عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۵۷۱۴
تاریخ انتشار : ۲۸ آبان ۱۳۹۲ - ۰۸:۱۲
شبهات عاشورایی؛
تمامی کسانی که در رکاب حضرت (ع) جنگیدند شیعه بوده و بر این اعتقاد به شهادت رسیدند، کسانی که مقابله کردند در واقع هم‌مسلک وهابی‌ها بودند.
عقیق: برنامه «شب آسمانی» به تهیه‌کنندگی علیرضا قطبی و اجرای امیرمهرداد خسروی یکشنبه شب، 26 آبان ماه،‌ با موضوع «پاسخگویی به شبهات محرم» با حضور حجت الاسلام علی اکبر روستایی، کارشناس شبکه جهانی ولایت روی آنتن شبکه قرآن و معارف سیما رفت. 

بر پایه این گزارش،‌حجت الاسلام روستایی در ابتدای سخنان خود در پاسخ به پرسشی درباره شکل گیری و ریشه وهابیت اظهار کرد: نه به همین اسم یعنی وهابیت اما اثر انگشت وهابیت را در طول حرکت بنی امیه شاهد هستیم و مباحثی چون نهی از زیارت، عزاداری،‌ توسل که از جمله موارد اساسی است که در وهابیت طرح می شود همواره در میان بنی امیه زیاد رایج بود. 

وی در ادامه به سیر روند روی کارآمدن بنی عباس بعد از بنی امیه اشاره کرد و افزود: عباسیان با شعار «الرضا من آل محمد(ص)» روی کار آمدند و بر همین اساس نمی‌توانستند با عزاداری و گریه و توسل به اهل بیت (ع) مخالفت ورزند. 

این محقق تصریح کرد: در قرن چهارم زمانی که بنی امیه رو به انحطاط می‌رفت شخصیتی به نام «ابن بطه» روی کار می‌آید و در آثاری چون «الکامل» نوشته «ابن اثیر» اشاراتی به او شده است.
حجت الاسلام روستایی با بیان اینکه اساسا وهابی‌ها گرایش حدیثی دارند،‌ گفت: آنان در واقع جمود الفاظ و احادیث را دارند که سرمنشا آنها در این رویه «احمد بن حنبل» است.
وی در این راستا ادامه داد: «بربهاری» نیز همانند حنبل است به‌گونه ای که اعلام کرده بود عده‌ای در مسجد باشند و اگر شافعی‌مذهبی آمد او را به شدت کتک بزنند چراکه شافعیان نیز در عزاداری اهل بیت(ع) شرکت می‌کردند.
حجت الاسلام روستایی تصریح کرد: حکومت عباسی متوجه شد که بربهاری مشکل‌ساز است لذا او را از بین برد و بعد از بربهاری ابن‌بطه آمد که اشاره‌ای به او داشتم؛ ‌ابن‌بطه حرف‌های بربهاری را تکرار و بعضا مطالبی نیز به آنها اضافه می‌کرد.
وی عنوان کرد: بعدها و در قرن هفتم که ابن‌تیمیه در حران از توابع شام متولد شد،‌ در طول زندگی خود شبهات متعددی را مطرح کرد که باعث شد به زندان بیفتد، ‌او در سال 707 هجری به زندان افتاد تا سال 708، در سال 712 به مصر تبعید شد و بعد دوباره به شام برمی‌گردد و در سال 721 تا 728 را در زندان سپری و در همان زندان به شبه‌افکنی می‌پردازد به‌گونه‌ای که پنج ماه آخر زندان تمامی ابزار نوشتن را از او گرفتند تا اینکه او در زندان مرد.
وی تصریح کرد: ابن تیمیه شاگردان مختلفی داشت که از جمله آنها «شمس‌الدین ذهبی» بود که اتفاقا با بسیاری از مباحث ابن‌تیمیه مخالف بود و خودش طرح بحث داشت،‌در حالی که شخصی مانند ابن‌اثیر با ابن تیمیه و آرا او ارتباط خوبی داشت،‌ اما به هرحال به علت اینکه اساسا ابن تیمیه برای حرف‌هایش هیچ اساس و پشتوانه علمی نداشت لذا علمای اهل سنت با او برخورد کردند.

 این پژوهشگر ادامه داد:‌بعد از ابن تیمیه تلاش‌هایی برای ارایه و گسترش آراء او شد اما به حدی ردیه بر او نوشتند که عملا هیچ کاری از پیش برده نشد،‌ به‌گونه ای که حتی نزدیکان ابن تیمیه نیز بر او ردیه نوشتند و این جریانات تا پنج قرن بعد یعنی تا زمان محمد بن عبدالوهاب ادامه داشت.

 وی گفت: محمد بن عبدالوهاب عملا تا زمانی که پدرش زنده بود چندان فعالیتی نداشت چراکه پدرش با او مخالفت می‌کرد همچنین برادرش شیخ سلیمان نیز با او مخالفت‌هایی داشت اما این جریان ادامه داشت تا سال 1153 که پدر او از دنیا می‌رود و وی شروع به تبلیغ می‌کند. 

حجت الاسلام روستایی ابراز کرد: ‌محمدبن عبدالوهاب چند بار عقاید خود را مطرح می‌کند تا زمانی که با «محمد بن سعود» جد آل سعود قرارداد می‌بندند و اتفاقا موفق می‌شود، چراکه پای انگلیس نیز در همان برهه در این جریان باز شده و از طریق مستر همفر این جریان شکل دیگری می‌یابد، ‌بنابراین سه ضلع یعنی عبدالوهاب ساده‌لوح، محمد بن سعود و انگلیس در گسترش و شکل‌گیری وهابیت ایجاد می‌شود.

 وی ادامه داد: بعدها از جانب انگلیس حمایت‌های گسترده‌ای از وهابیت می‌شود به‌گونه ای که شخصی به نام «پرسی کوکس» که در آن زمان مسئول کنترل منطقه خاورمیانه بود کمک‌های متعددی را به وهابیت می‌کند. 

این پژوهشگر با اشاره به حامیان امروز وهابیون در جامعه جهانی گفت: امروز هیلاری کلینتون می‌گوید ما داریم وهابیت را سرپرستی می‌کنیم بنابراین وهابیت امروز که مسلمین را می‌کشد بخشی از نسخه آمرکایی‌ها است.
در ادامه این برنامه اولین ویدئو از شبکه‌های ضدشیعی پخش شد که طی آن «عدنان ابراهیم»، ‌مبلغ اهل سنت در بخشی از سخنانش اظهار کرد: ‌امروز از نسل یزید و معاویه نمانده است اما در پنج قاره عالم نسل علی، حسن، ‌حسین علیهم السلام و همان نسل محمد(ص) مانده است و بسیار زیادند؛‌قسم می‌خورم کسانی که تا به امروز بنی‌امیه را دوست داشته‌اند وفا ندارند و دروغ می‌گویند و کینه سیاه دارند ‌و کسانی که محمد(ص) را دست دارند مردانگی و پاکی دارند. 

در ادامه امیرمهرداد خسروی،‌ مجری کارشناس برنامه شب آسمانی درباره این ویدئو اظهار کرد: همواره اولین ویدئو که پخش می‌شود از علمای اهل سنت است چرا که جریان وهابیت در تلاش است تا به‌گونه ای خود را به اهل سنت ربط دهد و پخش این کلیپ‌ها این هدف را دنبال می‌کند که نشان دهد اساسا اهل سنت جدا از وهابیت است.

در ادامه ویدئوی دوم پخش شد که طی آن مجری شبکه ضدشیعی گفت: قاتل امام حسین(ع) کیست؟ قاتل امام حسین(ع) کسانی هستند خود را هوادار آنان می‌دانستن و همان افراد ایشان را به شهادت رساندند.
حجت الاسلام روستایی در پاسخ این شبهه اظهار کرد: در پاسخ به این شبهه خوب است اول به دنبال معنای واژه شیعه برویم،‌ شیعه یعنی «پیرو»، سوال ما این است که اگر شیعه امام حسین(ع) را به شهادت رساند پس چه کسانی بودند که در رکاب حضرت(ع) به شهادت رسیدند؟ نام آنها چه بود؟
وی ادامه داد: نکته دوم اینکه این کاشناس وهابی می گوید شیعه امام حسین(ع) را به قتل رسانده است اما سوال ما این است که آیا آقای وهابی که خود را اسلام اصیل می‌دانید شما کجا بودید وقتی امام حسین(ع) را شهید کردند؟ با توجه به اینکه تمامی کسانی که در رکاب حضرت(ع) جنگیدند شیعه بوده و به شهادت رسیدند، کسانی که مقابله کردند در واقع هم‌مسلک وهابی‌ها بودند. 

در ادامه برنامه ویدئوی سوم پخش شد که طی آن کارشناس شبکه ضدشیعی گفت: شکی نیست که قاتل اصلی امام حسین(ع)، یزید است. حجت الاسلام روستایی در پاسخ اظهار کرد:‌ در کتاب الکامل در صفحه 474 از ابن زیاد نقل می شود که یزید به من گفت یا حسین(ع) را می کشی یا تو را می کشم،‌ همچنین در کتاب«تذکره الخواص» تالیف «سبط ابن جوزی»،‌ نیز درباره لعن یزید اشاره شده است که نویسنده طی آن می‌گوید زمانی عده‌ای در جلسه‌ای پیش جد من بودند و در مورد یزید لعن کردند که جدم پاسخ داد نظر شما در مورد کسی که 3 سال حکومت کرد و در سال اول امام حسین(ع) را کشت، سال دوم واقعه حره و در سال سوم کعبه را خراب می کند چه نظری دارید که آنها پاسخ دادند او را لعن می کنیم که جدم نیز صحه بر آن گذاشت.
در ادامه برنامه کلیپ چهارم پخش شد که طی آن مجری همان شبکه اظهارات متناقضی را نسبت به دیگر مجری برنامه ارائه کرد: او گفت ما هم می گوییم لعنت خدا بر یزید و یزیدیان و من هم می گویم!

حجت الاسلام روستایی درباره این ویدئو خاطرنشان کرد: سه ویدئویی که پخش شد در واقع سه جهت متناقض از افرادی را نشان داد که همه در شبکه ضدشیعی فعالیت داشتند.

منبع:شبستان

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین