عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۵۸۴۷
تاریخ انتشار : ۲۹ آبان ۱۳۹۲ - ۱۳:۱۴
یک جلد قرآن منسوب به دستخط امام سجاد(ع) و 345 نسخه خطی از کتاب صحیفه سجادیه آن حضرت به عنوان یادگارهای ارزشمند در موزه و کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی در مشهد نگهداری می شود.
عقیق:رییس سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی گفت: قرآن منسوب به دستخط امام سجاد(ع) در قطع بیاضی به اندازه 6/9 در 5/15 سانتیمتر بر روی پوست آهو و به خط کوفی نگاشته شده است.

ˈ«محمدهادی زاهدی» افزود: جلد این قرآن چرمی دو رو با چفت و بند برنجی است اما اگر به صفحات آن نگاه کنید در هر صفحه از این قرآن نفیس 16 سطر با اعراب و اعجام نگاشته شده و بین هر الف و لام یک خط مستقیم کشیده شده و در فاصله هر 10 آیه یک ستاره به زر، شنگرف و زنگار تیره نقش شده است.

وی اظهار داشت: این قرآن دارای 369 ورق و تمام اوراق آن در سال 1294 در زمان تولیت مرحوم میرزا ˈسعیدخان انصاریˈ معروف به ˈموتمن الملکˈ متن و حاشیه شده است.

رییس سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی گفت: در صفحه آخر این قرآن عبارت «قوله الحق وله الملک. انّ الله لا یخلف المیعاد، کتبه المنتظر بوعده علی بن الحسین بن علی بن ابیطالب» ˈ ذکر شده و در حاشیه صفحه هشت فقره یادداشت تاریخی «ˈزیارت شد»  وجود دارد که یادگارانی از سالهای 1296 تا 1342 مرقوم و ممهور به مهر متصدیان شده است.

وی افزود: در کتابخانه مرکزی آستان قدس نیز 345 نسخه خطی از صحیفه سجادیه امام سجاد(ع) وجود دارد که در طول 11 قرن گذشته توسط افراد مختلف به این کتابخانه اهدا شده است.


منبع:ایرنا
211008

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین