عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۳۸۰۰
تاریخ انتشار : ۱۶ مهر ۱۳۹۲ - ۱۶:۱۲
مسجد«الجن» از مشهورترین مساجد مکه مکرمه است که علت نامگذاری آن به مسجد الجن، بنا به نقل برخی از روایات، به سوره جن مربوط می شود. خداوند در این سوره فرموده است که جن ها آیات الهی را شنیدند.

عقیق: مسجد«الجن» از مشهورترین مساجد مکه مکرمه است که در 200 متری قبرستان ابوطالب به سمت حرم قرار دارد و حدود 50 متر بعد از پل حجون در داخل خیابان است. مساحت این مسجد 600 متر مربع و در آن همیشه باز است و کسی که از قبرستان ابوطالب به سمت مسجدالحرام حرکت می ‌کند، پس از گذشتن از پل، مسجد در سمت راست او قرار دارد.


این مسجد به نام «مسجد الحرس » نیز شناخته می شود. علت تسمیه مسجد به این نام از آن جهت است که صاحب الحرس که در مکه گشت شبانه داشت، به این محل می آمد و در آنجا با عرفا (چهره های شناخته شده و برگزیده قبائل) و حراس دیگر، از شعب عامر و ثنیة المدنیین، دیدار می کرد.

 

 بنا به نقل برخی از روایات، نامگذاری آن به مسجد جن به جهت رابطه ای است که با سوره جن دارد. خداوند در این سوره فرموده است: جنها آیات الهی را شنیده و به آنها ایمان آوردند.

برخی می گویند: این آیات در محلی که به نام مسجدالجن شهرت دارد، نازل شده است. برخی نامیده شدن آن را به مسجد البیعه، به دلیل بیعت جن با پیامبر اکرم(ص) دانسته اند.

 

 با این وجود، از تاریخ بنای این مسجد، اطلاعی در دست نیست، اما می دانیم که مسجد در قرن دوم و پس از آن،به همین نام سرپا بوده و مورخان در طول قرون مختلف از آن یاد کرده اند.

محل فعلی مسجد دقیقا در محل قبلی آن است و در بازسازی جدید، مساحت آن به 600 متر مربع رسیده است. بنای مسجد محکم و مناره ای در رکن شمال شرقی آن قرار دارد.

 

 

 

منبع:شبستان

211008

 


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین