عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۴۸۱۵
تاریخ انتشار : ۱۲ آبان ۱۳۹۲ - ۱۷:۰۹
گردهمایی ذاکرین حضرت اباعبدالله الحسین(ع) با نگاه آسیب شناسی عزاداری در هند به همت رایزنی فرهنگی ایران در دهلی نو برگزار شد.
عقیق گردهمایی سراسری ذاکرین حضرت اباعبدالله(ع) که در آن بیش از 150 نفر از خطبا، ذاکرین، مداحان و مرثیه سرایان سراسر هند شرکت داشتند، به همت رایزنی فرهنگی ایران در دهلی نو و با مشارکت مجمع جهانی اهل بیت(ع) در خانه فرهنگ ایران برگزار شد.

در این گردهمایی ، حجت الاسلام والمسلمین مهدوی پور، نماینده مقام معظم رهبری، گفت: عزاداری اصیل و مرثیه خوانی، اشک ریختن و به سینه زدن و روضه خوانی است و همراه شدن این آیین پاک با خرافات، گناه نابخشودنی محسوب می شود.

وي پرهیز از اقدامات اختلاف برانگیز را مورد تاکید قرار داد و گفت: امروز جهان اسلام، گرفتار یک نزاع و اختلاف است و دشمنان بیش از هر زمانی برای ایجاد تفرقه بین شیعه و سنی تلاش می کنند که اهل منبر باید در این زمینه به مردم آگاهی دهند چرا که وحدت بین مذاهب اسلامی یک راهبرد است.

مهدوی پور افزود: منظور از وحدت بین شیعه و سنی، وحدت با وهابیون و تکفیری ها نیست، مقصود وحدت با اکثریت اهل سنت است چرا که دشمنان بیش از پیش تلاش می کنند اختلاف بیاندازند.

نماینده مقام معظم رهبری تصریح کرد: توجه به نسل جوان نیز در برنامه های ماه محرم بسیار ضروری است چرا که جوانان سوال دارند و باید به آنها اهمیت داده و در هر مسجد و حسینیه، به سوالات جوانان پاسخ داد.

وی گفت: وجود چند هزار مدرسه دینی در هند خیلی مهم است و این مکاتب یک سرمایه ارزشمند در هندوستان هستند و علما تلاش کنند کیفیت آنها بالا برود و کودکان از سنین پایین با دین آشنا شوند.

وي همچنین بر توجه خطبا، علما و ذاکرین به نقاط دورافتاده و به ویژه روستاها در هندوستان تاکید کرد.

مهدوی پور گفت: ایام محرم فرصت مناسبی است تا ذاکرین و خطبا درهندوستان برای صدها میلیون نفری که تحت تاثیر فرهنگ عاشورا هستند چه هندو و چه مسلمان، راه، روش و هدف امام حسین (ع) را تشریح کنید. جریان کربلا و عاشورا دو بعد دارد که یک بعد غم انگیز و مصیبت بار است که به لحاظ شهادت بهترین انسان‌ها است که مظلومانه شهید شد و از این جهت جریان عاشورا یک جریان غم انگیز است که اگر تا قیامت برای این مصیبت اشک بریزیم هنوز حق مطلب را ادا نکرده ایم.

نماینده مقام معظم رهبری در هند گفت: بعد دیگر پندآموزی از نهضت امام حسین (ع) است که از این نهضت درس بگیریم. از مظلومیت، شجاعت، جوانمردی، آزادگی، فداکاری و شهادت طلبی آنان درس و از اینکه کوفیان بی وفا بودند، نیز عبرت بگیریم، باید اهل منبر به هر دو جنبه توجه داشته باشند. هم بگرایانیم که ارتباط عاطفی برقرار شود و هم اشاره به آموزه ها کنیم.

حجت الاسلام حسین مهدی حسینی، از روحانیون شهر بمبئی ایالت مهاراشترا، در سخنان خود با موضوع آشنایی با شهیدان کربلا، با اشاره به ابعاد مختلف واقعه کربلا و بیان شرح  حال چند تن از شهدای کربلا گفت محبت اهلبیت(ع) و اطاعت از دستورات خدا  لازم و ملزوم یکدیگر هستند.

وی در ادامه  به آموزه های کربلا پرداخت و گفت ما باید برای مقابله  با دشمن متحد باشیم.

حجت الاسلام حسنین کراروی، از شهر بمئبی ایالت  مهاراشترا ،  موضوع نقش زنان در نهضت  حسینی  را مطرح کرد و با اشاره به  مظلومیت و تنهایی مسلم بن عقیل در کوچه های شهر کوفه و پناه دادن طوعه به وی، گفت نقش زنان در واقعه کربلا بسیار مهم و حیاتی است.

وی در ادامه سخنان خود به نقش حضرت زینب(س) در پیغام رسانی  واقعه کربلا پرداخت و  سخنان آن حضرت را در دربار یزید مورد بررسی قرار داد.

در ادامه برنامه آقای شان حیدر امروهوی، از شاعران و مرثیه سرایان  مشهور هند، چند بند از یک مرثیه را به زبان اردو خواند.

حجت الاسلام  احمد عالمی، معاون رایزنی فرهنگی ايران، در مقاله خود با موضوع "نهضت امام حسین(ع) در نظر اهل سنت»، شخصیت امام حسین(ع)،  حضرت رسول اکرم(ص) و شهادت امام حسین(ع) و عزاداری امام حسین(ع) را با نقل چند حدیث از منابع معتبر اهل سنت بیان کرد.

حجت الاسلام سید کلب جواد نقوی، امام جمعه شهر لکهنو، در سخنان خود به موضوع نقش مجالس عزاداری در پیشبرد اهداف  اسلام پرداخت و تاکید کرد که  منبر جایگاه مقدسی است و فقط علماء راستین حق دارند از این جایگاه  سخنرانی کنند.

وی در ادامه افزود : ما می توانیم با همین روضه خوانی ها و مجالس عزا مسلمانان را به راه راست هدایت کنیم و  صراط مستقیم را به آنها نشان بدهیم.

حجت الاسلام غلامرضا مهدوی، نماینده جامعة المصطفی العالمیه در هند، در سخنرانی خود موضوع آسیب شناسی عزاداری امام حسین(ع) را مطرح کرد و گفت :در فرهنگ شیعه، محرم  و نهضت ابا عبدالله الحسین(ع) پیوندی ناگسستنی با هویت تشیع دارد و بدون شناخت نهضت  امام حسین(ع) نمی توان تشیع را شناخت.

وی در ادامه سخنان خود با نقل سخنان امام خمینی(ره) در رابطه با اهمیت عزاداری به بیان آسیب های اساسی عزاداری پرداخت و افزود: عزاداری  امری عقلانی است و در همه جوامع  از زمان های قدیم رواج داشته است و در دین مبین  اسلام نیز عزاداری امری ممدوح و مورد سفارش اولیاء دین بوده است.

نماینده جامعة المصطفی العالیمه در ادامه با برشماری بسترها و زمینه های آسیب در عزاداری های محرم، به بررسی برخی از آسیب های مجالس عزاداری پرداخت.

حجت الاسلام سید شمشاد  احمد به تبیین نقش  ذاکرین ابا عبدالله الحسین(ع) پرداخت و با اشاره به آسیب های موجود در عزاداری  راه حال هایی برای رفع این مشکل ارائه کرد.

سید محمد جابر جوراسی، مدیر ماهنامه اصلاح لکهنو، فلسفه عاشورا را مورد بحث و گفتگو قرار داد.

سید نعیم عباس، از مداحان مشهور هند، به جمع بندی مطالب ارائه شده در این گردهمایی پرداخت و مطالب مهم و تکمیلی در مورد آسیب شناسی عزاداری و راه حل های  در این ارتباط ارائه کرد.

در پایان برنامه ،علی فولادی، رایزن فرهنگی ايران، ضمن تشکر از حمایت های مجمع جهانی اهل بیت (ع) در برگزاری این گردهمایی ، بر مسئولیت خطیر علما و ذاکرین در نحوه ارائه دین و آموزه های دینی تاکید نمود و  گفت: مردم دین و احکام دینی را از علما  فرا می گیرند و به همین جهت  مسئولیت سنگینی بر عهده آنها می باشد.

در بخش دیگری از این برنامه، همچنین از شش عنوان کتاب زیارت امام رضا(ع) به روایت اهل سنت تالیف محمد محسن طبسی ( ترجمه هندی)، خدمات متقابل اسلام و ایران (ج 2) تالیف شهید مرتضی مطهری(ترجمه اردو) ، عزاداری امام حسین(ع) یک نهضت جهانی (اردو) تالیف دکتر دهرمندر نات،  زیارت امام رضا(ع) از دیدگاه اهل سنت تالیف محمد محسن طبسی( ترجمه هندی)، مجله راه اسلام ویژه حج و کتاب « سخنان امام حسین(ع) از مدینه تا کربلا تالیف محمد صادق نجمی( ترجمه اردو)» رونمایی شد.

منبع:مهر
211008


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین