عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۴۴۵۴
تاریخ انتشار : ۰۴ آبان ۱۳۹۲ - ۱۰:۴۷
آیت الله جاودان در جلسه درس اخلاق
آیت الله جاودان در جلسه درس اخلاق خود با اشاره به جا سازی آیات امامت میان سایر آیات قرآن گفت: این اقدام برای حفظ آیات ولایت بوده و هنر شیعیان است که منظومه آیات امامت را کشف کنند.
عقیق:آیت الله محمد علی جاودان در ادامه جلسات درس اخلاق خود با اشاره به نزول واحد قرآن کریم از سوی خداوند متعال و حکمت قرار گرفتن آیات ولایت و غدیر در میان سایر آیات قرآن و لزوم توجه هرچه بیشتر به برپایی با شکوه عید غدیر گفت: زمان های گذشته هنگام برپایی جشن غدیر تمام شهر متحول می شد و افراد برای دیدار با علما و سادات جنب و جوش عجیبی داشتند، اما هر چه می گذرد این شور و حال کمتر به چشم می آید.
وی افزود: میزان ایمان انسان ها، در رفتار و اعمالشان تأثیر می گذارد و می شود افراد به درجه ایمانی برسند که هیچ کس قدرت آسیب رساندن به آنها را نداشته همچون ساحران فرعون که پس از ایمان آوردن به حضرت موسی(ع)، خطاب به فرعون گفتند: "تو هرچه با این تن و بدن ما می خواهی انجام بده اما ما را نمی توانی تغییر دهی"

اختلاف قرائت وجود ندارد، قرآن کتابی واحد است

آیت الله جاودان با اشاره به حفظ قرآن از تحریف حتی در الفاظ و حرکات آن تصریح کرد: ذره ذره کلمات و الفاظ قرآن طبق دستور پروردگار عالم نازل شده و بدست مسلمانان رسیده است.لذا قرائت قرآن نیز به صورت واحد انجام شده و پیامبر آن را به دیگران آموخته است. علم اختلاف قرائت به شیوه قرای هفت گانه و یا 14 روایت معنا ندارد و قرآن به یک شکل خوانده می شود.

جا گذاری آیات قرآن حکمت الهی است

آیت الله جاودان با بیان این مطلب که قرار گرفتن آیات به شکل حاضر طبق دستور پیامبر(ص) انجام شده است، تصریح کرد: خداوند در روز غدیر آیاتی را مطرح می کند که به آینده مسلمانان اشاره دارد و این واقعه 70 تا 80 روز پیش از وفات پیامبر(ص) نازل شده است.
وی افزود: قرار گرفتن جای آیات حکمت الهی است همان طور که آیه "یا ایها الرسول بلغ ما انزل الیک من ربک" صبح روز غدیر نازل شده و در آیه 60 سوره مائده قرار دارد اما آیه "الیوم اکملت لکم دینکم و اتممت علیکم نعمتی" در آیه 3 سوره مائده جای دارد.

پنهان سازی آیات ولایت و امامت در سایر آیات قرآن

آیت الله جاودان با اشاره به علت قرار گرفتن آیات امامت در میان سایر آیاتی که قبل و بعد آن از نظر معنایی ارتباط ندارد، تصریح کرد: پیامبر(ص) در روز غدیر در زیر سایه سه درخت بر روی منبر قرار گرفت و اعلام کرد که پس از من حضرت علی(ع) ولی امر مسلمانان است، پس از این واقعه آیه اکمال دین نازل شد و در میان آیاتی قرار گرفت که اگر آیه اکمال دین برداشته شود از نظر معنایی به سایر آیات خللی وارد نمی شود.
همچنین خداوند در جای دیگر قرآن پیرامون زنان پیامبر(ص) سخن می گوید و در میان این آیات آیه "انما یذهبکم عنکم الرجس اهل البیت و یطهرکم تطهیرا" قرار داده است.
آیت الله جاودان با اشاره به علت پنهان سازی آیات امامت و ولایت در سایر آیات قرآن عنوان کرد: اگر خداوند آیات امامت را در کنار هم قرار می داد، در آینده امثال یزید بن معاویه که از تخریب خانه کعبه ترسی نداشتند، قرآن را به راحتی تحریف می کردند.
وی افزود: این هنر شیعیان و تدبر کنندگان در قرآن است که آیات قرآن را توسط سایر آیات توصیف کنند و منظومه آیات ولایت و امامت را در کنار هم قرار دهند.

علت یأس کافران در روز غدیر چیست؟

آیت الله جاودان با اشاره به علت نا امیدی کافران از آسیب رساندن به دین مسلمانان عنوان کرد: خداوند در قرآن کریم پس از معرفی حضرت علی(ع) به عنوان جانشین پیامبر(ص) و ولی امر مسلمانان می فرماید:" امروز دشمنان از شما مأیوس شدند و دستشان به دین شما نمی رسد."
وی تصریح کرد: پیامبر(ص) دارای چنان شخصیت بزرگی بودند که به تنهایی در برابر دشمنی کل عالم قرار گرفتند. انسان زمانی که قدرت ایمان را در خود تقویت کند از هیچ حادثه ای نمی ترسد و خسته نمی شود.
آیت الله جاودان عنوان کرد: دشمنان اسلام از هر راه و روشی دشمنی خود را به پیکره اسلام وارد کردند، و تنها امیدشان نبود فرزند پسر برای پیامبر(ص) بود. آنها فکر می کردند که پس از وفات پیامبر(ص) قدرت به آغوش کفر باز می گردد ولی با معرفی شخصیتی همچون حضرت علی(ع) که دلاوری ها و جنگجویی ایشان را بارها دیده بودند، به عنوان جانشین پیامبر(ص) و ولی امر مسلمانان یأس و نا امیدی در وجودشان شعله ور شد. آنها می دانستند که حضرت علی(ع) همچون شخصیت پیامبر(ص) نمی ترسد و نمی توان او را با پول و مادیات تطمیع کرد.

بیان احکام شرعی نماز/اولویت سجده بر خاک یا سنگ

آیت الله جاودان در ابتدای سخنان خود با اشاره به بیان احکام نماز و چیزهایی که سجده کردن بر آن صحیح است، تصریح کرد: طبق نظر برخی از آیات عظام می توان بر روی کوزه گلی، گچ و آهک پخته شده سجده کرد اما برخی دیگر از مراجع تقلید بنابراحتیاط واجب سجده کردن بر این موارد را در حالت اختیار جائز نمی دانند.
همچنین سجده بر روی کاغذی که از چوب یا کاه ساخته شده است مانعی ندارد اما بنابر احتیاط واجب نباید روی کاغذی که از پنبه و چیزهایی که سجده بر روی آن باطل است، نماز خواند.
آیت الله جاودان خاطر نشان کرد: بهترین مهر برای نماز خواندن تربت امام حسین(ع) است که تربت خالص و حقیقی نزد امام زمان(عج) قرار دارد. پس از تربت امام حسین(ع)، انسان بهتر است بر روی خاک، سپس سنگ و در صورت نبود این موارد روی گیاهان سجده کند.
شایان ذکر است، جلسه درس اخلاق آیت الله جاودان روز های پنج شنبه هرهفته با قرائت سور مبارکه قرآن و زیارت آل یس از ساعت 19 تا 20 و 30 دقیقه در مدرسه موسوی واقع در خیابان 17 شهریور برگزار می شود که هفته گذشته به علت تشرف آیت الله جاودان به کربلای معلای، این جلسه اخلاق برگزار نشد.


منبع: شبستان

211008


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین