عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۴۲۴۳
تاریخ انتشار : ۰۳ آبان ۱۳۹۲ - ۱۷:۱۸
معرفی کتاب. . .
کتاب 'انتظار پویا' به دنبال تبیین درست مفهوم انتظار است. علاوه بر این به بحث‌های‌ فرعی دیگری همچون انتظار در مکاتب فکری غیردینی، انتظار نزد اهل تسنن و شیعه امامیه، ابزار تغییر و اسباب تأخیر در فرج می پردازد.
عقیق:پژوهش حاضر ترجمه کتاب الانتظار الموجه آیت‌الله محمد‌مهدی آصفی است. موضوع اصلی کتاب حاضر تبیین درست مفهوم انتظار است. علاوه بر این نویسنده به بحث‌های‌ فرعی دیگری همچون انتظار در مکاتب فکری غیردینی، انتظار در نزد اهل تسنن و شیعه امامیه، ارزش فرهنگی انتظار، ابزار تغییر و اسباب تأخیر در فرج، زمینه‌سازان ظهور و یاوران مهدی‌ عجل‌الله‌‌تعالی‌فرجه‌الشریف و بایسته‌های انتظار نیز پرداخته‌است.

عنوان کتاب تنها شامل بخشی از سرفصل‌های کتاب می‌شود و عناوینی همچون ابزار تغییر و اسباب تأخیر در فرج زیر مجموعه‌ انتظار پویا قرار نمی‌گیرد.

مقدمه‌ اول کتاب توسط ناشر نگاشته شده‌است که به ترجمه بودن کتاب و توضیحاتی پیرامون ترجمه و نویسنده می‌پردازد. مقدمه‌ دوم با عنوان سخن آغازین توسط مترجم نگاشته شده است که ابتدا متنی ادبی درباره‌ انتظار ارائه می‌دهد و سپس به تبیین بخش‌های کتاب می‌پردازد که البته برای درک بیشتر مخاطب اثر خاصی ندارد.

از نظر اسلوب نگارشی این کتاب علمی محسوب می‌شود که با ساختار و محتوای مبتنی بر آیات و روایات کتاب همخوان است. دو فصل کتاب به "انتظار و حرکت" و "پیوند حرکت و انتظار" اختصاص یافته‌اند و تقسیم‌بندی فصول کتاب از نظم خاصی تبعیت نمی‌کند. عناوین سرفصل ها نیز روشن کننده‌ موضوع آن مبحث هستند و به خوبی انتخاب شده‌اند.

هدف اصلی نویسنده در نگارش این کتاب تبیین انتظار و رویکردهای متفاوت آن و سپس شرح انتظار صحیح است به همین علت مخاطب این اثر دانش آموزان و نوجوانان، زنان، کودکان و خانواده‌ها هستند. البته نویسنده درصدد اثبات تفکر مکتبی خاص نیست بلکه نظرهای عمومی مطرح درباره مسائل انتظار را نگاشته است. نویسنده در پانویس‌های کتاب منابع خویش را ذکر کرده‌است و به ترجمه و شرح بعضی از نوشتارهای منقول پرداخته‌است.

حجم کتاب بسیار اندک و برای خانواده‌ها متناسب است و طراحی متناسب با مخاطبان این اثر است. به دلیل اختصار در کتاب نویسنده از پرداختن به نتیجه‌گیری و جمع‌بندی و کتابنامه‌ مجزا خودداری کرده‌است.

آیت‌الله محمد‌مهدی آصفی در سال 1317 شمسی در خانواده‌ای روحانی در نجف دیده به جهان گشودند و پس از گذراندن علوم مقدماتی و متوسطه وارد حوزه علمیه نجف شدند و پس از تلمذ نزد اساتیدی همچون آیت‌الله حکیم، امام خمینی و آیت‌الله خویی در دانشگاه بغداد در رشته‌ معارف اسلامی نیز مدرک کارشناسی ارشد دریافت کردند.

به دلیل تحت تعقیب قرار گرفتن نیروهای امنیتی حزب بعث به ایران مهاجرت کردند و در درس آیت‌الله گلپایگانی و میرزا هاشم آملی حاضر شدند و از آیت‌الله آملی اجازه اجتهاد گرفتند. ایشان بیش از چهل کتاب و رساله در مسائل مختلف فرهنگ اسلامی چون اخلاق، تفسیر، عرفان، اصول، تاریخ، فلسفه و عقاید به زبان عربی تألیف کرده‌اند و تعدادی از آثار ایشان به زبان‌های فارسی، اردو، انگلیسی، فرانسوی و ترکی ترجمه شده‌است.

بعضی از کتاب‌های ایشان عبارتند از: التقوی فی القرآن، العلاقة الجنسیة فی القرآن، آیة الکنز، درآمدی بر علم تفسیر، وعی القرآن، المیثاق، آیة التطهیر، المذهب التاریخی فی القرآن، الشهود فی القرآن، الولاء و البرائة و...

شایان ذکر است، کتاب "انتظار پویا" نوشته آیت‌الله محمدمهدی آصفی و ترجمه تقی متقی در 80 صفحه و سال 1390 ازسوی انتشارات بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(عج) استان تهران روانه بازار نشر شد.


منبع:شبستان

211008


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین