چهارمین شماره از کتابمجله همشهری آیه منتشر شد:
عقیق :در شب تاسوعای حسینی، دومین شبِ مراسم سوگواری حضرت سید الشهدا علیه السلام امشب (سه شنبه) در حسینیه امام خمینی(ره) برگزار شد.
در این
مراسم كه هزاران نفر از اقشار مختلف مردم حضور داشتند، ابعاد حادثه عظیم عاشورا از
سوی حجت الاسلام و المسلمین سیّداحمد خاتمی تبیین شد.
در این
مراسم همچنین آقایان نورایی و محمود كریمی به ذكر مصیبت حضرت امام حسین(ع) و اصحاب
ایشان پرداختند.
مراسم
عزاداری در حسینیه امام خمینی(ره) تا جمعه 24 آبان- یازدهم محرم ادامه خواهد داشت.
در ادامه
گزیده ای از سخنان آیت الله سید احمد خاتمی را بخوانید:
شب تاسوعا،
منسوب به شخصیت دوم کربلا، حضرت ابوالفضل العباس(ع) هست. چند امام معصوم از این بزرگ
تجلیل کرده اند، اولین معصوم، سیدالشهداء(ع) است، عصر تاسوعا، تعبیری درباره حضرت ابوالفضل(ع)
دارد، که راجع به هیچ یک از رزمندگان عاشورا نیست، فرمودند: إرکب بنفسی انت، ابوالفضل،
حسین فدایت بشود. این تعبیر راجع به غیر حضرت ابوالفضل (ع) نداریم. تعبیر امام معصوم
است.
امام
سجاد(ع) هم، تجلیل ها و تکریم هایی از عموی
فداکارشان دارند، یک تعبیر حضرت این جمله است، فرمود که: حضرت عباس(ع)، آنچنان مقامی
در بهشت دارد، که تمام شهدا غبطه می خورند به حال او؛ غبطه می خورند یعنی آرزو می کنند
مقام او را داشته باشند.
امام صادق(ع) هم یک تعبیری راجع به حضرت ابوالفضل(ع)
دارد، یعنی حدیثی که جامعترین سخن در باب حضرت ابوالفضل(ع) است: کان عمنا العباس ابن
العلی، نافذ البصیرة، صلب الایمان، جاهد مع ابی عبدالله و أولی بلاء حسنا و مضی شهیدا.
زیارتی
دارد حضرت ابوالفضل(ع)، در کتاب مفاتیح هم مرحوم حاج شیخ عباس آورده است، این زیارت
از جناب ابوحمزه ثمالی، پدر سه شهید است، او می گوید: امام صادق(ع) به من فرمود، اگر
خواستی ابوالفضل(ع) را زیارت کنی اینطور زیارت کن.
زیارت
های مأثوره معصومین(ع)، زیارت هایی که خود معصومین(ع) انشاء کردند، این ها تنها متونی
برای اینکه آدم ثواب ببرد نیست، بلکه متن جامع امام شناسی و معرفت آن شخصیت است.
امام
راحل عظیم الشأن در در تعبیر خود از عرفان فرمودند: عرفان فقط در محراب نیست، همانگونه
که أمیرالمؤمنین(ع) در محراب عبادت عارف بود؛ در میدان جنگ هم عارف بود، آنگاهم که
قضاوت می کرد عارف بود.
عارف
سیدالشهاداء (ع) است، متن دعای عرفه، متن جامع عرفان است، نمی شود کسی ورود در عرفان
داشته باشد، منهای دعای عرفه.