عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۴۷۳۷
تاریخ انتشار : ۱۰ آبان ۱۳۹۲ - ۲۳:۱۵
عسل یکی از معجزات طبیعت است که خداوند به بشر هدیه داده است.
عقیق: امروزه از عسل در درمان بسیاری از ناراحتی ها از جمله بیماریهای قلبی، بهبود سیستم ایمنی، سوء هاضمه، عفونتهای پوستی، کاهش وزن و ... استفاده می شود.

عسل را باید در زمره غذاها دانست . خداوند در قرآن و در سوره نحل آن را بعنوان ماده شفابخش برای انسانها معرفی نموده است: «فِیهِ شِفَاءٌ لِلنَّاسِ»؛«خوردن عسل برای مردم شفاء است».(1) پیامبر اکرم (ص) هم درباره این ماده حیاتبخش فرموده اند: «لم یستشف المریض بمثل شربة العسل»؛ «هیچ مریضی، به مانند نوشیدن عسل شفاء پیدا نمی‌کند.»(2)
برای استفاده بهینه از آثار و فواید عسل شناخت عسل خوب و بد اهمیت زیادی دارد. امام رضا(ع) در مورد عسل های زیان آور هشدار داده و می فرماید: واعلم ان للعسل دلایل یعرف بها نفعه من ضره و ذلک ان منه شیئاً اذا ادرکه الشم عطش ، ومنه شی ء یسکرو له عند الذوق جراقه شدیده فهذه الانواع من العسل قانله؛ بدان ای امیرالمؤمنین که برای شناخت عسل مفید از مضر نشانه هایی است ، بعضی از عسلها هستند که وقتی بویشان به مشام انسان برسد عطسه می زند، بعضی از عسلها سکر آوردند و مزه بسیار تند و سوزنده ای دارند، این نوع عسلها کشنده اند.(3)
امام رضا علیه السلام در بیانی دیگر عسل را شفای دردها و بیماریها دانسته اند. عن الرضا(ع) عن آبائه عن رسول الله(ص): قال ان یکن فی شیئی شفاء ففی شرطه حجام اوشربه عسل. از امام الرضا(ع) از پدرانش از پیامبر(ص) نقل شد که فرمود: اگر در چیزی شفا باشد در حجامت و نوشیدن عسل است.(4)
در روایتی از امام رضا(ع) از اهمیت عسل سخن به میان آمده است. عن الرضا (ع) عن آبائه عن رسول الله(ص) قال: لا تردوا شربه العسل علی من اتاکم بها. از امام الرضا (ع) از پدرانش از پیامبر (ص) نقل شد که فرمودند: به هر کس از شما که عسل تعارف کردند رد نکند.( بگیرد و بنوشد).(5)
امام رضا(ع) در جایی دیگر عسل را راه درمان و پیشگیری از سرماخوردگی معرفی کرده اند. آن حضرت می فرماید: هر که می خواهد در همه ی زمستان از سرماخوردگی دور بماند ، هر روز ، سه لقمه شهد (عسل) بخورد.(6)
و در روایتی دیگر آن را درمان دردها برشمرده اند. عن الامام الرضا(ع) : پیامبراکرم(ص) فرمودند : خداوند برکت را در عسل قرار داده است . درمان دردها ، در آن است و هفتاد پیامبر دوام سودمندی آن را از خداوند خواسته اند .(7)
در حدیثی دیگر به نقل ار امام کاظم(ع) درباره خواص درمانی عسل فرمودند: در عسل ، درمان هر دردی است ، هر کس ناشتا یک انگشت از آن را بلیسد ، این عسل بلغم را پایان می دهد ، صفرا را فرو می نشاند ، تلخه ی سیاه ( زرداب) را مانع می شود ، ذهن را صفا می بخشد و اگر که همراه با کندر خورده شود ، حافظه را نکو می سازد.(8)
امام رضا علیه السلام در روایتی دیگر عسل را مایه تقویت حافظه برشمرده می فرماید: سه چیز حافظه را زیاد می کند و بلغم را از بین می برد ، قرائت قرآن ، عسل و کندر.(9)

پی نوشت ها:
1_( نحل / 69.)
2_(بحارالانوار، علامه مجلسی، موسسه الرضا، بیروت، ج 66، ص 292)
3_(بحارالانوار، ج59 ، ص 324.)
4_(طب الرضا(ع) ، ص 255.)
5_(اخبار و آثار حضرت امام رضا(ع) صفحه 724)
6_(طب الامام الرضا(ع)، صفحه 37)
7_(مکارم الاخلاق جلد 1 صفحه 359 حدیث 1173)
8_(الفقه المنسوب للامام الرضا(ع) ، صفحه 346)
9_(اخبار و آثار حضرت امام رضا(ع) صفحه 724)

منبع:قدس آنلاین

211008



ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین