عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۴۳۷۴
تاریخ انتشار : ۰۱ آبان ۱۳۹۲ - ۰۸:۱۲
بزرگترين نهج‌البلاغه مطلای جهان با كتابت علی‌رضا بهدانی، عصر امروز، 30 مهرماه با حضور وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی رونمايی شد.
عقیق:آئين رونمايی از بزرگترين نهج‌البلاغه مطلای جهان با حضور علی جنتی، وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی و حميدرضا شاه‌آبادی، مشاور هنری وزير ارشاد در دفتر وزير برگزار شد.

علی جنتی در اين مراسم به معرفی خط اين اثر پرداخت و گفت: خط اين اثر خط نسخ است كه يكی از فاخرترين خطوط زبان فارسی است.

وی در ادامه به فاخر بودن اين اثر اشاره كرد و گفت: اين كتاب يكی از آثار فاخری است كه بايد در موزه‌ها نگهداری شود. البته بهتر است پيش از انتقال به موزه در دانشگاه‌هايی مانند دانشگاه قرآن در معرض ديد عموم قرار گيرد، همچنين بهتر است كه در زمينه خط اثر كاری كنيم تا بهتر و خواناتر شود.

در ادامه اين مراسم شاه‌آبادی، مشاور هنری وزير به ارائه توضيحاتی در مورد اين اثر پرداخت و با بيان اينكه اين برای اولين‌‌بار است كه نهج‌البلاغه به صورت مطلا تهيه شده است، اظهار كرد: در اين نهج‌البلاغه كه در 570 صفحه در اندازه 47 در 77 با خط نسخ ايرانی توسط علی‌رضا بهدانی به مدت يك سال كتابت شد، حدود 60 ورقه طلايی 8 در 8 سانتی‌متری در هر صفحه به كار رفته و در مجموع 34 هزار و 200 ورقه طلا به مبلغ 110 ميليون مصرف شده است.

وی با اشاره به اينكه كاتب اين اثر سال گذشته بزرگترين قرآن مطلای جهان را به رشته تحرير در آورده بود، از اهدای قرآن مطلا از سوی كاتب آن به مقام معظم رهبری(مد ظله العالی) خبر داد و گفت: معظم‌‌له نيز اين قرآن را به موزه آستان قدس رضوی اهداء كردند.

مفاخر ايرانی، هميشه ايرانی می‌مانند

جنتی همچنين به فعاليت‌های انجمن مفاخر برای پاسداشت هويت و شخصيت‌های ايرانی ــ اسلامی با توجه به اقدامات اخير برخی از كشورهای همسايه اشاره كرد و گفت: مفاخر ما را نمی‌توانند با اين نوع اقدامات به نام خود فتح كنند، اينها مفاخر ايرانی هستند. گاه اقداماتی انجام شده كه سعی كرده‌اند آنچه را كه رنگ ايرانی دارد مانند كتيبه‌های موجود در گنجه را از بين ببرند اما اين امر به معنی از بين رفتن مفاخر ما نيست.

وی ادامه داد: مولانا در تركيه مدفون است اما تمام اشعارش به زبان فارسی است و جزء مواريث ايرانی به شمار می‌آيد. كسی نمی‌تواند او را به نام خود مصادره كند. ديگر شخصيت‌‌های فرهنگی مانند سنايی نيز از اين دسته‌اند هر چند خارج از مرزهای ايران مدفون شده‌اند اما جزء مفاخر فرهنگی ما به شمار می‌روند.

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه بر ارتقای شاخه‌های مختلف هنری به ويژه هنرهای تجسمی تأكيد كرد و افزود: ما به دنبال اين هستيم كه وضعيت هنری هنرمندان را به گونه‌ای ارتقاء دهيم كه هنرمندان روی پای خود بايستند. بايد نگارگری و مجسمه‌سازی ما به گونه‌ای باشد كه بتواند در حراجی‌های خارج از كشور مطرح شود.


منبع:ایکنا

211008


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین