عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۴۳۹۳
تاریخ انتشار : ۰۲ آبان ۱۳۹۲ - ۰۹:۱۹
مدیر گروه آینده شناسی پژوهشکده مهدویت گفت: پیامبر(ص) در یک نظام معرفتی مهم به تدریج بحث مهدویت را در غدیر بیان می کند و تاکید می کند که منجی، موعود مورد بشارت همه ادیان است.
 عقیق:یکی از موضوعات مهمی که پیامبر بزرگوار(ص) در روز غدیر ضمن خطبه شریف غدیر فرمودند: "مسأله‏ی مهدویت" و معرفی آخرین وارث انبیا و اولیای الهی است، خطبه غدیر در معرفی امام علی(ع)، به حضرت بقیة الله الأعظم توجه خاصی دارد. به طوری که در این خطبۀ 25 جمله درباره حضرت مهدی(عج) آمده است. خبر دادن از مهدی موعود(عج) برای آن مردمی که قبول ولایت امیر المؤمنین(ع) برایشان سنگین بود، بیانگر آینده نگری اسلام و برنامه بلندمدت دین الهی برای مسلمان است.
در این راستا برای تبیین مساله مهدویت در خطبه غدیر با حجت الاسلام رحیم کارگر، مدیر گروه آینده پژوهی پژوهشکده مهدویت به گفتگو نشسته ایم.
مدیر گروه آینده پژوهی پژوهشکده مهدویت با بیان اینکه خطبه غدیر خطبه ای جامع، عمیق و پرمعناست، گفت: این خطبه علاوه بر اینکه اثبات کننده ولایت امام علی(ع) است. دارای معارف گرانبها و درخشان درباره مسائل دینی به خصوص مهدویت است.
وی با اظهار تاسف از توجه به بخشی از خطبه غدیر، خاطرنشان کرد: این درحالی است که خطبه غدیر در حقیقت فرهنگنامه انسانیت و عبودیت در ولایت است و پیامبر(ص) با بیانات خود در این خطبه، راه انسانیت و عبودیت را به خوبی و روشنی ترسیم کرده است.
حجت الاسلام کارگر ادامه داد: خطبه غدیر علاوه بر اینکه آیینه حقانیت و پایداری مکتب اهل بیت(ع) است، نوعی امیدبخشی، نیروبخشی و روحیه بخشی را برای ما به تصویر می کشد.
این پژوهشگر مهدوی بااشاره به محورهای این خطبه خداشناسی را از قسمت های عمده آن دانست و بیان داشت: امامت شناسی و پذیرفتن ولایت در کنار پیامبر اسلام(ص)، دشمن شناسی و نشان دادن دشمنان دین خدا در آینه غدیر، دین شناسی و لزوم شناخت مسلمانان به دین خدا 4 محور اول این خطبه هستند.
وی با بیان اینکه آینده شناسی و تاکید پیامبر به آشنایی با آینده، پنجمین محور این خطبه است، تصریح کرد: موعود شناسی در پرتو آینده شناسی و شناخت موعود الهی نیز محور ششم خطبه غدیر است. این درحالی است که مسئولیت شناسی آخرین محور است. به این معنا که مسلمانان با شناخت دین باید در آخر به مسئولیت خود عمل کنند.
حجت الاسلام کارگر ادامه داد: مسلمانان باید بدانند که چگونه با امام خود بیعت کنند،حلال و حرام الهی را بشناسند و نسبه به دین واقعی در پرتو ولایت معرفت پیدا کنند.
مدیر گروه آینده شناسی پژوهشکده مهدویت با بیان اینکه پیامبر(ص) در خطبه غدیر در کنار مباحث آینده شناسی و موعود شناسی به امام مهدی(ع) و مهدویت پرداخته است، خاطرنشان کرد: مسلمانان در خطبه غدیر همانطور که به گذشته توجه می کنند، باید به آینده نیز توجه کنند، همچنین ولایت امام را در نظر داشته باشند؛ چراکه ظهور امام عصر(ع) از گذرگاه غدیر گذشته است.
وی بااشاره به 6 محور مهم در این خطبه در مورد مهدویت، اظهارداشت: پیامبر(ص) در یک نظام معرفتی مهم به تدریج بحث مهدویت را در غدیر بیان می کند و تاکید می کند که منجی موعود مورد بشارت همه ادیان قرار گرفته است.
حجت الاسلام کارگر بااشاره به بحث حجت شناسی به عنوان دومین محور مهدویت در خطبه غدیر، تصریح کرد: پیامبر در این خطبه بحث ولی خاتم را مطرح می کند و خاتمیت حضرت مهدی(ع) را تببین می نماید.
مدیر گروه آینده شناسی پژوهشکده مهدویت شخصیت شناسی را سومین محور دانست و بیان داشت: پیامبر(ص) در این خطبه شخصیت موعود را برای مردم بیان می کند که منظور از حجت الهی کیست و در ادامه به بیان بعضی از اوصاف امام می پردازد تا مردم دچار تشکیک در این موضوع نشوند.
وی بااشاره به منزلت شناسی در خطبه غدیر، گفت: پیامبر مقام و منزلت والای موعود را در خطبه بیان می کند و مردم را با شان منجی الهی آشنا می سازد، همچنین قیام شناسی به عنوان محور پنجم خطبه غدیر، انقلاب حضرت و غایب بودن ایشان را نشان می دهد و بیان می کند که آینده روشن در پرتو قیام الهی رخ می دهد.
حجت الاسلام کارگر بااشاره به محور آخر با عنوان برنامه شناسی، افزود: پیامبر در این خطبه بعضی از کارکردهای موعود را بیان می کند و مردم را با برخی از اقدامات امام آشنا می نماید.
این پژوهشگر مهدوی در پایان خطبه غدیر را دارای سیر منظمی از مهدی شناسی عنوان کرد.


منبع:شبستان
211008

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین