عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۳۸۷۵
تاریخ انتشار : ۱۹ مهر ۱۳۹۲ - ۱۷:۳۱
مکیال المکارم . . .
به خدا قسم عبادت شما در پنهان، با امام پنهانتان در زمان دولت باطل و با ترس از دشمنتان و یا صلح با او؛ بهتر است از کسی که خدای متعال را در زمان ظهور حق با امام بر حق ظاهر در دولت حق عبادت نماید.
عقیق:"مکیال المکارم فى فوائد الدعاء للقائم" یکى از کتاب هاى ارزشمند شیعه، نوشته آیت‏اللّه‏ سیدمحمدتقى موسوى اصفهانى(1348 ـ 1301ق) است که به قصد اداء حق حضرت بقیة‏اللّه که حقش بر گردن ما افزون‏تر از همه مردم است، احسانش بیشتر و بهتر از همه شامل حال خلق مى‏شود و نعمت ها و منت ها بر ما دارد ـ به رشته تحریر درآمده است.
اصل کتاب به زبان عربى است و مؤلف در مقدمه مى ‏نویسد:
"چون ما نمى‏ توانیم حقوق آن حضرت را ادا نماییم و شکر وجود و فیوضاتش را آن طور که شایسته است، به جا آوریم بر ما واجب است آن مقدار از اداى حقوق آن حضرت را که از دستمان ساخته است، انجام دهیم. . . بهترین امور در زمان غیبت آن حضرت، انتظار فرج آن بزرگوار و دعا براى تعجیل فرج او و اهتمام به آنچه مایه خشنودى آن جناب و مقرب شدن در آستان اوست، مى‏ باشد."


دعا در عصر غیبت بهتر از زمان ظهور امام است
دلیل بر این معنی روایتی است که در اصول کافی و غیر آن از عمر ساباطی آمده که گفت: به حضرت ابی عبدالله صادق عرضه داشتم: کدامیک بهتر است عبادت پنهانی با امام پنهان شده شما در دولت باطل یا عبادت در دوران ظهور حق و دولت آن با امام آشکار از شما؟
فرمود: ای عمار به خدا که صدقه در سر از صدقه آشکار بهتر است همین طور به خدا قسم عبادت شما در پنهانی با امام پنهانتان در زمان دولت باطل و با ترس از دشمنتان و یا صلح با او؛ بهتر است از کسی که خدای متعال را در زمان ظهور حق با امام بر حق ظاهر در دولت حق عبادت نماید. عبادت توام با ترس در دولت باطل همچون عبادت و امنیت در دولت حق نیست.
و بدانید که هر کس از شما در این زمان نماز واجب خود را در وقتش به جماعت و به طور کامل بجای آورد و از دشمنش کتمان نماید خداوند ثواب پنجان نماز واجب به جماعت گزارده شده را برای او بنویسد و هر کس از شما که در این زمان نماز واجبش را فرادی و در وقت خود به طور کامل و درست ادا نماید خدای عزو جل ثواب بیست و پنج نماز واجب فرادی برای وی بنویسد و هر کدام از شما که یک نافله را در وقتش به طور کامل بجای آورد خداوند برایش ثواب ده نماز نافله بنویسد و هر کس از شما کار نیکی انجام دهد خدای متعال چند برابر خواهد ساخت به شرط اینکه حسن عمل داشته باشد و نسبت به دین و امام و جان خود تقیه را به کار بندد و زبانش را حفظ کند همانا خدای عزوجل کریم است.
عرضه داشتم: فدایت شوم به خدای قسم مرا بر عمل تشویق فرمودی و برانگیختی ولی دوست دارم بدانم چگونه است که ما اعمالمان از اعمال اصحاب امامی که ظاهر باشد در دولت حق بهتر است و حال آنکه همه یک دین داریم؟
فرمود: شما در گرویدن به دین خدا و به نماز و روزه و حج و به هر کار نیکی و دانشی و به عبادت خدا شنهانی از ترس دشمنتان از آنان پیشی گرفته اید با امام پنهان شده خود و مطیع او هستید و مانند او صبر می کنید و به انتظار دولت حق به سر می برید در حالی که بر امامتان و بر جانتان از زمامداران ستمگر می ترسید.
حق امامتان و حقوق خودتان را در دست ستمگران می بینید که از دست شما گرفته به به کشت دنیا و کسب معاش وادارتان نموده اند. با وجود صبر شما نسبت به دین و عبادتتان و اطاعت امامتان و ترس از دشمنتان پس برای این جهات است که خداوند ثواب اعمالتان را چند برابر قرار داده است که گوارایتان باد.
عرض کردم: قربانت گردم بنابراین آرزو نکنیم اینکه از اصحاب قائم باشیم و حق آشکار گردد با این حال که ما امرور در زمان امامت و با اطاعت شما ثواب اعمالمان بهتر از اصحاب حق و عدل می باشد؟ فرمود: سبحان الله آیا دوست نمی دارید که خداوند تبارک و تعالی حق و عدل را در بلاد ظاهر کند و خداوند وحدت کلمه پدید آورد خداوند بین دل های مختلف و پراکنده الفت دهد.
و خدای متعال در زمینش معصیت نشود و حدودش در خلقش اجرا گردد و خداوند حق را به اهلش بازگرداند؟ پس حق آشکار شود تا هیچ قسمتی از حق از ترس احدی از خلق مخفی نماند به خدا قسم ای عمار هیچ کس از شما در این حال که شما دارید نمیرد مگر اینکه نزد خداوند از بسیاری از شهدای بدر و احد بهتر باشد پس شما را مژده باد.
می گویم: بدین جت تمام این حدیث را آوردیم که بر فواید بسیار و امور مهمی مستمل است و وجه دلالت امام است که همین طور به خدا قسم عبادت شما در پنهانی ... زیرا که دعا از بهترین و مهمترین عبادت هاست.
به خصوص دعا در حق صاحب الامر چنانکه برای دقت کنندگان در قسمت های مختلف این کتاب معلوم می گردد.


منبع:شبستان

211008


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین