانى تو نداشتیم که چگونه میلیون ها انسان، سر بر آستان تو مى‏ سایند و به امر تو عاشقانه سر مى‏ دهند و جگر گوشه‏ هاى خود را تقدیم مى‏ دارند، در تو ذوب مى‏ شوند و بسان پولاد، مقاومند، صخره ‏وش جلوى دشمن تو صف مى‏ بندند، زمین زیر گامهایشان، به لرزه در مى‏ آید، در عین حال چهره‏ هاى‏ آرامى دارند و لب هاى خندان و دستان یتیم‏ نواز و قلب هاى پر از مهر و صفا.
امّا، در فجر 57 و پس از طلوع خورشید گرمابخش در بهمن سرد، به بهار خرم و شاد، که همه آلاله‏ ها در پاى تو مى‏ ریزند، همه گلهاى سرخ سرخ بر تو لبخند مى ‏زنند، همه مرغان نغمه‏ خوان به عشق تو مى‏ سرایند، همه چشمه‏ ها، به عشق تو مى‏ جوشند، گل و گیاه به عشق تو جان مى‏ گیرند و طراوت و شادابى مى‏ یابند، ایمان آوردیم.
ایمان آوردیم که "دجّال ها" رسوا مى‏ شوند.
ایمان آوردیم که "سفیانى" ها سر به نیست مى‏ شوند.
ایمان آوردیم که فریاد تو، نداى حیات‏بخش تو، مهرورزی هاى تو، کران تا به کران را درخواهد نوردید و فوج فوج، به سوى تو خواهند آمد و تو را چو نگینى درآغوش خواهند گرفت.
اماما به عشق تو، صفحه صفحه این صحیفه را نگاشته ایم. با اشک فراق تو آن را آراسته ایم .."

این کتاب شامل ده سرفصل است که اولین آن به "رسالت حوزه های علوم دینی نسبت به مهدویت" اشاره کرده و این رسالت را در سه حیطه ائتمام و اقتداء، وراثت و نیابت تعریف می کند.
قسمت دوم به "ارتباط با امام زمان(ع) در عصر غیبت" نظر دارد و به نقل دو دیدگاه متناقض مبنی بر عدم امکان ارتباط و دیگری امکان ارتباط و ادله هر یک اشاره می کند.
سومین قسمت کتاب به "حکومت اسلامی در عصر انتظار" اختصاص دارد. و به مؤلفه های آن یعنی فراگیری ظلم از نشانه های ظهور، ممنوعیت قیام در عصر غیبت و تشکیل حکومت در عصر غیبت، دخالت در قلمرو امام معصوم را مطرح کرده و به نقد و بررسی هر کدام از آن ها می پردازد.
قسمت چهارم کتاب که موسوم به "مهدویت و مدینه فاضله" است به ذکر دو دیدگاه نسبت به مدینه فاضله اشاره می کند و به مقایسه آن می پردازد یعنی در ابتدا آرمان شهر را از منظر افلاطون، فارابی، و سیالیست مطرح کرده و به جمع بندی آن ها می پردازد سپس مدینه فاضله مهدوی و اسلامی را مطرح می کند.
پنجمین مبحث کتاب به "دین داری و زندگی دینی پیش از ظهور" اشاره دارد و به شاخصه های دین داری پیش از ظهور نظر دارد.
بحث ششم کتاب به "بررسی نشانه های ظهور" پرداخته و به انواع نشانه ها اشاره دارد.
هفتمین قسمت کتاب "نگاهی به تولد و زندگی امام زمان(ع)" نظر دارد.
"موافقان و مخالفان حضرت مهدی(ع)" موضوعی است که در قسمت هشتم کتاب به آن پرداخته شده.
سرفصل نهم کتاب "بررسی فلسفه غیبت در منابع کلامی شیعه" است. که ابتدا مختصری این مسئله در به صورت نقلی بررسی کرده و سپس به بررسی عقلی آن پرداخته و فلسفه غیبت را از منظر افرادی مثل شیخ صدوق، شیخ مفید، شیخ طوسی و پس از آن بررسی می شود.
در آخرین مبحث کتاب هم "امام مهدی(ع) را در آثار و منابع شخصیت های اسلامی(شیعه و سنی)" مطرح می کنند.

شایان ذکر است، "چشم به راه مهدی (عج)" نوشته جمعی از نویسندگان مجله حوزه توسط انتشارات بوستان کتاب قم(انتشارات دفتر تبلیغات اسلامی) روانه بازار نشر شد.


منبع:شبستان


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین