عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۵۲۱
تاریخ انتشار : ۱۵ مهر ۱۳۹۱ - ۱۷:۰۰
صبح فردا با حضور صدها نفر از دانش‌آموزان و فعالان‌‌ ترويج فرهنگ قرآني در تالار شيخ صدوق
اين مؤسسه فعاليت خودش را از سال1371 آغاز كرده و در سال 80 ثبت شده است. هدف اصلي مؤسسه، آشنا كردن نسل جوان با معارف و مفاهيم قرآني است چرا كه ما معتقديم عمل به قرآن مهم‌تر از قرائت آن است و مقدمه عمل به قرآن فهم كلام خداست.

تالارشيخ صدوق واقع در آستان مقدس حضرت عبدالعظيم حسني(ع) صبح فردا ميزبان صدها نفر از فعالان‌‌ ترويج فرهنگ قرآني و دانش‌آموزاني خواهد بود كه گردهم مي‌آيند تا آيين افتتاحيه بيست و يكمين دوره مسابقات درس‌هايي از قرآن را با حضور حجت‌الاسلام والمسلمين محسن قرائتي و ده‌ها نفر از مديران، مجريان و مربيان مسابقات برگزار كنند.

به گزارش عقیق ، به همين مناسبت محمد موحدي‌نژاد رئيس مؤسسه‌‌ ترويج فرهنگ قرآني كه مجري اصلي برگزاري مسابقات درس‌هايي از قرآن نيز هست با شركت در يك نشست خبري ضمن معرفي فعاليت‌هاي صورت گرفته در دوره‌هاي قبلي، فعاليت‌هاي آتي مؤسسه را تشريح كرد.

موحدي‌نژاد در ابتداي اين نشست خبري، اقدام قبيح دشمنان اسلام در ساخت و انتشار فيلم موهن به رسول گرامي اسلام(ص) را محكوم كرد و گفت: قوام، قيام، پيشرفت و آزادي ملت‌ها و امت‌ها با عمل به قرآن و دستورات اهل‌بيت(ع) ميسر است و با علم به اين موضوع مي‌توان دريافت كه چرا دشمنان اسلام دست به چنين اقداماتي مي‌زنند. قرآن را مي‌سوزانند و به رسول خدا(ص) و اهل‌بيت(ع) اهانت مي‌كنند اما تجربه نشان داده است كه هرگاه دشمنان دست به اقدامي اينچنين زدند نتيجه‌اي كه به دست آمده كاملاً برعكس بوده و برخلاف خواست دشمنان گرايش مردم جهان به دين اسلام و تمايل آنها براي شناخت اهل‌بيت(ع) بيشتر شده است.

وي سپس به معرفي فعاليت‌هاي مؤسسه‌‌ ترويج فرهنگ قرآني پرداخت و گفت: اين مؤسسه فعاليت خودش را از سال1371 آغاز كرده و در سال 80 ثبت شده است. هدف اصلي مؤسسه، آشنا كردن نسل جوان با معارف و مفاهيم قرآني است چرا كه ما معتقديم عمل به قرآن مهم‌تر از قرائت آن است و مقدمه عمل به قرآن فهم كلام خداست.

در زمان شروع كار براي دستيابي به اين هدف، طرح‌هايي مطرح شد كه اجراي آنها با توجه به امكانات و بودجه ناچيز مؤسسه، از توان ما خارج بود تا آنكه ما تصميم گرفتيم برنامه درس‌هايي از قرآن كه مخاطبان زيادي داشت را به يك كلاس درس ميليوني تبديل كنيم. سال 71 با اداره آموزش و پرورش منطقه12 مذاكراتي صورت گرفت و ما نخستين دوره مسابقات درس‌هايي از قرآن را در اين منطقه به‌صورت آزمايشي برگزار كرديم و استقبال خوب دانش‌آموزان باعث شد تا اجراي اين مسابقات به ساير مناطق تهران، شهرها و استان‌ها هم گسترش يابد و امروز ما خوشحاليم كه افتتاحيه بيست و يكمين دوره مسابقات درس‌هايي از قرآن را برگزار مي‌كنيم.

موحدي‌نژاد با اشاره به استقبال خوب دانش‌آموزان از مسابقات درس‌هايي از قرآن مي‌گويد: ما، در بيش از25000مدرسه پايگاه داريم و 35000مربي در برگزاري مسابقات به‌صورت افتخاري با مؤسسه همكاري مي‌كنند.

رئيس مؤسسه‌‌ ترويج فرهنگ قرآني با بيان اينكه مؤسسه سال 80 ثبت شده و اموال آن متعلق به ولي فقيه است خاطر نشان كرد: اين مؤسسه زير نظر حجت‌الاسلام قرائتي فعاليت مي‌كند. مؤسسه داراي هيئت مؤسس، هيئت مديره و شورايي است كه ما را در كارها ياري مي‌كنند. مؤسسه‌‌ ترويج فرهنگ قرآني از طرف دولت بودجه جاري ندارد و بيشتر هزينه‌هاي مؤسسه از طريق خيران و تعامل با سازمان‌ها و نهادها تأمين مي‌شود.

وي با اشاه به اينكه از دانش‌آموزان براي شركت در اين مسابقات هيچ پولي دريافت نمي‌شود افزود: حضور افراد، چه دانش‌آموزان و چه معلمان و مربيان در اين فعاليت‌ها كاملاً افتخاري بوده و هيچ‌گونه اجباري وجود ندارد.

موحدي‌نژاد در خصوص چگونگي تعامل با سازمان‌ها و نهادها گفت: بيشترين همكاري و بستر اصلي فعاليت ما با آموزش و پرورش است و تاكنون نيز با همكاري آموزش و پرورش، اولياي دانش‌آموزان و مربيان اين كار پيش رفته است و ما اميدواريم كه اين روند همچنان ادامه داشته باشد.

رئيس مؤسسه‌‌ ترويج فرهنگ قرآني به زمان برگزاري مسابقات اشاره كرد و افزود: ما مسابقات را در طول سال تحصيلي برگزار مي‌كنيم و در مدت 20 هفته مروجان ما كارتبليغ را انجا مي‌دهند. لازم به ذكر است كه ما در هر مدرسه يك مجري، در هر منطقه، شهر و هر استان نيز يك مروج داريم كه كار تبليغ را بر عهده دارند.

 مراحل برگزاري مسابقات

دانش‌آموزان علاقه‌مند به شركت در مسابقات درس‌هايي از قرآن مي‌توانند هر هفته به پرسش‌هايي كه در پايان برنامه درس‌هايي از قرآن مطرح مي‌شود پاسخ دهند. كساني كه بالاترين امتياز را در هر مدرسه كسب كنند به منطقه معرفي مي‌شوند و در مرحله بعدي در مسابقه‌اي كتبي(بين مدرسه اي) شركت خواهند كرد و نفرات برتر مناطق در نهايت در يك مسابقه سراسري كه به‌صورت كشوري برگزار مي‌شود شركت مي‌كنند و جوايز ارزشمندي دريافت خواهند كرد. آن‌گونه كه مسئولان مؤسسه‌‌ ترويج فرهنگ قرآني مي‌گويند از مجموع 3ميليون دانش‌آموزي كه در اين مسابقه‌ها شركت مي‌كنند؛ معمولاً 100هزار نفر به مسابقات منطقه‌اي راه پيدا مي‌كنند و از اين تعداد نيز معمولاً10هزار نفر جزو برترين‌ها هستند كه به قيد قرعه به آنها جوايزي داده مي‌شود.

 

كاري براي دانش‌آموزان

يكي از كارهاي جالب مؤسسه‌‌ ترويج فرهنگ قرآني، نظر‌سنجي از دانش‌آموزان در باره موضوع‌هايي است كه مايل هستند حاج آقاي قرائتي در باره آنها صحبت كند. رئيس مؤسسه مي‌گويد: دريك نظر‌سنجي كه انجام شد دانش‌آموزان، حدود 600موضوع را مطرح كردند كه مايل بودند حجت‌الاسلام قرائتي در باره آنها صحبت كند. ما با جمع‌آوري اين نظرات، جزوه‌هايي را تدوين كرديم كه در هر جزوه 4 موضوع مورد درخواست دانش‌آموزان گنجانده شد و حاج آقاي قرائتي با ذكر يك آيه از قرآن و ترجمه و تفسير ساده آن، نكاتي را به دانش‌آموزان آموزش دادند و ما براي تشويق هرچه بيشتر دانش‌آموزان به مطالعه اين جزوه‌ها، مسابقاتي را طراحي كرديم كه دانش‌آموزان بعداز مطالعه آنها مي‌توانستند به پرسش‌هاي مطرح شده پاسخ دهند و جوايزي هم دريافت كنند.

 

مدرسه مجازي

يكي از كارهاي درخور تحسين مؤسسه‌‌ ترويج فرهنگ قرآني استفاده از فن‌آوري‌هاي نوين و راه‌اندازي سايتي است كه ازطرف عموم مردم مورد استقبال قرار گرفته است. مسئولان مؤسسه متن كامل برنامه درس‌هايي از قرآن را كه درطول 33 سال از تلويزيون پخش شده را در اين سايت قرار دادند. در اين سايت همچنين بخشي براي پاسخگويي به سئولات و شبهات ديني دانش‌آموزان طراحي شده است. علاقه‌مندان همچنين مي‌توانند از طريق اين سايت در مسابقه اينترنتي مؤسسه شركت كنند. مسئولان سايت، متن كامل برنامه درس‌هايي از قرآن را در آن قرار مي‌دهند كه علاقه‌مندان در هرروز و هر ساعتي كه وقت داشته باشند مي‌توانند با مراجعه به سايت متن برنامه را مطالعه و در مسابقه مربوط به آن شركت كنند.

 

مسابقه‌اي ديگر

برنامه درس‌هايي ازقرآن در طول سال، شب‌هاي جمعه از شبكه اول سيما پخش مي‌شود اما در ماه مبارك رمضان اين برنامه مهمان هرشب خانواده‌هاي ايراني است. به همين دليل مسئولان مؤسسه‌‌ ترويج فرهنگ قرآني براي استفاده هرچه بهتر از اين فرصت گرانبها، مسابقه خلاصه‌نويسي برنامه درس‌هايي از قرآن را در ماه مبارك رمضان برگزار مي‌كنند. رئيس مؤسسه مي‌گويد: با آغاز ماه مبارك رمضان ما اطلاع‌رساني و تبليغ را شروع مي‌كنيم و هركس كه حداقل متن 20 برنامه را خلاصه‌نويسي كند مي‌تواند در مسابقه شركت و جوايزي نيز دريافت كند.  شركت در اين مسابقه براي عموم آزاد است.

 

کد خبرنگار: 212111


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین