عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۵۴۰۷
تاریخ انتشار : ۲۱ آبان ۱۳۹۲ - ۱۳:۳۹
در گفتگو با محسن طاهری عنوان شد؛
یک مداح و ذاکر اهل بیت با اشاره به یکی از جلسات خود در این شب ها بیان کرد: در یکی از جلسات مداحی ام کودکان و نوجوانان یتیم می آیند و فضای ویژه ای که در آن حاکم است باعث می شود حال من خود به خود منقلب شود.

عقیق: حاج محسن طاهری با اشاره به اینکه حدود 12 سال است که برای مداحی به کشورهای خارجی می رود، بیان کرد: امسال هم قرار بود به سیدنی و نیوزیلند بروم که قسمت نشد، با این حال این شب ها چندین جلسه مداحی و عزاداری می روم که یکی از آنها مرکز شهدای شادآباد در پایین شهر است و من این جلسه را به این دلیل که بچه های یتیم هم آنجا می آیند بیشتر از دیگر جلسات دوست دارم.

وی از تفاوت های مداحی در جلساتی که این روزها در منطقه های مختلف شهر برگزار می کند، گفت و بیان کرد: این جلسات برای من هیچ گاه به تکرار نمی رسد چون فرم جلسات ما در مکان های مختلف با یکدیگر تفاوت دارد و گاهی خود ما را هم منقلب می کند. به طور مثال در جلسه شهدای شادآباد که کودکان و نوجوانان یتیم می آیند فضای ویژه ای حاکم است و من خود به خود حالم منقلب می شود. جلسات رسمی تر هم داریم که شور و حال و صفای ویژه خود را دارد. البته اصل، اقامه عزاداری است و جلساتی که متعلق به اباعبدالله حسین(ع) است همه با یک هدف برگزار می شوند.

این شهر بی مجالس روضه جهنم است

این مداح در ادامه در واکنش به اینکه اگر روزی جلسات عزاداری به پا نشود، چه خواهد شد؟ شعری خواند و بیان کرد: من یک بار شعری را با این مطلع خواندم و فکر می کنم اگر روزی جلسات روضه و عزاداری ما در ایام محرم برگزار نشود شهر همچون جهنم خواهد شد. این شعر هم همین موضوع را بیان می کند که این جلسات فرهنگی و عزاداری بعد از انجام واجباتی چون نماز تنها دلخوشی ماست. در کوچه ها نسیم بهشت محرم است/ این شهر بی مجالس روضه جهنم است
شکر خدا که هیئت مان باز دائر است/ شکر خدا که بر سر این کوچه پرچم است

طاهری همچنین درباره اینکه چطور این جلسات می توانند مردم و جوانان بیشتری را به خود جذب کنند، بیان کرد: یکی از دلایل اصلی جذب جوانان به این جلسات خود ما هستیم اگر اخلاق و روابط عمومی اهل برگزار کننده این جلسات جذب کننده باشد جلسات عزاداری امام حسین(ع) همیشه پرجمعیت خواهد بود. من اعتقاد دارم این برخوردها همچنان که می تواند جاذبه داشته باشد اگر مثبت نباشد می تواند دافعه هم داشته باشد. ممکن است جوانی سوالی داشته باشد و ما به عنوان اهالی این مجلس ها باید بتوانیم نیاز آنها را پاسخ گوییم و محبت شان را جذب کنیم. مردم بسیاری از الگوهای خود را از مداحان و سخنرانان می گیرند و حتی به پوشش و ظاهر این قشر نیز توجه دارند. گاهی شده است نوجوانان و جونانی از خود من پرسیده اند که چگونه لباس بپوشند یا رفتار کنند و چه سبک زندگی داشته باشند. بنابراین اگر به این مسایل توجه نشود برعکس هم می شود و این قشر به تدریج از مجالس حذف می شوند.

محسن طاهری که یکی از سه برادر مداح خانواده است به تاثیر و نقش خانواده در این حرفه یاد کرد و گفت: خانواده من در کارم تاثیر بسیاری داشتند. بخشی از دلیل کسانیکه به این حرفه وارد می شوند موروثی و ژنتیک و بخشی هم به دلیل بستری که در فضای خانواده فراهم است و تربیتی که پدر و مادر برای فرزندان در نظر می گیرند، وارد این حرفه می شوند. مادران به اندازه پدران نقش دارند یعنی از دوران بارداری گرفته تا تولد و حتی مراحل بعد این تاثیر دیده می شود. پدر و پدربزرگ من اهل این مجالس بوده اند و آنها ما را به این راه هدایت کردند اما مادرم هم تاثیر بسیاری در راهی که پیش گرفتیم، داشت و حتی خواهرانم را هم به این سمت هدایت کرد.

جلسات عزاداری در خارج از کشور

این مداح و ذاکر اهل بیت در ادامه به جلسات عزاداری در خارج از ایران اشاره و بیان کرد: من از سال 80 ایام محرم را در ایران نبودم و جلساتی را در اتریش، دانمارک، هلند، آمریکا و... برگزار کردم. جلساتی که بسیار پربار بودند و خود ما در حیرت بودیم که از این جلسات اینقدر استقبال می شود. در جلساتی که در منهتن داشتیم علاوه بر ایرانی ها سایر مسلمان و حتی عرب ها هم می آمدند و تحت شرایطی از بیرق و علم و اسب و... هم استفاده می شد. پلیس هم به شکل خوبی این مجالس را همراهی می کرد. من در آنجا زنان و مردان زیادی را می دیدم که شاید در نظر اول اهل این مجالس نبودند. خانمی را دیدم که با یک سگ آمده بود و احساس کردم که وقتی نگاهش به شعارهای "یاحسین" و "این حسین کیست" افتاد، اشک ریخت.

وی ادامه داد: تا کسی به این جلسات نرود نمی داند آن طرف چه خبر است. در غربت حتی برای ایرانی ها به نظر من حال و هوای دیگری ایجاد می شود. همه دل ها با هر مرام و مسلکی یکی می شود و به عزاداری امام حسین(ع) می پردازند. من در امریکا کسانی را دیدم که در رشته های پزشکی فوق تخصص داشتند و مثل اوایل انقلاب به من برادر محسن می گفتند. فضایی کاملا به دور از هرگونه ریا و دروغ حاکم است و همه از روی خلوص عزاداری می کنند. بااین حال برای من بین ایران و خارج از آن فرقی ندارد و هر سال قبل از محرم به کربلا می روم و از امام حسین(ع) می خواهم رزق و روزی محرم آن سال را برایم هرجا که صلاح می داند قرار دهد. اگرچه من همیشه انجام وظیفه کرده ام اما شاید از ما دیگر گذشته باشد حالا این علم بیشتر ر دست جوانان است و مخاطبان وجمعیت های زیادی هم خوشبختانه پای مداحی این قشر می نشینند.

تاثیر حضور در جلسات مثل بیان ذکر جمعی است

طاهری درباره تاثیر جمعیت در مجالس عزاداری هم عنوان کرد: جمعیت های زیاد در این مجالس بی تاثیر نیست. مثل این است که شما ذکر را به تنهایی بگویید و یا آن را با جمع بگویید. ذکر جمعی توزیع و تکثیر می شود همانطور که قرآن را به جای اینکه خودتان ختم کنید، تقسیم کنید و در جمع ختم کنید. با این حال نباید خود را با جمعیت قیاس کنیم و مثلا بگوییم اگر 1000 نفر جمعیت در مجلسی نباشد من مداحی نخواهم کرد.

وی با اشاره به در نظر گرفتن مخاطب و سلیقه او برای اشعار و سبک مداحی ها اظهار کرد: از آنجایی که از رده های مختلف سنی و از قشرهای مختلف در این مجالس شرکت می کنند من هم سعی می کنم سبک موسیقایی کارم تلفیقی از سبک های قدیمی و امروزی هر دو با هم باشد.

طاهری در ادامه درباره اینکه اگر روزی نتواند از صدایش برای این کار بهره گیرد چه خواهد کرد، بیان کرد: من همیشه شغل دیگری هم داشته ام و سراغ همان کار خواهم رفت متاسفانه بعضی ها فکر می کنند که مداحی نوعی بیزنس است و با آن مثل سایر شغل ها برخورد می کنند و مثلا در برگزاری مراسم نرخ های سنگین می گیرند این افراد فکر می کنند که اگر روزی صدای خود را از دست دهند سرمایه شان رفته است اما اگر صفای باطن داشته باشند به این شکل رفتار نمی کنند. من هم تا امروز شامل لطف و عنایت سیدالشهدا بوده ام و اگر روزی چنین چیزی پیش آید آن را می پذیرم.

به پسرم توصیه می کنم جلسات اخوی ام را برود

مداح اهل بیت از برنامه های صداوسیما در این روزها یاد کرد و گفت: برای شرکت و حضور در جلسات عزاداری تاکید زیادی شده است با این حال تلویزیون این ایام برنامه های خوبی دارد و اگر کسی نتواند به جلسه برود می تواند این برنامه ها را ببیند. خود من اگر جلسه ای نداشته باشم برنامه هایی مثل "بیرق" و "خیمه" را نگاه می کنم.

طاهری در پایان درباره پسر 13 ساله خود و علاقه اش به مداحی گفت و بیان کرد: زمان کودکی شور و حال بیشتری دارد و خود من هم از آن زمان لذت های زیادی برده ام. هم اکنون پسر 13 ساله من هرشب با عده ای از دوستان خود از ساعت 6 تا 10 به جلسات مختلف مداحی می رود و من تنها علاقمندم که او در این جلسات شرکت کند و به او توصیه می کنم که هر جلسه ای که جاذبه بیشتری برایش دارد برود. جلسات اخوی بنده را هم می رود و جلسات دیگری را. گاهی هم مداحی کرده است با این حال معتقدم فضای انتخاب باید باز باشد و آزادش گذاشته ام که هر حرفه ای که دوست دارد پیش گیرد.



منبع:مهر


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین