عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۴۳۲۰
تاریخ انتشار : ۲۹ مهر ۱۳۹۲ - ۲۰:۴۳
يازدهمين اجلاس بين المللي تجليل از پيرغلامان حسيني آبان ماه با حضور مداحاني از ايران و ۱۴ كشور به ميزباني گرگان در استان گلستان برگزار مي شود.
عقیق:«محمدحسين صوفي» معاون صداي سازمان صدا و سيما روز دوشنبه در نشستي به تشريح يازدهمين دوره اين اجلاس پرداخت و گفت: اين همايش از هشتم تا دهم آبان ماه برگزار مي شود.
وي اظهار داشت: عاشورا، كربلا و محرم جايگاه ويژه اي در تاريخ اسلام و شيعه و بويژه ملت ايران دارد و هر زماني كه از آن ياد مي شود، مفاهيمي چون فداكاري، ايثار و از خود گشتگي به ذهن انسان خطور مي كند.
صوفي در ادامه با يادآوري اينكه تمسك به عاشورا و محرم رمز بقاي اسلام و شيعه است، افزود: هدف اجلاس پيرغلامان حسيني كه به نمايندگي از صدا و سيما از سوي معاونت صدا برگزار مي شود، پاسداشت اقدام ارزشمند مداحان،مرثيه سرايان و تكريم از پيرغلامان حسيني و هنرمندان عرصه عاشورايي است.
وي با بيان اينكه در اين اجلاس دو كارگاه آموزشي براي شركت كنندگان برگزار مي شود، اظهار داشت: اين كارگاه هاي آموزشي رويكرد تبييني و تحليلي دارند و مداحان، شاعران، پژوهشگران، علمان و نويسندگاني كه در عرصه عاشورا و محرم فعاليت پژوهشي داشته اند، در آن مشاركت مي كنند.

تجليل از پيرغلامان و مداحان اهل سنت

به گفته معاون صدا، در يازدهمين دوره اين اجلاس كه مداحان و مرثيه سرايان برجسته كشور حضور دارند، از ۱۵ نفر از پيرغلامان تجليل مي شود ضمن آنكه ۱۱ نفر از مداحان و مرثيه سرايان و سخنوران استان گلستان كه پنج نفر از آنان از مداحان و شاعران اهل سنت هستند براي نخستين بار مورد قدرداني قرار مي گيرند.
صوفي گفت: در بخش هايي از استان گلستان نيز با وجود آنكه برادران و خواهران اهل سنت زندگي مي كنند، اما آنان نيز آيين هاي عاشورايي و مداحي و مرثيه سرايي برپا مي كنند و دوشادوش شيعيان اين آيين هاي عزاداري را زنده نگه مي دارند.
وي از تجليل از پنج مداح خارجي در اين دوره از اجلاس خبر داد و گفت: ۲۴ تن از مداحان خارجي از كشورهاي لبنان، افغانستان، هند، مصر، آذربايجان، كويت، عراق، تاجيكستان، ماداگاسكار، پاكستان، بنگلادش، نيجريه، ساحل عاج، تركيه و اردن به اين مراسم دعوت شده اند و در مجموع ۶۰۰ مهمان در اين اجلاس شركت دارند.
به گفته صوفي، تجليل از مداح جوان تاثيرگذار، تجليل از يك شاعر عاشورايي، تجليل از يك ناشر كه بيشترين انتشارات عاشورايي را داشته است، انتخاب يك فيلمساز مطرح و فعال در حوزه فيلم و سريال با موضوع محرم و عاشورا، قدرداني از پژوهشگري كه بيشترين پژوهش را در حوزه عاشورا داشته است، ديگر كساني هستند كه در اين مراسم جوايزي به آنان اهدا مي شود.
معاون صدا از رونمايي از لوح و كتاب ۱۰ دوره اجلاس پيرغلامان حسيني در حاشيه اجلاس امسال خبر داد كه در اداره كل نغمات آييني راديو توليد شده است.
اين لوح فشرده شامل ۷۷۰ قطعه است كه محرم امسال براي نخستين بار از شبكه هاي راديويي و تلويزيوني پخش مي شوند.
صوفي معرفي برگزيدگان جشنواره آثار مستند راديويي با موضوع محرم و عاشورا را از ديگر محورهاي اجلاس امسال برشمرد و افزود: امسال نظار قطري از مداحان معروف جهان اسلام مهمان ويژه اين مراسم است و به طور ويژه از وي تجليل مي شود.
وي گفت كه دوازدهمين اجلاس جهاني پيرغلامان حسيني سال آينده به ميزباني شهر اهواز در استان خوزستان برگزار خواهد شد.
صوفي خاطر نشان كرد: از آنجا كه اين اجلاس چند روز پيش از آغاز ماه محرم برگزار مي شود، آثار ارايه شده در اين اجلاس از شبكه هاي راديويي و تلويزيوني پخش مي شود و اين رسانه به استقبال ماه عزاداري محرم و صفر مي رود.
وي ابراز اميدواري كرد كه در سال هاي آينده بتوان بخش هايي چون تجليل از مداحان زن و نيز مداحان كودك و نوجوان را نيز به اين اجلاس اضافه كرد.
«ابراهيم طاهري» مدير راديو نوا و دبير اين اجلاس نيز به خبرنگاران توضيح داد، كارگاه هاي آموزشي با موضوع «رسالت مداحان و وحدت جهان اسلام» و «بازخواني بيانات رهبر معظم انقلاب در جمع مداحان با موضوع معرفت افزايي» برگزار مي شوند.

منبع: ایرنا
211008


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین