عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۴۲۸۲
تاریخ انتشار : ۲۹ مهر ۱۳۹۲ - ۲۰:۳۶
در چهارمین شب مراسم مسجد روحانی
زیارت جامعه کبیره نیاز به سند ندارد جامعه کبیره از نظر سند کاملا صحیح است. شما هر دعا و گفتگویی بود با جامعه کبیره شروع کنید. حداقل هفته ای یکبار جامعه کبیره را بخوانید.

عقیق: مراسم شب چهارم  دهه امامت و ولایت با سخنرانی حجت الاسلام حسینی قمی  و مداحی حاج اسدالله سلیمانی در مسجد روحانی تهران برگزار شد.



گزیده ای از سخنان حجت الاسلام حسینی قمی را بخوانید: 

معرفی اشعار و دیوان کمپانی

مرحوم آیت الله شیخ محمد حسن اصفهانی(کمپانی) که استاد خیلی از مراجع بوده مثل آیت الله بهجت و آیت الله میلانی و.. شعری دارند که اولین بیتش این بیت است؛ سینه تنگم مجال آه ندارد/ دل به هوای لب است و راه ندارد. ده بیت است که واقعا زیباست. دیوانی دارد معروف به دیوان کمپانی  اشعار عربی. فارسی بسیار زیاد و عالی و پرمضمون دارد. عالم شعر بگوید شعرش معلوم است. میرسد به این بیت: گر چه سیه روشدم غلام تو هستم/خواجه مگر بنده سیاه ندارد. 

یکی از شاگردان ایشان مرحوم آیت الله کشمیری(ره) بود که چند سال پیش از دنیا رفتند ایشان می فرمودند: استاد من صبح ها می آمدند به حرم امیرالمومنین(ع) نماز و کارهای یومیه شان یعنی عبادات و زیارات و اذکار هر روز را انجام می دادند و مقید بودند هر روز عاشورا می خواندند بعد با همان چشم گریان و با دل سوزان و گردن کج در برابر ضریح حضرت علی(ع) می ایستادند و این شعر را می خواندند.




نگاه ما به اهل بیت (ع) چگونه باشد؟

علم اهل بیت(ع) مثل علم ما نیست. نگار من که به مکتب نرفت و خط ننوشت/ به غمزه مسئله آموز صد مدرس شد. ما معتقدیم که شآن امام(ع) یک شآن مرجعیت علمی است. امام(ع) کسی نیست که فقط حکومت داری کند، حکومت یکی از شئون امامت است. شآن بالاتر آن مرجعیت علمی است پاسخگویی به همه نیاز های جامعه است.

جامعه کبیره 

زیارت جامعه کبیره نیاز به سند ندارد. می دانید ما همانطوری که در قرآن می فرماید: تمام جن و انس  جمع بشوند مثل قرآن یک سوره بیاورند نمی توانند. این تا امروز تحدی است یعنی زنده است. قرآن می فرماید: اگر می توانید همین امروز بیاورید برای الان هم هست. این در کلام خالق. اما در کلام مخلوق خطبه ای دارد امیرمومنان(ع) در کافی شیخ کلینی(ره) در کتاب التوحید  با این جمله شروع می شود: الحمداالله  الاول بلا اول کان قبله  والآخر بلا آخر  این خطبه یک صفحه است. وقتی خطبه تمام می شود مفصل خطبه را شرح می دهند. کلینی(ره) می گوید: اگر تمام جن و انس جمع بشوند بخواهند توحید را معرفی کنند نمی توانند به زیبایی امیرالمومنین(ع) معرفی کنند جن و انس جمع بشوند به زیبایی امیرمومنان(ع) نمی توانند صحبت کنند. به زیبایی امام هادی(ع)  نمی توانند جامعه ای بیاورند. به زیبایی سخن زین العابدین(ع) صحیفه سجادیه نمی توانند بیاورند. البته این را هم بگویم ما در کنار دریا هستیم و از دریا بهره نمی بریم. قدر این نعمت را بدانید. دریایی است که ما گاهی تشنه از کنار آن عبور می کنیم.


داستانی از یکی از مادحین اهل بیت

داستانی را بگویم از مداح عزیز و با اخلاص حاج مهدی منصوری که با صوت زیبا و دلنشینش دل ها را به هر سمت و سویی می برد. او از چشم  قدرت بینایی ندارد. شعر و دعا و هر چیز بخواهد بخواند بر روی خط بریل می خواند. دست می کشد و می خواند. ایشان می گفتند: من مکه مشرف شده بودم در سفرحج  یک روز از میزبانمان در آن ساختمان  که برای عربستان بود سوال کردم: آیا در مکه مرکزی برای تعلیم نابینایان وجود ندارد. گفت: چرا اتفاقا یک مرکز مهمی هست که آموزش هایی برای نابینایان دارد.قرار شد برویم و اتفاقا زمانی که رفتیم روز امتحانشان بود. بعد اجازه خواستم که شرکت کنم و نفر اول شدم. برای همه خیلی جالب بود و آنها سوالاتی از من در مورد ایران پرسیدند. گفتم باید بخوانم. آنها همه گفتند بخوان من هم زدم زیر آواز و یک فراز هایی از دعای عرفه امام حسین(ع) و دعای ابوحمزه را برایشان خواندم. متوجه شدم که همه آنها اشک میریزند.


گزارش: سید محمد مصطفی مرتضایی نژاد


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین