عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۴۶۲۲
تاریخ انتشار : ۰۹ آبان ۱۳۹۲ - ۲۰:۱۴
غلامرضا سازگار همزمان با فرارسیدن ماه محرم به بررسی شعر اصیل اهل بیت(ع) و چرایی تأثیرگذاری برخی سروده‌ها پرداخت.
عقیق:حاج غلامرضا سازگار، از شعرای آیینی و از پیشکسوتان حوزه ادب اهل بیت(ع)، در آستانه ماه محرم و فرا رسیدن عزای خاندان نبوت(ع) گفت‌وگو در حوزه شعر آیینی و ضرورت‌های آن در زمان فعلی پرداخت.

ویژگی‌های اصلی شعر آیینی، نیازهای امروز شعر آیینی، شرایط تأثیرگذاری مداح و شاعر اهل بیت(ع) بر مخاطب، پیشینه شعر آیینی، بودن یا نبودن موضوعات سیاسی روز در شعر آیینی، دلیل تأثیرگذاری سروده‌هایی مانند محتشم بر دل مخاطب بعد از گذشت چند سده، کراماتی که وی طی سال‌های اخیر از فعالیت در مجلس اهل بیت(ع) دیده و نقل خاطراتی از توجه مقام معظم رهبری به شعر آیینی و اهل بیت(ع) خوب از جمله محورهای این گفت‌وگو بود. 

سازگار که یکی از پیشکسوتان حوزه شعر و ادب آیینی به شمار می‌آید، در این جلسه با اشاره به ویژگی‌های اصلی یک شعر آیینی خوب و تأثیرگذار گفت: شعر آیینی باید بنا بر قول مقام معظم رهبری به گونه‌ای باشد که عرش و فرش را به هم متصل کند. شعر اهل بیت(ع) باید بصیرت‌آفرین باشد. فرقی میان قرآن و عترت نیست، پیغمبر(ص) از هر دو به عنوان دو ثقل یاد کردند و هر دورا به دو انگشت مبارک خود تشبیه کردند. امیدواریم که بتوانیم برای بصیرت مانند ابوبصیر امام صادق(ع) باشیم که هم قرآن و هم عترت را داشته باشیم.

وی ادامه داد: باید سازندگی انسان در شعر آیینی مد نظر شعرا باشد. اگر انقلابی در آن نیست، انسان‌سازی‌ای در آن باشد. باید طوری باشد که در داخل مجلس امام حسین(ع) از کلمات و عباراتی به کار بریم که روی دل‌هایی که خوش عقیده هستند، اما کمی از راه منحرف شده‌اند، تأثیر بگذارد. به همین خاطر باید واعظی را آورد که نقش سازندگی داشته باشد. شعرا باید به این فکر کنند که امروز جامعه ما به چه چیزی احتیاج دارد و بر این اساس تغذیه روحی مخاطب خود را فراهم کند.


منبع: تسنیم

211008


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین