عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۴۳۳۶
تاریخ انتشار : ۳۰ مهر ۱۳۹۲ - ۱۶:۱۱
معاون صدا به حضور نزار قطری برای اجرای مداحی در مراسم پیرغلامان اشاره و اعلام کرد: در دوره یازدهم برای نخستین بار از چند مداح سنی نیز تجلیل می شود.
اجرای زنده «نزار قطری» در اجلاس پیرغلامان/ تجلیل از مداحان اهل سنت

عقیق: نشست خبری یازدهمین اجلاس بین‌المللی تجلیل از پیرغلامان حسینی صبح امروز دوشنبه 29 مهرماه با حضور محمدحسین صوفی معاون صدا و طاهری دبیر اجلاس و مدیرکل نغمات آیینی رادیو در ساختمان شهدای رادیو برگزار شد.

صوفی در این نشست عاشورا، کربلا و محرم را دارای جایگاه ویژه و باعظمتی در تاریخ شیعه و ملت ایران معرفی کرد و گفت: هر زمان از این موضوعات نام برده می شود فداکاری و ایثار به ذهن متبادر می شود. رمز بقای اسلام نیز توسل و تمسک به محرم و عاشورا است. نهضت اباعبدالله بزرگترین نقش را در تجدید حیات اسلام ایفا کرد و تداوم یاد این نهضت اصلی ترین عامل بقای اسلام محمدی است و این ماموریت توسط بسیاری از افراد انجام می شود.

معاون صدا تصریح کرد: یکی از این گروه ها که با دم مسیحایی خود شرایط ترویج این فرهنگ را فراهم می کنند مداحان و شعرا هستند و رادیو همواره سعی کرده در بسیاری از زمان ها به ویژه جشنها و عزاداری ها نقش و جایگاه این افراد را تبیین کرده و آنها را مورد تجلیل قرار دهد. بنابراین یازدهمین اجلاس پیرغلامان حسینی با هدف تکریم این پیرغلامان، تجلیل از هنرمندان عرصه عاشورایی و تقدیر از خادمان و ذاکران آیین های عاشورایی برپا می شود و ما تبیین منویات مقام معظم رهبری و معرفی فرهنگ اصلی و عزاداری را نیز مد نظر قرار می‌دهیم.

صوفی محل برگزاری اجلاس یازدهم را شهر گرگان در استان گلستان معرفی کرد و گفت: هشتم تا دهم آبان ماه سال جاری اجلاس برپا می شود و افتتاحیه چهارشنبه صبح خواهد بود. دو اجلاس آموزشی داریم و بعد از آن اختتامیه عصر پنجشنبه برگزار می شود. در این مراسم 15 نفر از مداحان و مرثیه سرایان برجسته کشور در قالب پیرغلامان مورد تقدیر قرار می گیرند.

وی ادامه داد: 11 نفر از  مداحان و مرثیه‌سرایان استان گلستان نیز در این مراسم معرفی می شوند به علاوه 5 نفر از مداحان و سخنوران اهل سنت نیز برای اولین بار مورد تقدیر قرار می گیرند چرا که در این استان برادران و خواهران اهل تسنن حضور دارند که دوش به دوش شیعیان عزاداری کرده اند.

معاون صدا همچنین به تجلیل از 5 مداح خارجی اشاره کرد و یادآور شد: ما در این مراسم میزبان بیش از 600 نفر از پیرغلامان، مداحان و شعرا از داخل و خارج کشور خواهیم بود که 25 نفر آنها از 14 شهر در مراسم شرکت می کنند. لبنان، افغانستان، هند، مصر، آذربایجان، کویت، عراق، تاجیکستان، ماداگاسکار، پاکستان، بنگلادش، نیجریه، ساحل عاج، ترکیه و اردن در برنامه حضور دارند و احتمال افزایش مهمانان نیز هست.

صوفی تجلیل از مداح جوان تاثیرگذار را بخشی تازه در اجلاس پیرغلامان معرفی کرد و گفت: همچنین قرار است از یک شاعر، ناشر، فیلمساز مطرح و برجسته در عرصه فیلمسازی کربلا و عاشورا و پژوهشگر نیز تجلیل کنیم.  همچنین از کتاب و لوح فشرده 10 روزه گذشته نیز رونمایی خواهد شد. مسابقه مستندسازی رادیویی با موضوع محرم و عاشورا نیز در این مراسم برگزیدگان خود را خواهد شناخت.

وی در معرفی مهمان ویژه اجلاس یازدهم توضیح داد: نزار قطری مداح و مرثیه سرای شاخص جهان اسلام هم در گلستان اجرای برنامه خواهد داشت و هم مورد تقدیر قرار می گیرد.

معاون صدا درباره برگزاری مراسم در این استان اذعان کرد: ما سعی می کنیم آیین های هر استان را نیز ثبت کنیم، مثلاً امسال آیین "حکم بندان" ثبت می شود و تمبری به نام آن خواهیم داشت.

معاون ضرغامی در امور صدا در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا فکری برای گلایه مقام معظم رهبری در این‌باره که چرا مولودی‌خوان‌ها مولودیشان را با گریه تمام می کنند، تاکید کرد: رسانه ملی مصرف کننده است و ما تولیدی نداریم اما با گذشت چند سال که نگاه ضابطه مندی نسبت به مرثیه و مولودی در رسانه ملی وجود دارد آثار بهتری نیز تولید می شود.

وی همچنین اعلام کرد: دوازدهمین اجلاس در استان خوزستان شهر اهواز خواهد بود.

طاهری مدیرکل نغمات آیینی رادیو نیز به بازخوانی بیانات مقام معظم رهبری در جمع مداحان توسط دکتر محمدرضا سنگری در یک جلسه اشاره کرد که در حاشیه همایش برگزار می شود.


منبع:ابنا

211008


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین