عقیق: داود منافیپور -دبیر مجمع جهانی حضرت علی اصغر(ع)- شامگاه شنبه در نخستین سوگواره بینالمللی سفینه النجاه که با حضور شعرا، علما و کارشناس دینی در حسینیه آذربایجانیهای کربلا معلی برگزار شد با اشاره به علائم ظهور منجی عالم اظهار کرد: قیام امام زمان(عج) برای پاسخ به ظلمهایی است که به اهلبیت(ع) شد. بدانید ما در نزدیکیهای ظهور هستیم اما وظیفه شیعه در قبل از ظهور چیست؟
وی ادامه داد: تنها وظیفه ما در دوران انتظار چیزی نیست جز آمادگی. شیطان از ابتدا تمام آیاتی را که نیاز داشت به نفع خودش جعل کرد و آیاتی که برای موفقیت گروه مومنین بود یک بدلی از آن خلق کرد و به نفع جریان انحرافی استفاده کرد.
دبیر مجمع جهانی حضرت علی اصغر(ع) خاطرنشان کرد: بعد از زمین خوردن هابیل همواره تمام انبیا به دنبال منجی بودند و نقشه کلی نجاتبخشی را میدانستند و همگان میدانستند فرزندی از رسول خاتم(ص) خواهد آمد که تکلیف خیر و شر را روشن خواهد کرد.
منافیپور بیان کرد: محبت امام زمان(عج) در دل تمام انبیاء بوده است. اگر در بعد از بعثت رسول گرامی اسلام (ص) بخواهیم به موضوع امام زمان(عج) نگاه کنیم خواهیم دید که اهل بیت(ع) هرکدام به اندازه سهم خودشان زمینهساز ظهور بودند.
وی افزود: امامشناسی یا همان منجیشناسی در بین اهلبیت(ع) مرسوم بوده است، در زمان امام صادق(ع) دو اقدام صورت گرفت، ایشان سازمان وکلا را شکل دادند و سپس موسس کرسی کربلاشناسی بودند.
دبیر مجمع جهانی حضرت علی اصغر(ع) بیان کرد: جریان ظهور از حضرت موسی بن جعفر(ع) آغاز شد و ایشان تمام فرزندانشان را به سمت شرق گسیل دادند، یکی از سرمایهگذاریهای امام موسی بن جعفر(ع) ایران بود که زمینهساز ظهور است.
منافیپور تاکید کرد: بدون جغرافیا نمیتوان اندیشهای را به دنیا معرفی کرد، صهیونیست جهانی برای پیاده کردن افکار شوم خود یک جغرافیا را برای خود انتخاب کرد و در فلسطین امروزی مستقر شد تا یک جغرافیا داشته باشد.
وی ادامه داد: امام کاظم(ع) هم تمام فرزندان خود را به سمت شرق گسیل داد و وقتی امام رضا(ع) به سمت ایران آمد به تمام اعضای خانواده خود تاکید کرد به سمت ایران حرکت کنند و امروز ۲۷ نسل از موسی بن جعفر فقط در قم هستند. مساله زمینهسازی ظهور در سه منطقه یعنی خراسان، قم و ری متمرکز میشود. ستون فقرات این زمینهسازی قم خواهد بود و در واقع قم آغازگر زمینهسازی ظهور است.
دبیر مجمع جهانی حضرت علی اصغر(ع) تصریح کرد: سازمان وکلا امام موسی بن جعفر(ع) در زمان علی بن موسی الرضا(ع) جواب داد و حضرت فاطمه معصومه(س) در قم، احمد بن موسی(ع) در شیراز و حمزه بن موسی کاظم(ع) در شهر ری مستقر شدند. تمام فرزندان امام کاظم(ع) تمام منطقه شرق یعنی ایران را در دست گرفتند و جریان یهود و صهیونیست جهانی با یک برنامه نسبت به قم، خراسان و ری برنامه دارد.
منافیپور یادآور شد: تصور میکنید فیلم «عنکبوت مقدس» بدون برنامه ساخته شد؟ این فیلم یک حرکت کامل وقیحانه بود که نشان میدهد صهیونیست نسبت به شهرهای مقدس ما برنامه دارد.
وی ابراز کرد: البته شما جغرافیا و سرباز داشته باشید اما انگیزه نداشته باشید فایدهای ندارد. خداوند شیعه را پس از بزرگترین انقلاب شیعی تنها نگذاشته است، جنگ تحمیلی ما تقابل با ملیتهای مختلف بود و سربازان ما با انگیزه سیدالشهدا(ع) در نبرد ناعادلانه پیروز شدند.
دبیر مجمع جهانی حضرت علی اصغر(ع) خاطرنشان کرد: خداوند کربلا را برای تهیج شیعیان قرار داده است. کربلا به عنوان نیروی حیاتبخش آخرالزمان مطرح است و باید از این ظرفیت بهره ببریم. بدون سیدالشهدا(ع) هیچ حیاتی در دنیا وجود ندارد. کربلا تنها نقشه حیات شیعه است، سرزمین کربلا سرزمین خیزش است و خیزشی که از این سرزمین اتفاق میافتد انگیزهبخش و نیرو بخش است.
منافیپور در ادامه بیان کرد: از امام صادق(ع) سوال میشود در زمان ظهور چه اتفاقی میافتد، امام در مورد یکی از نشانههای ظهور میفرمایند روزگاری میرسد که دیوارههای کوفه به کربلا میرسد، امروز اربعین از دیوارههای کوفه تا کربلا متصل شده است و نزدیک است که این دیوارههای به هم متصل شوند.
وی افزود: کاربری کربلا باید از شفا و طلب روزی تغییر کند و ما باید یک سربازی باشیم که از این مکان استفاده میکنیم. باید به نقطهای برسیم که بگوییم اگر روزگاری در کربلا بودیم یار امام حسین(ع) میشدیم. البته اگر امروز نماز و ایمان برخی از مردم ضعیف شده است به این خاطر است که مسئولان فرهنگی ما کربلا را به خوبی تبیین نکردهاند.
دبیر مجمع جهانی حضرت علی اصغر(ع) تصریح کرد: آیا زمان این نرسیده است که به کربلا به عنوان یک مدرسه فقه بپردازیم؟ اهالی هنر و رسانه شما زمینهساز ظهور هستید، ما باید در روضهخوانی و واقعهخوانی مطالبهگر باشیم. یک شاعر، واعظ و روضهخوان اگر با نگاه مطالبهگری به میدان بیاید کار برای ظهور فراهم میشود. سیدالشهدا به اصحاب خود نگفت ای نماز شب خوانان بلکه گفت ای غیرتمندان به میدان بیاید.
سپس محسن مومنیشریف -رییس هیات اندیشهورز نخستین سوگواره بینالمللی سفینه النجاه- با ارائه گزارشی از نخستین دوره برگزاری این سوگواره خاطرنشان کرد: استقبال هنرمندان ما فراتر از انتظار ما بود، تصور نمیکردیم که با وجود یک موضوع جدید هنرمندان پای کار بیایند و از این موضوع استقبال کنند.
وی ادامه داد: در مجموع ۲۵۰۰ اثر به سوگواره ارسال شد که نیمی از آن مختص شاعران و نوحهسرایان بود. در حوزه داستان و داستانک و ناداستان بیش از ۶۵۰ اثر ارسال شد. همچنین درحوزه هنرهای تجسمی نیز ۳۵۰ اثر ارسال شده است که در ماه محرم طی یک نمایشگاه به بازدید عموم گذاشته خواهد شد. در بخش هنرهای نمایشی نیز بیش از ۲۰۰ اثر به دست ما رسید.
مومنیشریف ابراز کرد: در حوزه بینالملل برای ۱۳ کشور فراخوان ارسال شده است و تنها در حوزه شعر عربی هنرمندانی شرکت کردند و آثار استاندارد انتخاب شد. تنها در حوزه موسیقی در اولین دوره اثری نداشتهایم.
نرگس منافیپور، سخنگوی بخش علمی نخستین سوگواره سفینه النجاه نیز در ادامه گزارشی از این بخش ارائه کرد و گفت: ۴۰ مقاله با محوریت لباس معظم امام حسین(ع) به دبیرخانه سوگواره ارسال شد که آثار از کشورهای ایران، عراق، سوریه، لبنان و پاکستان بوده است، برخی مباحث و موضوعات برجستهتر بود که میتوان به موضوع نقل حجابهای ۱۲گانه که روایت مهمی در کتب مقدس است اشاره کرد. یکی دیگر از موضوعات مهم توجه به این پیراهن به عنوان میراث گرانبها و انتقال آن به سلسله انبیا و ارتباط آن با زیارت وارث بوده است. البته در بخش مقاله علمی رتبه نخست نداریم و تنها یک مقاله شایسته تجلیل را خواهیم داشت.
در بخش دیگری از این مراسم «مجاهدی»، از پیشکسوتان شعر آیینی در دقایقی کوتاه گفت: مساله شعر آیینی بسیار مهم است، بنده قبل و بعد از انقلاب در انجمنهای ادبی در همین حوزه فعال بودم، البته قبل از انقلاب از شعرهای آیینی استقبال نمیشد اما امروز شاهد هستیم که نهال شعر آیینی معاصر به یک درخت تنومند تبدیل شده است که در سایه سار این نخل خیلی از شاعران جان میگیرند.
وی افزود: برگزاری مراسمی از جمله سوگواره سفینه النجاه دست مریزاد دارد و اگر نگاه اهلبیت(ع) نباشد در این تراز امکان برپایی چنین جلسهای وجود ندارد. بنده به عنوان کسی که سالهای پایانی عمر را گذران میکنم به شاعران جوان در زمینه تولید شعر اهلبیت(ع) توصیه میکنم در این حوزه تردید نداشته باشند زیرا جواز شعر با اهل بیت خواهد بود.
مجاهدی ابراز کرد: گاهی شاعر تردید دارد شعرم مورد قبول پیشگاه اهلبیت(ع) هست یا خیر و این شک گاهی به نتیجه نمیرسد اما زمانی که شاعر به مرحله اضطرار میرسد و از خداوند و اهلبیت(ع) یاری میجوید آن زمان است که آثار در شاعران جوانه میزند.
فراخوان نخستین سوگواره بینالمللی سفینة النجاة در سه بخش علمی، ادبی و هنری و ۱۵ دسته در سال ۱۴۰۳ اعلام شد و بیش از ۲۵۰۰ اثر در دستههای یاد شده از حدود ۱۳ کشور در ۵ زبان به دبیرخانه این سوگواره ارسال شد.
هیات داوران پس از بررسی دقیق این آثار، ۳۵ اثر در رشتههای مختلف را شایسته تقدیر شناخت.
شعر، نوحه، ترانه، داستان کوتاه و بلند، ناداستان ، نقالی و پردهخوانی، تعزیه، موسیقی، پادکست، پوستر، تایپوگرافی، کتیبه و پرچم و مقاله و منبر از بخشهای مختلف این سوگواره بودند.