عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۴۶۹۳
تاریخ انتشار : ۰۹ آبان ۱۳۹۲ - ۲۰:۴۲
تعزیه‌خوانان برجسته کشور امسال نیز همچون سال‌های گذشته در تکیه «اعظم» برغان کرج به تعزیه‎خوانی می‌پردازند.
عقیق:امسال نیز هم چون سال‌های گذشته مراسم اجرای تعزیه در تکیه اعظم برغان کرج که ثبت یونسکو نیز شده است برگزار می‌شود.

سیدمحسن هاشمی از تعزیه‌خوانان برجسته کشور در گفت‌وگو با تسنیم ضمن اعلام این خبر که از سه شنبه 14 آبان همزمان با آغاز ماه محرم اجرای تعزیه آغاز می‌شود اظهار داشت: در این اجراها مجالس تعزیه محرم توسط بهترین تعزیه‌خوانان از جمله حسن برکتی، احمدی، اصغر یوسفی و... خوانده می‌شود.

وی تصریح کرد: برنامه ده مجلس ما که هر روز از ساعت 14 تا 16 در تکیه اعظم برغان اجرا می‌شود، شامل تعزیه شهادت حضرت حمزه سید‌الشهدا(ع)، شهادت حر بن یزید ریاحی، شهادت حضرت مسلم ابن‌عقیل(ع)، دو طفلان مسلم، شهادت حضرت علی‌اکبر(ع)، شهادت حضرت عباس(ع) و شهادت امام حسین (ع) است.

تکیه اعظم برغان دو طبقه دارد. طبقه همکف یا اول، دارای 10 حجره است مخصوص عزاداران، شاه‌نشین (ضلع شمالی بنا نقطه مقابل در) فضای ورودی مردانه و زنانه، اتاق تعزیه‌خوان‌ها، رخت کن، انبار، راه‌پله‌ها، تخت تعزیه‌خوان‌ها و کف بنا. این طبقه ویژه مردان است. طبقه دوم معجرها و راهروهایی دارد ویژه زنان. ساختمان حسینیه تیروچوبی است و دیوارها همه از خشت خام و کاهگل، سقف حسینیه از سال 1374 شمسی دارای یک پوشش دایمی با ستون‌ها و خرپاهای سنگین آهنی و پی‌بتنی شده است اما سابقاً در ایام برگزاری تعزیه، سقف را با چادری چند تکه و بزرگ از جنس کرباس و بر روی سه تیرک، هر یک به ارتفاع 15 متر می‌پوشاندند و با طناب‌های بسیار آن را به سر تیرهای بیرون زده از سقف می‌بستند. چادر را پس از دهه تعزیه‌خوانی جمع می‌کردند و در انبار می‌گذاشتند.


منبع:تسنیم

211008


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین