عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۳۵۴۰
تاریخ انتشار : ۱۱ مهر ۱۳۹۲ - ۰۹:۰۰
اين مهمانسرا از حملات مزدوران بعثي نسبت به شعائر حسيني در امان نماده و توسط اين افراد تعطيل و ساختمان آن به محلي براي بازداشت زائران امام حسين و حضرت عباس عليهما السلام مبدل گرديد.
عقیق: مهمانسراي حرم مطهر عباسي قديمي‌ترين مهمانسرا در بين عتبات مقدسه عراق به شمار مي‌رود. مهمانسراي حرم مطهر در سال ۱۴۰۰ هجري قمري مطابق با ۱۳۵۹ هجري شمسي بنا گرديد.

اين مهمانسرا از حملات مزدوران بعثي نسبت به شعائر حسيني در امان نماده و توسط اين افراد تعطيل و ساختمان آن به محلي براي بازداشت زائران امام حسين و حضرت عباس عليهما السلام مبدل گرديد.

با گذشت نزديك به يك دهه و همزمان با قيام ملت عراق در سال ۱۹۹۱ موسوم به انتفاضه شعبانيه اين مهمانسرا مجددا بازگشائي و در طول ايام انتفاضه از زائران حرمين مطهر پذيرائي بعمل آورد.

بعد از شكست انتفاضه و بازگشت امور به دست حكومت حزب بعث، رژيم بعثي حاكم بر عراق چنانچه از آن انتظار مي‌رفت قوانين و دستورات سخت گيرانه و جائرانه اي صادر نمود. بر حسب يكي از اين قوانين زائران از رسيدن به عتبات مقدسه كربلا منع گرديده و مهمانسرا تا سال ۲۰۰۳ ميلادي مجددا تعطيل گرديد.

بعد از سرنگوني رژيم بعثي حاكم بر عراق و تسليم پرونده مديريت عتبات به مرجعيت عظماي شيعه، جمع عظيم مومنان سر از پاي نشناخته براي تجديد بيعت با اهل بيت عليهم السلام به سوي عتبات شتافتند.

در همين حين تشكيل كميته مديريت عتبات اجتناب ناپذير بوده و در نتيجه هيات امناي عتبات مقدسه عراق بر اساس قانون شماره ۱۹ سال ۲۰۰۵ ميلادي انتخاب و منصوب گرديدند.

مهمانسراي حرم مطهر عباسي همزمان با سالروز ميلاد حضرت عباس عليه السلام و در حاشيه فعاليتهاي اولين جشنواره بين المللي ربيع الشهاده مجددا افتتاح گرديد.

بعد از آن مهمانسرا به يكي از بخشهاي حرم مطهر مبدل گرديد كه تلاش كاركنان آن ارائه بهترين سطح خدمت به زائران اين بارگاه ملكوتي مي‌باشد. در همين راستا هم اكنون مهمانسرا روزانه هزاران پرس غذا بين زائران توزيع مي‌نمايد.

با توجه به جمعيت زياد زائراني كه هر روز به مهمانسراي حرم مطهر جهت اخذ تبرك وارد مي‌شوند، هيات امناي حرم مطهر دستور توسعه سالن مهمانسرا را صادر كرد.

هم اكنون و پس از دستور هيات امنا مبني بر توسعه مهمانسرا، سالن جديد ظرفيت پذيرائي از ۷۰۰ نفر را يكجا دارا مي‌باشد.

طرح توسعه مهمانسرا كه در قالب پروژه توسعه افقي حرم مطهر اجرا گرديد همزمان با روز عيد غدير سال ۱۴۳۳هجري قمري (۲۰۱۲) افتتاح و مورد بهره برداري قرار گرفت.








منبع:حج
211008


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین