عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۳۶۵۶
تاریخ انتشار : ۱۱ مهر ۱۳۹۲ - ۲۰:۰۶
حجت‌الاسلام میرباقری در افتتاحیه مجمع الذاکرین و مبلغان
مراسم افتتاحیه مجمع ذاکرین و مبلغان چهارشنبه شب با سخنرانی حجت الاسلام سید مهدی میر باقری و حاج منصور ارضی در حسینیه شهدای قم برگزار شد
عقیقحجت‌الاسلام والمسلمین سید محمدمهدی میرباقری،‌ رییس فرهنگستان علوم اسلامی قم، شب گذشته در مراسم افتتاحیه مجمع الذاکرین و مبلغان که در حسینیه شهدای قم برگزار شد، با اشاره به واقعه عاشورا و تأکید بر شناخت این واقعه، گفت: درگیری میان نبی‌اکرم(ص)، اهل‌بیت(ع) و جبهه انبیاء با دستگاه شیاطین انس و جن درگیریی است که از نظر باطن و عوامل درگیری بسیار گسترده‌تر از ظاهر آن است.

وی ادامه داد: مشکات نور الهی در تمام عالَم‌ها، پیامبر(ص) و اهل‌بیت(ع) هستند، اگر فردی به امام زمان(ع) خود نرسد تا قیامت در تاریکی خواهد بود و هیچ‌گاه به نور الهی هدایت نمی‌شود، در برابر دریای مواج فتنه تنها راه نجات پناهنده شدن به ائمه اطهار(ع) است.

رییس فرهنگستان علوم اسلامی قم با اشاره به آیات قرآن کریم، اظهار داشت: درگیری میان نبی‌اکرم(ص) و شیطان حتی از دنیای ما نیز گسترده است و موضوع درگیری مسأله هدایت است، پیامبر(ص) می‌خواهد عالم را به جنت و هدایت برساند ولی شیطان به دنبال گرفتار کردن افراد در جهل و نادانی است.

وی افزود: قرعه فال برای به دوش کشیدن بار بلای پیامبر(ص) به امام حسین(ع) رسید و عامل نجات از طوفان و امواج فتنه ائمه(ع) به ویژه اباعبدالله الحسین(ع) هستند، عاشورا سبب نجات مؤمنان،‌ ملائکه و اولیا از فتنه‌ها شد، تمام عوالم به سیدالشهدا(ع) گریه کردند و با گریه برای امام حسین(ع) افزون‌بر انسان‌ها تمام عوالم نیز بهره‌مند از ثواب و عبادت آن می‌شوند.

حجت‌الاسلام والمسلمین میرباقری با بیان این‌که درجات معنوی هر امتی به درجه معنوی پیامبر خود بستگی دارد، خاطرنشان کرد: حادثه عظیم کربلا وسیله شفاعت و دستگیری نبی‌اکرم(ص) از تمام عوالم و انسان‌ها است.

وی تصریح کرد: خداوند متعال برای رساندن انبیا به مقام محمود آن‌ها را با جریان کربلا آشنا کرد و به نظر بنده مداحان، مرثیه خوانان و کسانی که در دستگاه امام حسین(ع) خدمت می‌کنند نیز از مقام محمود برخوردار هستند چرا که قلوب را به سمت امام حسین(ع) معطوف می‌کنند.

رییس فرهنگستان علوم اسلامی قم حادثه کربلا را بزرگترین اهانت به دستگاه الهی دانست و گفت: ظلمی بالاتر از عاشورا ممکن نبود و جبهه‌ای این کار را کرد که مدعی تمدن بود، اگر حجاب‌ها و کمترین تعلقی به دستگاه شیطان باشد راه نجات نیست و تنها راه نجات جامعه مؤمنان از فتنه‌ها وجود مقدس امام حسین(ع) است.

وی ادامه داد: همچنین راه نجات مؤمنان از امواج جدید فتنه به نام مادیگری که حجاب شده و معروف را منکر و منکر را معروف اعلام می‌کند جز با عاشورا برداشته نمی‌شود، معروف واقعی ولایت علی‌‌ بن ابی‌طالب(ع) است و منکر واقعی کسانی هستند که مردم را از ولایت امیرمؤمنان(ع) نهی کردند.

این استاد حوزه و دانشگاه قم تأکید کرد: اکنون نیز جریان تجدد و عوامل مادی با عرض و طولی که دارد با تمام سخت افزار و نرم‌افزار می‌خواهد ولایت کفر را خوب جلوه داده و ولایت حق را بد نشان دهد و تنها راه نجات جامعه از این فتنه جز با عاشورا امکان پذیر نیست.

وی اظهار داشت: شاید بتوان گفت هیچ مستحبی به اندازه گریه بر امام حسین(ع) ثواب ندارد، کف گناه مؤمن با گریه بر سیدالشهدا(ع) پاک می‌شود، اقامه عزا برای امام حسین(ع) از افضل عبادات و اعظم شفاعت نبی اکرم(ص) است.

حجت‌الاسلام والمسلمین میرباقری تنها راه نجات مردم از فتنه‌های آخرالزمان و سوق دادن مردم به سمت خداوند متعال را آشنا کردن با معارف اهل‌بیت(ع) به ویژه اباعبدالله الحسین(ع) دانست و اظهار داشت: اکنون که فتنه‌های آخرالزمانی بوده و به نام علم، جهل و فساد را به مردم قالب می‌کنند آن‌چه که با این فسادها مقابله می‌کند توجه به واقعه عاشورا است، باید جامعه را به عاشورا،‌ فعل و عبادت امام حسین(ع) هدایت کرد.

وی افزود: با فلسفه، علم و برهان نمی‌توان از فتنه‌ها نجات پیدا کرد، تنها راه نجات امام حسین(ع) است و انتظار از حوزویان این است که ارتباط مردم با سیدالشهدا(ع) را قاعده‌مند کنند چرا که در هر جا حوزه‌ علمیه به صورت قاعده‌مند احکام الهی را استنباط کرده در مقابل آن‌ها صف آرایی نشده است.

رییس فرهنگستان علوم اسلامی قم با بیان این‌که حوزه‌های علمیه درباره عبادت عظیم که بیان واقعه کربلا و مداحی برای سیدالشهدا(ع) است کم‌کار کرده و قواعد آن را برای مردم بیان نکردند، خاطرنشان کرد: وظیفه حوزه‌ها پژوهش درباره مقتل و هنر شعر خوانی صحیح، اسلامی و ارائه آن برای مردم به ویژه مداحان است تا آن‌ها بدانند چگونه و با چه بیانی معارف اهل‌بیت(ع) را بیان کنند.

وی یادآور شد: اگر حوزه‌های علمیه نخواهند راه صحیح بیان معارف ائمه(ع)‌ را به مردم تعلیم دهند چه توقعی است که شعر فاخر گفته شود؟، ابتدا سهم تقصر و کوتاهی‌ها خود را به دوش بگیریم، سپس به سراغ مردم برویم.

استاد حوزه و دانشگاه با تأکید باید کارگاه‌های تخصصی و پژوهشی درباره فرهنگ ارتباط جامعه با معارف اهل‌بیت(ع) و عاشورا فعالیت کنند، بیان داشت: باید ادب قرب به ساحت معصوم(ع) برای مردم بیان شود و این کارهای نیاز به تفقه دارد، عرصه‌ها متعدد و فراوانی وجود دارد که کار فراوانی شده ولی باید عزاداری سیدالشهدا(ع) که ارتباط مردم با اهل‌بیت(ع) و نجات دائم، شفافت‌تر بیان شود.

وی در پایان گفت: یکی از علما می‌گفت «هالیوود فرهنگ مادی پرستی را در دنیا گسترش داد و شما فرهنگ اهل‌بیت(ع) را در جامعه منتشر می‌کنید، افرادی که فرهنگ مادیگری را رواج می‌دهند از پشتوانه‌‌ها زیادی برخوردار هستند و باید از افضل عبادت که بیان واقعه عاشورا است نیز پیشتوانه و حمایت صورت بگیرد.


منبع: رسا


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین