عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۴۳۴۹
تاریخ انتشار : ۳۰ مهر ۱۳۹۲ - ۲۱:۱۹
غدیر و مهدویت؛
مدیر گروه آینده پژوهی پژوهشکده مهدویت خطبه غدیر را شامل معارف بزرگ در ولایت شناسی و امامت شناسی دانست و گفت: این خطبه اثبات امامت، خاتمیت و قائمیت حضرت صاحب الزمان(عج) است.
عقیق:یکی از موضوعات مهمی که پیامبر بزرگوار(ص) در روز غدیر ضمن خطبه شریف غدیر فرمودند: "مسأله‏ی مهدویت" و معرفی آخرین وارث انبیا و اولیای الهی است، خطبه غدیر در معرفی امام علی(ع)، به حضرت بقیة الله الأعظم توجه خاصی دارد. به طوری که در این خطبۀ 25 جمله درباره حضرت مهدی(عج) آمده است. خبر دادن از مهدی موعود(عج) برای آن مردمی که قبول ولایت امیرالمؤمنین(ع) برایشان سنگین بود، بیانگر آینده نگری اسلام و برنامه بلندمدت دین الهی برای مسلمان است.
در این راستا و به منظور تبیین مساله مهدویت در خطبه غدیر با حجت الاسلام رحیم کارگر، مدیر گروه آینده پژوهی پژوهشکده مهدویت به گفتگو نشسته ایم.
حجت الاسلام رحیم کارگر خطبه غدیر را شامل معارف بزرگ در ولایت شناسی و امامت شناسی دانست و بیان داشت: این خطبه اثبات کنند امامت، خاتمیت و قائمیت حضرت صاحب الزمان(ع) است.
وی ادامه داد: پیامبر در این خطبه مسلمانان را مخاطب خود قرار داده و به آنها این آگاهی را می دهد که "ای مسلمانان بدانید که پایان خاتم ائمه و آخرین نفر از ائمه از ماست و او کسی نیست جز حضرت مهدی قائم" بنابراین پیامبر به امامت و ولایت حضرت تاکید می کنند و بیان می دارند که منجی عالم از نسل پاک پیامبر(ص) و امام علی(ع) و حضرت فاطمه(س) است.
حجت الاسلام کارگر با بیان اینکه این خاندان پاک 12 نور الهی هستند که آخرین آنها مهدی موعود(ع) است، خاطرنشان کرد: پیامبر اسلام از کلمه قائم و مهدی در این خطبه استفاده کرده است، مهدویت که هدایت شده و هدایت کننده است در این خطبه مورد تاکید قرار گرفته است.
مدیر گروه آینده پژوهی پژوهشکده مهدویت اظهارداشت: پیامبر(ص) برای تثبیت اندیشه سترگ مهدویت و برای اینکه اهمیت این نگاه را مطرح کند، در بخشی از این خطبه به شکل دیگری به خاتمیت و بقای حجت اشاره می نمایند.
وی بااشاره به عبارت پیامبر(ص) در خطبه غدیر، تصریح کرد: بدانید که او حجت ابدی است و پس از او حجتی نخواهد بود حقی نیست مگر با او و نیرویی نیست مگر در دست او.
حجت الاسلام کارگر بااشاره به چند نکته که نشان دهنده قائل به آینده نگری پیامبر و پاسخ به شبهات وهابیت است، گفت: پیامبر(ص) اشاره می کند که اولا باید یک حجت الهی در روی زمین همیشه وجود داشته باشد و به ضرورت وجود حجت الهی تاکید می کند.
مدیر گروه آینده پژوهی پژوهشکده مهدویت بااشاره به بقای حجت الهی در زمین، افزود: بقای حجت الهی نشان دهنده وجود همیشگی آن بر روی زمین بوده و دارای عمری طولانی است. همچنین خاتمیت در این حجت نشان دهنده آخرین حجت الهی بودن ایشان است.
وی بااشاره به حقانیت حجت موعود در این خطبه، اظهارداشت: پیامبر در این خطبه تاکید می کند که حجت واقعی وجود مقدس حضرت مهدی(ع) است و غیر از مهدی حجتی نخواهیم داشت. بنابراین اگر ادیان و مکاتب الهی ادعاهای زیادی در این خصوص داشته باشند، پیامبر(ص) به همه آنها پاسخ می دهند که حقانیت فقط برای مهدی موعود است.
حجت الاسلام کارگر ادامه داد: براین اساس ما نیر به وهابیت می گوییم که طبق خطبه غدیر مهدی(ع) از سلاله پاک امام علی(ع) و حضرت فاطمه(س) است و ما منجی غیر از فرزند این بزرگواران نخواهیم داشت.
مدیر گروه آینده پژوهی پژوهشکده مهدویت با تاکید بر نورانیت حضرت حجت در این خطبه، گفت: پیامبر(ص) در این خطبه به بخشی از مقامات امام زمان(ع) که نورانیت است، اشاره می کنند. در واقع تاکید می کنند که غیر مهدی(ع) همه ظلمانی هستند و حضرت دارای نور الهی نیز می باشند.
وی با بیان اینکه خطبه غدیر یکی از زیباترین معارفی است که پیامبر(ص) به معرفی آخرین حجت الهی اشاره می کنند، اظهارداشت: پیامبر(ص) در این خطبه جایگاه حضرت را تثبیت می کنند، به شبهات وهابیت در این خصوص پاسخ می دهند و به حقانیت ایشان اشاره می کنند.
حجت الاسلام کارگر گفت: خطبه غدیر علاوه بر اینکه اثبات کننده حقانیت امام علی(ع) است. اثبات حقانیت امام مهدی(ع) نیز می باشد.

منبع:شبستان
211008


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین