عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۳۹۲۴
تاریخ انتشار : ۲۰ مهر ۱۳۹۲ - ۱۱:۱۷
آیت الله جاودان تشریح کرد:
آیت الله جاودان در جلسه اخلاق خود با اشاره به مقدمات رفتاری انسان ها برای آمادگی زندگی در آخرت گفت: مرگ حقیقتی است انکار ناپذیر که برای آمادگی ملاقات خداوند باید سه شرط را در خود پرورش داد.
عقیق:آیت الله محمد علی جاودان در ادامه مباحث اخلاقی خود پیرامون موضوع معاد در جلسه درس اخلاق با اشاره به اعمالی که انسان باید برای مقدمات قیامت انجام دهد، گفت: طبق روایات رسیده از ائمه معصومین(ع) نقل است: اگر مومنی خدا را قسم دهد که او را نمیراند، خداوند مرگش را به تأخیر می اندازد اما چون مرگ تقدیر الهی است که شامل همه بندگان می شود، زمانی که مرگ مومن فرا می رسد خداوند به سوی او دو باد می فرستد که نسیم اول همه تعلقاتی که انسان در این دنیا داشته را از یادش می برد و نسیم دوم آدم را از تمام دل بستگی های دنیایی رها می کند.

آیا می شود مومن، از مرگ خود کراهت داشته باشد؟

آیت الله جاودان با بیان این مطلب که مومنان در لحظه مرگ با خشنودی کامل به دیدار الهی می روند، تصریح کرد: هنگامی که ملک الموت برای گرفتن جان مومن می آید، از او سوال می کند:"چرا ناراحت هستی؟ من فرشته مرگ هستم که نسبت به تو از پدر مهربان تر و دلسوزتر خواهم بود."
آن فرشته مرگ به انسان مومن می گوید: "چشمان خود را باز کن و پیامبر و اهل بیت(ع) او را نظاره کن، آنها رفیقان ابدی تو هستند که می توانی با دوستان دنیایی خود مقایسه کنی که کدام بهتر هستند."
در این زمان خطابی به روح آدمی از جانب خداوند می شود:" ای روحی که مطمئن به دیدار پیامبر(ص) و اهل بیت پاکش بودی در حالی که راضی هستی و خداوند نیز از تو راضی است در میان بندگانم یعنی پیامبر و اهل بیتش قرار بگیر"
آیت الله جاودان افزود: پس از این سخنان که فرشته مرگ به انسان مومن می گوید، دیگر از قبض روح شدن هیچ کراهتی ندارد و محبوب ترین چیز نزد مومن مرگ است.

برای ملاقات مرگ چه توشه ای لازم است؟

این استاد اخلاق با اشاره به لزوم توجه بندگان برای ملاقات با مرگ که حقیقتی غیر قابل انکار است، عنوان کرد: مرگ تقدیر الهی بوده که برای همه انسان ها روزی اتفاق می افتد و آدمی همان طور که در دنیا برای موفقیت در آزمون ها کنکورها و المپیادهای درسی تلاش می کند باید برای ملاقات مرگ نیز از پیش خود را محیا کند.

توجه به رعایت دقیق واجبات قدم اول آمادگی برای مرگ

آیت الله جاودان با اشاره به مهم ترین لوازم مورد نیاز برای محیا شدن انسان و بازگشت به سوی پروردگار عالم گفت: مرگ انتقال انسان از این دنیا به زندگی ابدی در آخرت است که اولین قدم برای آمادگی روبرو شدن با این تقدیر الهی عمل به واجبات است.
برای مثال حداقل انسان باید یک بار ضروریات احکام شرعی خود مانند وضو را از رساله مرجع تقلیدش مطالعه کند.


برای آنکه گناه نکیم چکار باید کرد؟

وی با اشاره به دومین قدم برای آمادگی ملاقات مرگ تصریح کرد: اجتناب از گناهان دومین قدم برای ملاقات مرگ بوده که خوب است جوانان کتاب های گناهان کبیره آیت الله دستغیب و کتاب واجبات و محرمات آیت الله مشکینی را مطالعه کنند.
آیت الله جاودان افزود: همه انسان ها علاقه مند به ترک گناه هستند اما وقتی به یک گناه معتاد می شوند، فشار اعتیاد به گناه انسان را وادار می کند اما دل آن فرد با گناه نکردن است.
وی تصریح کرد: یکی از راهکار های مقابله با پرهیز از گناه توجه کامل به نماز است یعنی انسان هرچه روی نمازش کار کند توانایی او برای مقابله با گناه بیشتر می شود.
انسان باید سعی کند نمازش را درست و اول وقت بخواند زیرا اهمیت دادن به نماز دنیا و آخرت آدمی را آباد می کند.

کسب مکارم اخلاق شرط سوم برای ملاقات مرگ است

آیت الله جاودان با اشاره به کسب مکارم اخلاق به عنوان مهم ترین لوازم آماده شدن انسان برای رویارویی با مرگ عنوان کرد: انسان خوش اخلاق ترسی از مرگ ندارد و افرادی که با کوچکترین سخنی به خشم می آید هنوز ناپخته و کال هستند.
شخصی ، خواجه نصیر الدین طوسی را سگ خواند، این دانشمند در کمال بزرگواری با نوشتن نامه ای فلسفی و آوردن دلایل منطقی به تفاوت های خود با سگ پرداخت.
وی خاطرنشان کرد: اگر انسانی این سه مورد را در خود تقویت کند دیگر باکی از مرگ ندارد و با رضایت کامل مشتاق به ملاقات پروردگار عالم می شود.


منبع:شبستان

211008



ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین