عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۵۶۷۷
تاریخ انتشار : ۲۶ آبان ۱۳۹۲ - ۲۱:۱۴
همزمان با سالروز شهادت امام سجاد(ع)
همزمان با سالروز شهادت امام سجاد(ع) کتاب شریف صحیفه‌ سجادیه با شیوه کم‌علامت و مطابق با مصحف جمهوری اسلامی توسط مرکز طبع و نشر قرآن کریم منتشر شد.

عقیق: مرکز طبع و نشر قرآن جمهوری اسلامی ایران، با هدف ترویج معارف اهل‌بیت(ع) و یکسان‌سازی شیوه علامت‌گذاری متون دینی با مصاحف شریف، مبادرت به تهیه و عرضه کتاب شریف «صحیفه سجادیه» به شیوه نگارش کم علامت کرده است.

در این کتاب علاوه بر نگارش کلمات بر اساس املای روز عربی، علامت‌گذاری به صورت هماهنگ با مصحف شریف و به شیوه کم‌علامت صورت گرفته که خواندن کلمات برای عموم مردم آسان‌تر شده است.

پیش از این کتاب شریف «مفاتیح الجنان» و «نهج البلاغه» نیز به همین شیوه، توسط محققان مرکز طبع و نشر قرآن جمهوری اسلامی ایران تهیه شده بود.

ویژگی‌های کتاب

نگارش کلمات در این کتاب شریف بر اساس املای روز عربی صورت گرفته و در مواردی که در نگارش یک کلمه اختلاف نظری باشد، بر اساس شیوه رایج‌تر عمل شده است.

در این نسخه، مطابق شیــوه علامت‌گذاری مصاحف مرکز طبع و نشر قرآن جمهوری اسلامی ایران، از علائم و حرکات غیر‌ضروری که باعث شلوغی خط و ایجاد مشکل در خواندن می‌شود، استفاده نشده است.

در میان قلم‌ها و خطوط موجود، قلم رایانه‌ای نسخ عربی، که نسخه اخیر آن توسط کارشناسان واحد رایانه مرکز طبع و نشر قرآن جمهوری اسلامی ایران تهیه شده استفاده شده است.

از آنجا که وجود علائم نقطه ویرگول سبب صحیح خواندن عبارات صحیفه‌سجادیه می‌شود و علاوه بر آن، تأثیر به سزایی در القای معنای صحیح عبارات دارد، در این نسخه، علائم مذکور بازنگری و یکسان‌سازی شده است. ضمن آنکه برای هر فراز از دعا، شماره‌ای منظور شده که تطبیق دادن این شماره با شماره مندرج در ترجمه، به یافتن ترجمه هر عبارت کمک می‌کند.

ترجمه به کار رفته در این نسخه از صحیفه سجادیه، اثر محقق اندیشمند، حسین انصاریان است که به صورت زیر‌نویس حروف چینی شده که وی به منظور ترویج فرهنگ غنی اهل‌بیت(ع) آن را در اختیار مرکز طبع و نشر قرآن جمهوری اسلامی ایران قرار داده­اند.

از دیگر ویژگی‌های بارز این کتاب شریف، می‌توان به صحت نگارش و اعراب‌گذاری کلمات اشاره کرد.

این کتاب در 5 هزار نسخه، قطع پالتویی و قیمت 7 هزار تومان توسط انتشارات مرکز طبع و نشر قرآن جمهوری اسلامی ایران به چاپ رسیده است.


منبع:فارس

211008


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین