عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۵۹۴۱
تاریخ انتشار : ۰۱ آذر ۱۳۹۲ - ۰۰:۲۰
استاد حوزه و دانشگاه:
حجت الاسلام و المسلمین قاسمی با اشاره سبک وسیاق عزاداری، اظهار کرد: عزاداری باید توام با اندیشه باشد چرا که وهابیون به دنبال بهانه تراشی از این مجالس شیعی هستند.
عقیق: حجت الاسلام و المسلمین «محمودرضا قاسمی»، استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به عوامل پایداری معارف واقعه کربلا در طول تاریخ اظهار کرد: فارغ از علقه ای که مردم نسبت به اباعبدالله(ع) دارند، از اصلی ترین علل زنده بودن عاشورای حسینی معارف نهفته در آن و میزان اثربخشی بر حوادثی است که بعد از آن در جهان اسلام رخ داد.

وی با اشاره به اهمیت افزایش و ارتقا سطح آگاهی مردم نسبت به ابعاد قیام امام حسین(ع) گفت: معرفت و شناخت درباره حضرت سیدالشهدا(ع) که از آن به شعور تعبیر می کنیم مساله ای است که باید در جوار شور حسینی همواره مورد توجه هیئات مذهبی باشد.

این استاد حوزه تصریح کرد: مساله توجه به معارف و شیوه عزاداری ها زمانی اهمیت مضاعف می یابد که بدانیم اساسا بسیاری از هجمه های معاندان به شیعه به برخی سنت های عزاداری است، از این نظر همواره شور حسینی باید توامان با شعور بوده و اندیشه و فرهنگ هر زمان باشد.

قاسمی با بیان اینکه برخی رفتارها حین عزاداری اساسا با هدف قیام عاشورا سنخیت دارد، گفت: صدمه ای برخی از این آفات به دین می زند کم نیست، ضمن آنکه برخی وهابی ها به دنبال بهانه می گردند تا فتوایی مبنی بر صدور قتل شیعیان را صادر کنند، بنابراین با وجود تمامی زحماتی که در مجالس عزاداری حسینی از سوی مسوولان هیئات وجود دارد، انتظار می رود که بیش از پیش به مباحث و مفاهیم عمیق عاشورایی توجه شود.

این محقق در این راستا افزود: برای مثال برخی آمدند و در مجالس عزاداری «لا اله الا الله» را به این شکل بیان کرده و به جای «الله» نام یکی از ائمه را بردند، این عملکرد صحیحی نیست و غلوی است که ائمه (ع) از آن بیزار بودند و حتی لعنت می کردند کسانی را چنین بودند برای مثال حضرت علی(ع) فرمود: دو دسته به من ضرر می زدند یک دسته کسانی که غلو کردند و یک دسته کسانی که حق من را به رسمیت نشناختند.

وی ادامه داد: بنابراین باید در زمینه عزاداری ها آسیب شناسی شود، یکی از مسائل مهم دقت در شیوه اجرای مراسم عزاداری است ضمن آنکه هر نکته ای که در هیئات می گویند در دنیا با توجه به امکانات دنیای امروز نشر می شود بنابراین عزاداری برای امام حسین(ع) باید همراه با معارف عمیق باشد.

این محقق افزود: باید بدانیم که عزاداری برای سیدالشهدا(ع) بایدها و نبایدهایی دارد، اینکه از ادوات موسیقی در این عزاداری استفاده شود و فارغ از آن نُت های غربی نواخته شود، کمترین آسیب این مساله شکل گیری مفاهیم موسیقی در اذهان است و به ویژه ذهن قشر جوان، یعنی توجه به سوی موسیقی رفته و معرفی که بیان می شود از یادها می رود و مفاهیم وارداتی بیان می شود.

قاسمی تصریح کرد: یکی از اصلی ترین روش های عزاداری های سنتی خواندن لهوف در مجلس ذکر مصیبت اهل بیت(ع) است، امروز نیز باید این جلوه سنتی را بیش از پیش احیا کرد و علمای ما نیز به این رویکرد در عزاداری توجه دارد.

منبع:شبستان

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین