عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۴۲۰۱
تاریخ انتشار : ۲۸ مهر ۱۳۹۲ - ۱۹:۱۳
سخنرانی حجت الاسلام محمودی و مداحی حاج رضا هلالی در هیئت الرضا
هر گناهی که در این دنیا انجام می شود با پشیمانی و طلب آمرزش ازدرگاه خداوند بخشیده می شود. چون پروردگار عالمیان آمرزنده است. قرآن هم بر امید بی جا و هم یأس بی مورد در مورد خداوند خط بطلان می کشد.

عقیق: مراسم هیئت هفتگی هیئت الرضا این هفته نیز با سخنرانی حجت الاسلام یاسر محمودی و مداحی حاج رضا هلالی، حاج روح الله بهمنی، حاج ابراهیم رحیمی و حاج مهدی کمانی در حسینیه موسی بن جعفر برگزارشد.


گزیده ای از سخنان حجت الاسلام محمودی را بخوانید؛

*قبلا عرض شد که نظم جهان آفرینش بر جذب و دفع استوار است و از تعادل این دو نیرو نظم بر این عالم هستی و کرات آسمانی و منظومه شمسی حاکم است. در وجود انسان هم دو نیرو و دو کانون عظیم نفس و عقل حکمفرماست. کار نفس قدرت بخشیدن به انسان است و محرک و به پیش برنده وجود انسان است و عقل عامل بازدارنده در وجود انسان است. از سرسری حرکت کردن و بی منطق حرکت کردن نفس به سمت گناهان مختلف و به سمت خطراتی که در جلوی انسان وجود دارد جلوگیری می کند. پیامبر فرمودند که ترمز انسان و نفس انسان، عقل انسان است. طبق صریح آیه قرآن اگر نفس انسان قوی تر شود و نفس بر عقل غلبه کند، انسان به هلاکت می رسد و به درجه ای می رسد که از حیوان پست تر می شود.

*مانند این دو نیروی نفس و عقل در وجود انسان و یکی از اصول تربیتی و مایه تکامل انسان مسئله خوف و رجا است که همان ترس و امید می باشد. که این دو مانند، دو نیروی حاکم بر جهان و انسان اگر یکی بر دیگری غلبه کند یا از بین برود انسان را به هلاکت می رساند. نقش رجا و امید در وجود انسان تحریک بخشی و ایجاد تلاش برای انسان است. نقش خوف و ترس بازدارنده انسان از امور زیان بخش گناه که شیطان در قرآن قسم خورده که تمام عباد خدا را از راه مستقیم گمراه می کند. به تعبیر دانشمندان علم اخلاق که می فرمایند که امید و ترس مانند دو بال پرنده است و اگر بین این دو بال توازن برقرار بود این پرنده هوا را می شکافد و به جلو حرکت می کند و اگر یگی از دو بال از حرکت بایستد و یا درست کار نکند پرنده از پرواز می ماند. اگر خوف و رجا در وجود انسان درست کار کردند انسان مانند پرنده در آسمان معنویت پرواز می کند ولی اگر یکی از این دو کار خود را درست انجام نداد قطعاً انسان سقوط می کند. انسان فاقد رجا مرده است و فقط در این دنیا زندگی می کند و مانند مرده متحرک است.

*قرآن مسئله رجا را به دو صورت مطرح می کند که هر کدام یک اثر تربیتی در وجود انسان دارد. امید به رحمت پروردگار نباید در وجود انسان جنبه منفی پدید بیاورد و انسان از امید به رحمت خداوند از وظایف شرعی خودش نماند. امید مفید به رحمت پروردگار با عبادت در دل شب که از نوافل مستحبی است لازم و ملزوم یکدیگر است. طبق آیه قرآن امید را پروردگار را در کنار عبادت قرار داده است.یعنی حتی نباید با امید به پروردگار از نوافل غافل شویم چه برسد به عبادت های واجب. یعنی نباید هر کاری که خواستیم انجام دهیم به امید یک قطره اشک برای اباعبدالله که آتش جهنم را خاموش می کند. این امید کاذب است.

*اطاعت محض از خدا و پیغمیر با گناه و حرام جمع شدنی نیست. وقتی پیوستگی با اباعبدالله انجام نشد یک من اشک ریختن هم فایده و اثری ندارد. گناه، دروغ، تهمت، نگاه حرام، صدای حرام و ... با اطاعت از خدا جمع شدنی نیست. امید کاذب وقتی آمد و توازن با ترس از خداوند حاصل نشد انسان سقوط می کند. عبادت و ترس از آخرت و امید پروردگار را قرآن با هم بیان می کند. این کار شیطان است که می گوید هر کاری خواستی انجام بده و به امید پروردگار توکل کن.

*اطاعت از خدا و رسول دارای نتیجه محشور شدن با اباعبدالله و شهدا می باشد. ولی اگر آلوده به گناه شدم و وحدت بین خوف  و رجا برقرار نشد از همه این نتایج می مانیم. رجا و عمل لازم و ملزوم یکدیگر است. اگر عمل نبود و فقط رجا داشته باشیم دارای نتایجی از قبیل به گمراهی کشاندن افراد دیگر، گناه کردن و ... است که این حماقت است.

*دومین بحث یأس از رحمت خداوند است. ناامیدی از رحمت پروردگار چه در این دنیا و چه در دنیای آخرت از گناهان کبیره است که طبق روایات بعد از شرک به خداوند، ناامیدی از رحمت خداوند می دانند. نا امیدی از رحمت را طبق روایات بالاتر از قتل یک انسان می دانند. چون انسان به هر گناه و معصیتی متوسل می شود. کافران از درگاه خداوند مأیوس هستند.

*ناامید شدن از رحمت خداوند یعنی خدا را کم دیدن و علم و قدرت خداوند را محدود کردن که این کار کافران است. چون این ها با توحید سازگاری ندارد.

*هر گناهی که در این دنیا انجام می شود با پشیمانی و طلب آمرزش ازدرگاه خداوند بخشیده می شود. چون پروردگار عالمیان آمرزنده است. قرآن هم بر امید بی جا و هم یأس بی مورد در مورد خداوند خط بطلان می کشد.


فایل های صوتی؛

 

حاج عبدالرضا هلالی


حاج عبدالرضا هلالی و حاج روح الله بهمنی


حاج عبدالرضا هلالی و حاج مهدی کمانی


حاج روح الله بهمنی و حاج ابراهیم رحیمی



ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۰:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۸
1
1
خوب بود
ممنون
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین