عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۵۸۱۹
تاریخ انتشار : ۰۱ آذر ۱۳۹۲ - ۱۷:۱۷
در گفت و گو با حجت الاسلام نائینی؛
پژوهشگر مهدوی با بیان اینکه اطاعت یاران امام زمان(ع) ز اطاعت کنیز نسبت به مولای خود بالاتر است، گفت: اطاعتی که در تابلوی عاشورا از یاران امام حسین(ع) به تصویر کشیده شد، در یاران امام زمان(ع) نیز جلوه می کند.
عقیق: حجت الاسلام مرتضی نائینی، پژوهشگر مهدوی در ادامه بحث یاران امام حسین(ع) محکی برای انتظار، گفت: براساس گفته بزرگان دین، میوه معرفت محبت است. به این معنی که کسی که امام حسین(ع) را بشناسد، به دنبال معرفت ایجاد شده، عشق و محبت برای او ایجاد می شود و همین مساله در مورد یاران امام زمان(ع) نیز صدق می کند.
وی با بیان اینکه در نگاهی به واقعه عاشورا درمی یابیم که در میان یاران امام حسین(ع) محبت به حضرت موج می زند، خاطرنشان کرد: نمونه های فراوانی در حادثه عاشورا از محبت یاران امام دیده می شود که در این عشق خود کوتاهی نمی کردند و براساس عشق و محبت خود تا پای تقدیم جان نیز کوشش می کردند.
حجت الاسلام نائینی بااشاره به عشق و محبت سعیدبن عبد الله از یاران امام حسین(ع)، اظهارداشت: روز عاشورا زمانی که اذان ظهر گفته می شود، امام تصمیم به خواندن نماز می گیرند و تعدادی از یاران حضرت همراه امام اقامه نماز داشتند. در این لحظه دشمن تیر باران خود را آغاز کرد. در چنین موقعیتی اگر امام به نماز می ایستادند، قطعا تیرها به حضرت و یارانشان اصابت می کرد.
این پژوهشگر مهدوی ادامه داد: در اینجا عشق سعیدبن عبدالله به میدان آمد و جلوی حضرت ایستاد و سپر انسانی برای امام خودش تشکیل داد، اگر نماز ظهر عاشورا نماز موقعیت جنگ بود و سریع انجام شد، اما در این فرصت اندک سعیدبن عبدالله تیرهای متعددی خورد ولی در نماز، عشق خود را به امام نشان داد.
وی با بیان اینکه عشق باعث می شود که عاشق کوچکترین خطری که معشوقش را تهدید می کند، برنتابد و تحمل نکند، تصریح کرد: نماز امام که تمام شد، بدن بی جان سعید روی زمین افتاد و 13 چوبه تیر از بدن سعید بیرون کشیدند. در این لحظات نگرانی عاشق این است که آیا توانسته عهد و پیمان خود را با معشوقش به انجام برساند.
حجت الاسلام نائینی افزود: وقتی امام حسین(ع) سر سعیدبن عبدالله را به دامن گرفتند، نخستین جمله ای که گفت، این بود که آقاجان آیا به عهد و پیمان خود وفا کردم؟ که نشان می دهد عاشق در مسیر فداکاری هم نگران این است که این کارش مورد رضایت امامش واقع شود.
این پژوهشگر مهدوی گفت: امام حسین(ع) در جواب سعید فرمودند همانگونه که در نماز جلوی من ایستادی، در بهشت هم جلوی من خواهی بود. پاداش عاشق صادقی مانند سعید همراهی و جلودار بودن امام در بهشت است.
وی این صفت را محکی برای یاران امام زمان(ع) دانست و بیان داشت: در روایتی آمده است که یاران امام زمان(ع) از او نیز با جانشان در جنگ ها محافظت و پاسداری می کنند و کسانی یار امام هستند که با بهره برداری کامل از تابلوی عاشورا و قصه کربلا در موقعیت های خطیر جانشان را سپر بلای امامشان قرار دهند.
حجت الاسلام نائینی با اشاره به دومین ویژگی یاران، گفت: اطاعت و تسلیم به دنبال عشق، خودش را نشان می دهد و کسی که عاشق امام خود باشد، اطاعت در زندگی او موج می زند و عاشق تسلیم خواسته های معشوق است که نمونه های بارز آن را در واقعه کربلا می بینیم.
این پژوهشگر مهدوی با بیان اینکه یاران امام حسین(ع) برای کشته شدن و میدان رفتن اجازه امام را طلب می کنند، خاطرنشان کرد: عاشق در تمام امورش از معشوق اجازه می گیرد، در کربلا به اندازه ای یاران امام حسین(ع) عشق می ورزیدند که برای کشته شدن نیز اذن میدان می گرفتند. نمونه بارز این مطلب درخصوص حضرت ابوالفضل(ع) بیان شده است.
وی بااشاره به اشتیاق حضرت عباس(ع) برای رفتن به میدان و انتقام از قاتلان شهدای کربلا، خاطرنشان کرد: حضرت عباس(ع) زمانی که اجازه میدان جنگ خواست، امام فرمودند مقداری آب بیاور، ایشان خواسته خودش را زیر پا گذاشت و برای خواسته امام تمام توان خود را صرف کرد که نشان می دهد عشق و محبت در یاران امام حسین(ع) آنان را به مرحله ای رسانده بود که خواست خودشان را نمی دیدند.
حجت الاسلام نائینی با بیان اینکه یاران امام زمان(ع) نیز همین صفت را دارند، گفت: اگر ما بخواهیم اطاعت خود را نسبت به امام زمان(ع) محک بزنیم، این روایت کمک کننده است که یاران امام زمان(ع) اطاعتشان از حضرت، از اطاعت یک کنیز نسبت به مولای خود بالاتر است.
این پژوهشگر مهدوی اظهارداشت: بنابراین همان اطاعتی که در تابلوی عاشورا از یاران امام حسین(ع) به تصویر کشیده شد، عین همان اطاعت در یاران امام زمان(ع) خواهد بود.

منبع: شبستان

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین