عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۴۴۲۵
تاریخ انتشار : ۰۲ آبان ۱۳۹۲ - ۱۸:۱۱
استاد حوزه گفت:افرادی که به حضرت امیر علیه السلام تبریک گفتند فقط هفتاد روز بعد از رحلت پیامبر آن وقایع تلخ را رقم زدند. عده ای منافقانه بیعت کرده بودند و عده ای هم که صادقانه بیعت کرده بودند سکوت کرده و در خانه نشستند.

عقیق:حجت الاسلام والمسلمین خاکسار در جلسه درس اخلا قطلاب مدرسه علمیه حقانی قم با اشاره به روایتی از امام صادق(ع) «أَخَذَ رَسُولُ اللَّهِ ص بِيَدِ عَلِيٍّ ع بِغَدِيرِ خُمٍّ وَ قَالَ مَنْ كُنْتُ مَوْلَاهُ فَعَلِيٌّ مَوْلَاهُ حَثَتِ الْأَبَالِسَةُ التُّرَابَ عَلَى رُءُوسِهَا فَقَالَ لَهُمْ إِبْلِيسُ الْأَكْبَرُ لَعَنَهُ اللَّهُ مَا لَكُمْ قَالُوا قَدْ عَقَدَ هَذَا الرَّجُلُ‏ عُقْدَةً لَا يَحُلُّهَا إِنْسِيٌّ إِلَى يَوْمِ الْقِيَامَةِ فَقَالَ لَهُمْ إِبْلِيسُ كَلَّا الَّذِينَ حَوْلَهُ قَدْ وَعَدُونِي فِيهِ عِدَةً وَ لَنْ يُخْلِفُونِي فِيهَا» گفت:امام صادق(ع) درباره جمله « من کنت مولا و علی مولا» فرمودند "هنگامی که این جمله بیان شد شیاطین نزد شیطان بزرگ آمدند و خاک بر سر می ریختند شیطان بزرگ گفت، چه می کنید، گفتند، این مرد امروز پیمانی بست که تا روز قیامت هیچ چیزی نمی تواند آن را از بین ببرد. با وجود ادامه راه پیامبر(ص) دیگر کاری از ما بر نمی آید و امید ما این بود که بعد از پیامبر خیلی کارها را برای گمراه کردن مردم می توانیم انجام دهیم".

وی ادامه داد: شیطان بزرگ به آنها گفت این گونه نیست برخی از این افرادی که حول پیامبر(ص) جمع شده اند با من وعده هایی دارند و با من خلف وعده نخواهند کرد. و لذا قبل از رحلت پیامبر راه را کج کردند. و عموم مسلمانان این راه کج را ادامه دادند و وهابیت امروز هم همان راه کج را می روند.

این استاد اخلاق بیان داشت: آن شیطان، امروز هم هست. شیطان نمرده و ولایت هم از دست نرفته است، ما امروز باید راه خود را به درستی انتخاب کنیم. افرادی که به حضرت امیر علیه السلام تبریک گفتند فقط هفتاد روز بعد از رحلت پیامبر آن وقایع تلخ را رقم زدند. عده ای منافقانه بیعت کرده بودند و عده ای هم که صادقانه بیعت کرده بودند سکوت کرده و در خانه نشستند.

حجت الاسلام والمسلمین خاکسار با بیان این که ولایت این نیست که فقط شعار بدهیم و در جلسات این شبهای عید و یا در جلسات اخلاق شرکت کنیم هرچند اینها هم لازم است گفت: اینگونه نیست که رفتن به این جلسات به تنهایی موضوعیت داشته باشد بلکه عمل لازم دارد مراجعه به طبیب به تنهایی کافی نیست بلکه دستورات پزشک از خوردن دارو را گرفته و پرهیزاز برخی خوراکی ها باید رعایت شود.

وی ادامه داد: این گونه نیست که بگوییم ما نماز ، روزه، حج ، خمس و ... داریم و یکی از آنها هم ولایت است؛ بلکه اساس ولایت است و تمام اینها در مجموع ولایت قرار می گیرند.

سخنران مراسم با بیان این که نماز و روزه شانی از شئون ولایت است افزود: اگر همه اینها را جمع کنیم ولایت کامل به وجود می آید. یعنی اگر یکی از آنها را کسی انکار کند ولایت ندارد. مانند نمازی که رکوع نداشته باشد، آیا روز قیامت چنین نمازی پذیرفته خواهد شد.

این استاد حوزه با بیان این که امام صادق علیه السلام فرمودند "کسی که مردم را به عدالت دعوت می کند ولیکن عمل به آن را به دیگران واگذار می کند و خود عامل به آن نیست روز قیامت بیش از همه حسرت خواهد خورد"، اظهارداشت: این  مسئله بیشتر در ارتباط با ما طلبه هاست که احادیث را صرفا جهت نقل برای مردم یادداشت نکنیم بلکه ابتدا خود را با آن تطبیق کنیم و به آن عمل نماییم. 


منبع:حوزه

211008


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین