عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۴۷۷۳
تاریخ انتشار : ۱۲ آبان ۱۳۹۲ - ۰۸:۱۶
خسروي مهمترين مرز رسمي ايران براي تردد به عتبات عاليات است كه از قرن ها پيش تاكنون مسير آسان تردد زوار امام حسين (ع) بوده ولي اينك هتل ها و اقامتگاه هاي قصرشيرين چند ماهي است كه منتظر بازگشايي مرز و از سرگيري تردد زوار ايراني به عراق است.
عقیق:شهر قصرشيرين در غرب استان كرمانشاه بواسطه داشتن دو مرز رسمي و بين المللي پرويزخان و خسروي در طول ساليان متمادي ميزبان زوار عتبات عاليات بوده و بخشي از رونق شهر و توسعه امكانات زيربنايي، احداث هتل‌ها و مهمانسراهاي مربوط به دليل اين امر مهم، ساخته شده است.

در اين شهرستان ۱۴ واحد اقامتي شامل هتل و مهمانپذير درجه يك تا درجه سه با ۳۲۲ اتاق و يك هزار و ۲۰۰ تخت از اوايل دهه ۸۰ ساخته شده تا زائرين عتبات عاليات در مسير تردد خود به عراق، يك شب را در اين منطقه مرزي اقامت داشته باشند، اين مهم با هدف رونق بخشيدن به شهر و بهره مندي مردم قصرشيرين از مزاياي تردد زوار صورت مي‌گرفت.

مرز رسمي خسروي بعنوان نزديكترين نقطه از ايران اسلامي به كربلاي معلا، در طول اين سال‌ها بارها به دلايل مختلف در مقاطع كوتاه و بلند مدت بر روي تردد زوار ايراني بسته شده كه مهمترين دليل آن نبود امنيت براي زائرين در آنسوي مرزهاي ايران اسلامي عنوان شده است.

آخرين بار مسدود شدن اين مرز به ۱۷ خرداد امسال بر مي‌گردد كه بدنبال وقوع حادثه تروريستي بر سر مسير تردد زوار ايراني كه به شهادت ۱۴ و مجروح شدن ۴۴ زائر ايراني عازم شهرهاي مذهبي عراق منجرشد، صورت گرفته و تاكنون نيز اين ممنوعيت تردد ادامه دارد.

با وجود همه رايزني‌هاي صورت گرفته ميان مقامات مسوول كشورمان و جمهوري عراق، هنوز اقدامي براي بازگشايي اين مرز رسمي صورت نگرفته و طرف عراقي هنوز نتوانسته نسبت به تامين امنيت زوار ايراني در مسير تردد از خسروي به كربلاي معلا اقدامي اساسي انجام دهد.

بسته بودن مرز خسروي موجب شده تا حداقل، هتل‌ها و مهمانپذيرهاي ايجاد شده در شهرستان قصرشيرين كه با صرف هزينه‌هاي زياد و استفاده از تسهيلات بانكي بنا شده، در يك بلاتكيلفي و بي درآمدي بسر ببرند بطوريكه حتي قادر به پرداخت اقساط وام‌هاي خود نيز نباشند.

وضعيت نامشخص باز شدن مرز خسروي موجب نگراني صاحبان اماكن اقامتي در قصرشيرين شده، افرادي كه سرمايه گذاري‌هاي زيادي براي ارايه خدمات به زايرين در اين شهر انجام داده اند ولي بدون كمترين استفاده در ركود كامل بسر برده و حتي قادر به پرداخت هزينه‌هاي جاري خود از جمله نگهداري ساختمان، تاسيات و آب و برق نيز نيستند.

سرپرست فرمانداري قصرشيرين در خصوص آخرين وضعيت مرز خسروي مي‌گويد: تردد زوار در مرز خسروي يك رابطه دو طرفه است كه بايد با توافق ايران و عراق انجام شود و تا زمانيكه مطمئن نباشيم طرف عراقي به تعهدات خود در قبال تامين امنيت زوار ايراني عمل مي‌كند، امكان بازگشايي مرز وجود نخواهد داشت.

«ياور محمدي» معتقد است: طرف عراقي بارها اعلام كرده امنيت برقرار است در حاليكه هيچ اقدامي براي تثبيت آن انجام نداده است از اين رو، زوار ايراني نمي‌توانند از اين مرز تردد كنند چون امنيت نداشته و ممكن است اتفاقاتي كه در چند ماه پيش افتاد دوباره تكرار شود.

وي مي‌گويد: هم اكنون روزانه ۲۵۰ تا ۳۰۰ زائر عراقي از طريق مرز رسمي خسروي براي زيارت اماكن مذهبي كشورمان وارد ايران اسلامي مي‌شوند ولي در طرف مقابل، هيچ زائر ايراني بدليل وجود ناامني و اقدامات تروريستي در محدوده خانقين تا بغداد بعنوان مسير اصلي تردد زائران ايراني از مرز خسروي اعزام نمي‌شود.

محمدي، به رايزني‌هاي صورت گرفته با مقامات عراقي اشاره مي‌كند و مي‌گويد: با وجود قول‌هاي متعدد مسوولان عراقي هنوز اطمينان كافي براي اعزام زوار ايراني به عتبات عاليات از مرز خسروي وجود ندارد و تا زماني كه امنيت كاروان‌هاي ايراني تضمين نشود، نمي‌توان اين كار را انجام داد.

وي در خصوص وضعيت اماكن اقامتي در قصرشيرين، با اشاره به ركود فعاليت اين اماكن معتقد است: وقتي مسافري وارد شهر نمي‌شود، چطور مي‌توان انتظار كسب درآمد از اين اماكن را داشت.

محمدي با اشاره به اينكه اكثر هتل‌هاي قصرشيرين هم اينك معوقات بانكي زيادي دارند، گفت: با هماهنگي‌هاي انجام شده و مساعدت بانك‌هاي عامل، سعي شده سخت گيري براي بازپرداخت تسهيلات فعلا نباشد و بانك‌ها هم اقدامي براي باز پس گيري ديون انجام نداده اند.

رييس اداره ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري قصرشيرين هم مي‌گويد: براي ساخت اين هتل‌ها از دو تا ۱۰ ميليارد ريال از سوي سرمايه گذاران بخش خصوصي و تسهيلات بانكي هزينه شده و تنها راه درآمدشان هم، زوار عتبات عاليات است.

«محمدرضا جلدي» گفت: هم اكنون اين هتل‌ها خالي از مسافر هستند و هر ازگاهي تك مسافري به آنها مراجعه كند كه درآمد حاصل، حتي جوابگوي هزينه‌هاي آب و برق ساختمان‌ها نيست.

وي با اشاره به اينكه حضور زوار عتبات عاليات در شهرستان علاوه بر ايجاد رونق اقتصادي موجب خارج شدن هتل‌ها از ركود و بي درآمدي هم مي‌شود، افزود: نبود امنيت در منطقه هم مرز خسروي در كشور عراق، موجب شده تا تردد زوار ايراني از اين مرز متوقف شود.

جلدي اظهار كرد: براي حل مشكل هتل داران قصرشيرين، ماه گذشته جلسه اي با معاون استاندار كرمانشاه برگزار و مصوب شد تا با سرپرستي‌هاي بانك‌هاي عامل در استان كرمانشاه كه به هتل‌ها تسهيلات داده اند، مكاتبه شود تا نسبت به بخشودگي جرايم ديركرد تسيهلات با توجه به شرايط موجود اين اماكن اقدام كنند.

برخي از هتل داران نيز با انتقاد از وضعيت موجود اعلام كردند: بدليل مشكلات مالي و اقساط عقب افتاده تسهيلات بانكي قصد فروش و واگذاري املاك خود را دارند چون ديگر قادر به تامين هزينه‌هاي آن نيستند.

هم اكنون تعدادي از كارگران شاغل در هتل‌ها و مهمانپذيرهاي قصرشيرين بدليل ركود اقتصادي و نبود منابع درآمدي، كار و شغل خود را از دست داده اند چرا كه با توجه به عدم حضور زوار بعنوان منابع اصلي درآمد هتل ها، صاحبان اين اماكن قادر به تامين هزينه‌هاي جاري و حقوق پرسنل نيستند.

همچنين برخي از مالكان هتل ها، اين اماكن را براي فروش گذاشته اند تا بتوانند از اين طريق اقساط معوق و ديون بانكي خود را بپردازند هر چند بدليل نبود درآمد، و باز و بسته شدن مكرر مرز، اينها عطاي اين حرفه را به لقايش بخشيده اند.

مديركل حج و زيارت استان كرمانشاه در خصوص آخرين وضعيت مرز خسروي مي‌گويد: منتظر اقدامات مسوولان امنيتي و وزارت امور خارجه كشورمان و رايزني آنها با مسوولان عراقي در زمينه بازگشايي مجدد اين مرز هستيم.

«رضا نجفيان» در گفت وگويي افزود: آمادگي كامل براي اعزام زوار از اين مرز رسمي به عتبات عاليات را داريم ولي اين اقدام تنها در صورت تامين امنيت زوار از سوي طرف عراقي انجام خواهد شد.

شهرستان مرزي قصرشيرين در طول هشت سال دفاع مقدس حدود دو سال در اشغال ارتش متجاوز عراق بود و پس از آن زير آتش مستقيم توپخانه و خمپاره‌ها قرار داشت و به تلي از خاك تبديل شد.

پس از بازسازي و بازگشت مردم، مهمترين منبع درآمد مردمان اين ديار مقاوم و محروم، از محل حضور و تردد زوار عتبات عاليات به عراق است كه اين امر مهم نيز هر از چند گاهي بدليل وضعيت نامناسب و نبود امنيت در عراق، متوقف مي‌شود.

منبع:حج
211008


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین