عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۴۵۹۵
تاریخ انتشار : ۰۷ آبان ۱۳۹۲ - ۱۴:۱۴
پوستر یازدهمین اجلاس بین المللی تجلیل از پیر غلامان حسینی، در مراسمی با حضور معاون صدا سازمان صدا وسیما، مدیرکل نغمات آیینی و رادیو نوا و خبرنگاران خبرگزاری های مختلف کشور رونمایی شد.
عقیق:معاون صدا سازمان صدا وسیما روز سه شنبه در این مراسم با اشاره به روز عاشورا گفت: عاشورا، کربلا و محرم جایگاه ویژه ای در تاریخ ملت ما دارند و رمز شیعه توسل به محرم و عاشوراست.

ˈمحمدحسین صوفیˈ افزود: نهضت امام حسین(ع) بزرگ ترین نقش را در تجدید حیات اسلام دارد؛ عاشورا حماسه ای است به وسعت تاریخ و تداوم یاد و خاطره این نهضت، اصلی ترین عامل استمرار بقای آیین محمدی(ص) است.

وی با تأکید بر این مسئله که سازمان صدا و سیما این اجلاس را با هدف تکریم پیر غلامان، تجلیل از هنرمندان، خادمان، ذاکران آیین های عاشورایی و تبیین منویات رهبر معظم انقلاب در عرصه مداحی و مرثیه سرایی برگزار می کند، افزود: ما تلاش داریم با برگزاری این اجلاس، فرهنگ اصیل و صحیح عزاداری را نشان دهیم.

به گفته معاون صدا، یازدهمین دوره اجلاس بین المللی تجلیل از پیر غلامان امسال در استان گلستان و در گرگان برگزار می شود، مراسم افتتاح آن صبح چهارشنبه هشتم آبان و مراسم اختتام عصر پنجشنبه نهم آبان با حضور پیر غلامان مداح، پژوهشگران و محققان در عرصه عاشورا برپا خواهد شد و در زمان برگزاری این اجلاس کارگاه های آموزشی هم برگزار می شود.

در این اجلاس قرار است از 15 پیرغلام برجسته و 11 نفر از مداحان، مرثیه سرایان و سخنوران استان گلستان و پنج پیرغلام و مداح خارج از کشور قدردانی شود.

از میان 11 مداحی که از استان گلستان تجلیل می شوند، پنج نفر اهل سنت هستند.

این اجلاس میزبان 600 مداح و مرثیه سرا از ایران و کشورهای دیگر است.

24 مداح از 14 کشور لبنان، افغانستان، هندوستان، آذربایجان، کویت، عراق، تاجیکستان، ماداگاسکار، پاکستان، بنگلادش، نیجریه، مصر، ترکیه و اردن در این اجلاس حضور دارند.

صوفی در ادامه این نشست گفت: در اجلاس امسال از یک مداح جوان تأثیرگذار هم تجلیل می شود و هم چنین قصد داریم از یک شاعر عاشورایی، ناشری که بیش ترین کتب عاشورایی را چاپ کرده و یک فیلمساز برجسته در عرصه کربلا قدردانی کنیم.

وی افزود: هم چنین از لوح 10 دوره این اجلاس و مجموعه آثار برگزیده نغمات آیینی که شامل 770 قطعه است، رونمایی می شود.

علاوه بر این از مستندسازان برگزیده رادیو که آثاری با موضوع محرم و عاشورا تولید کرده اند، قدردانی می شود.

صوفی در بخش دیگری از این نشست تأکید کرد: اجلاس پیر غلامان هر سال در یک استان برگزار می شود و این اتفاق خوبی است، زیرا آیین و سبک عزاداری استانی را که در آن اجلاس برگزار می شود ثبت ملی و جهانی می کنیم و امسال آیین طوق بندان را در استان گلستان ثبت می کنیم و تمبری هم در این باره رونمایی می شود.

به گفته صوفی، دوازدهمین دوره اجلاس بین المللی تجلیل از پیرغلامان سال 93 در استان خوزستان و شهر اهواز برگزار می شود.

ابراهیم طاهری دبیر اجلاس هم عنوان کرد: نشست اول این اجلاس با محوریت رسالت مداحان و وحدت جهان اسلام با حضور دکتر احمد مبلغی رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی برگزار می شود.

به گفته وی، نشست دوم هم به بازخوانی بیانات رهبر معظم انقلاب در جمع مداحان با موضوع معرفت افزایی اختصاص دارد که دکتر ˈمحمدرضا سنگریˈ این بیانات را بازخوانی می کند.

منبع:ایرنا
211008


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین