آيا نميشود حج استحبابي را با خدا معامله كرد؟
حجتالاسلام شاهرودي به معامله با ارزشي كه افراد ميتوانند با خدا انجام دهند نيز اشاره كرد و گفت: بعد از سفر اول حج كه واجب است، سفرهاي بعدي مستحب است اما بر انجام آن اسرار ميشود، اما آيا ساير مستحبات نيز به همين روش مورد تأكيد قرار ميگيرند و آيا نميشود حج استحبابي را با خدا معامله كرده و جهيزيه يك دختر نيازمند يا نجات جان يك مريض را تأمين كرد.
عقیق: حجتالاسلام والمسلمين سيدمرتضي موسويشاهرودي، عضو شوراي فقهي بعثه مقام
معظم رهبري و روحاني كاروانهاي حج در پاسخ به اين سؤال كه فرهنگ عمومي
رفتن به حج در كشور ما چه قدر به فرهنگ اصيل حج ابراهمي نزديك است، گفت:
اين مسئله بستگي به هر فرد حاجي دارد كه به خود بازگردد و خود را محك بزند.
وي
با اشاره به ظواهر اجتماعي زيبا و دلفريب حج، گفت: در بحث حج ظواهر زيبايي
مطرح است مانند سفر به يك كشور خارجي، استقبال و بدرقه باشكوه، حاجي
ناميدن، ملتمس دعا بودن، احترام و… كه موجب شده است رفتن به حج بيشتر از
ساير عبادتها در فضاي اجتماعي جامعه جلوه كند.
ريا در عبادت، عبادت را باطل ميكند
اين
روحاني با سابقه كاروانهاي حج با تأكيد بر اينكه ريا در عبادت، عبادت را
باطل ميكند، گفت: بعضاً ميبينيم كسي كه به حج رفته در هنگام سر تراشيدن
آنقدر كه بايد به اين فكر باشد كه تراشيدن سر يك عبادت است، به اين فكر
ميكند كه با اين كار در بازگشت راحتتر همه ميفهمند كه به حج رفته و اين
معامله بسيار بدي با خدا است.
حجتالاسلام شاهرودي با اشاره به
اينكه بعضاً ديده ميشود افراد در حج هم گاهي براي نمازشان اهميت قائل
نيستند، گفت: پس براي چنين افرادي اين واجب الهي نيست كه اهميت دارد بلكه
ساير مسائل است.
وي تصريح كرد: مهمترين مسئلهاي كه در برگزاري حج
ابراهمي تأثير دارد اين است كه ما نفوس و قلوب خودمان را با معارف الهي
معيار قرار دهيم و به معارف الهي و احكام الهي اهتمام بورزيم.
اين
روحاني كاروانهاي حج با تأكيد بر اينكه نبايد فراموش كرد آن كس كه حج را
واجب كرده نماز را نيز واجب كرده است، گفت: برخي زائران ما حاضرند براي
رفتن به حج قرض كنند در حالي كه رفتن به حج نياز به استطاعت دارد اما حتي
نمازشان از دست ميرود و چندان اهميت نميدهند.
وي ادامه داد: كسي
كه بر خلاف دستور الهي مبني بر لزوم داشتن استطاعت و تأمين تمامي مخارج
زندگي خانواده، خود را به سخني مواجه كرده به حج ميرود، يقيناً اين عشق و
علاقه به تكليف الهي نيست بلكه ممكن است عشق و علاقه به اين سفر باشد و به
خدا پناه ميبريم كه اينگونه نباشد.
آيا نميشود حج استحبابي را با خدا معامله كرد؟
حجتالاسلام
شاهرودي به معامله با ارزشي كه افراد ميتوانند با خدا انجام دهند نيز
اشاره كرد و گفت: بعد از سفر اول حج كه واجب است، سفرهاي بعدي مستحب است
اما بر انجام آن اسرار ميشود، اما آيا ساير مستحبات نيز به همين روش مورد
تأكيد قرار ميگيرند و آيا نميشود حج استحبابي را با خدا معامله كرده و
جهيزيه يك دختر نيازمند يا نجات جان يك مريض را تأمين كرد.
وي به
روايتي از امام صادق (ع) در همين خصوص اشاره كرد و گفت: يكي از شيعيان از
امام صادق (ع) سؤال ميكند كه در موسم حج من از خيلي از ثوابها محروم بودم
چرا كه اعضاي كاروان از من ميخواستند كه مراقب وسائل آنها باشم و خود به
طواف و زيارت ميرفتند. حضرت فرمودند چرا براي اين كار خود كم ارزش قائلي و
قسم ياد كردند كه در ثواب تك تك آنها شريك هستي. ولي متأسفانه براي چنين
كارهاي خيري ارزش قائل نيستيم.
معيارهايي براي محك زدن خود
حجتالاسلام
شاهرودي در پايان تصريح كرد: چه بسا افرادي به حج ميروند و بر ميگردند
اما كسي كه به حج مشرف نشده ثوابي بيشتر از آنها كسب ميكند. حج و همه
عبادات الهي يك نوع معرفت ذات اقدس الله است و بايد در آنها تقرب جست و هر
چه علم انسان بيشتر شود عبادت را بيشتر ميفهمد.
منبع:ایکنا
211008