عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۳۱۷۶
تاریخ انتشار : ۰۵ مهر ۱۳۹۲ - ۰۳:۰۰
مراسم رونمایی از قرآن خطی متعلق به دویست سال گذشته که با خط نستعلیق و ترجمه فارسی و تذهیب زیبا تزئین شده بود در محل نمایندگی فرهنگی کشورمان در تونس برگزار شد.

عقیق: با همت رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در تونس و با حضور شیخ عبدالفتاح مورواز علمای بزرگ و نفر دوم حزب اسلامی النهضه و دکتر عبدالجلیل سالم رئیس دانشگاه الزیتونه و حبیب العونی قائم مقام وزیر فرهنگ تونس و دکتر رشیده یاسمین مدیر بخش مخطوطات کتابخانه ملی تونس و فائقه العوانی مدیر کل امور بین الملل وزارت فرهنگ تونس وجمعی از نخبگان تونسی؛ مراسم رونمائی از قرآن خطی متعلق به دویست سال گذشته که با خط نستعلیق و ترجمه فارسی وتذهیب زیبا تزئین شده بود در مورخ 28 شهریور ماه 1392 در محل نمایندگی فرهنگی کشورمان برگزار شد.

صادق رمضانی گل افزانی رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در تونس ضمن تقدیر از جناب آقای صلاحی ریاست کتابخانه ملی و همکاران خدوم این نهاد برجسته علمی فرهنگی کشورمان که با دقت و جدیت وسرعت بسیار شگفت‌آور این کتاب الهی را که در اثر اهمال وقرار دادن در مکان نمناک  توسط موریانه وکرمها آسیب اساسی دیده بود در کمترین زمان ممکن مرمت کرده اند؛ این اقدام را نشانه عملی موسسات فرهنگی علمی ایرانی در همکاری با اشخاص حقیقی و حقوقی در تونس دانست و اظهار داشت: امید است در پرتو رونمائی از این قرآن فرصتهای جدیدی برای تقویت هر چه بیشتر بنیانهای وحدت امت اسلامی بوجود آید.

رایزن کشورمان این اقدام فرهنگی را در چارچوب همکاریهای دوجانبه فرهنگی و کتابخانه‌ای دلیل روشنی بر اراده جمهوری اسلامی ایران در اجرائی کردن بندهای موافقتنامه ها وتفاهم نامه های امضا شده میان دو کشور دوست و برادر ایران وتونس دانست.

پیمان جبلی سفیر جمهوری اسلامی ایران نیز در این مراسم با تاکید بر اهتمام کشورمان در توسعه روابط دوجانبه ،از قرآن کریم بعنوان عامل وحدت مسلمانان نام برد و آمادگی نهادهای فرهنگی و نیز کتابخانه‌های کشورمان را برای همکاری با موسسات تونسی بویژه در حوزه مخطوطات و ترمیم ونگهداری آنها اعلام داشت.

شیخ عبدالفتاح مورو از مبارزان اسلامگرا و نفر دوم حزب اسلامی النهضه و مالک قرآن مرمت شده با تقدیر از اقدام کتابخانه ملی ایران و پیگیری‌های سفارت و رایزنی فرهنگی کشورمان در این امر مهم با اشاره به تاریخ و تمدن تونس و ایران گفت: تمدن تونس با تمدن ایرانی گره خورده است بگونه‌ای که در مرحله تاریخی مشخصی فرهنگ ایرانی در تاروپود فرهنگ تونسی جلوه گری کرده و من و پدر و اجدادمان از لباس‌هائی استفاده می کردیم که اصولی ایرانی و حتی نامی پارسی داشته و تاکنون نیز از آن استفاده می کنیم.

شیخ مورو با تاکید بر ضرورت وحدت اسلامی مرمت این قرآن را در ایران نشانه عملی اراده جمهوری اسلامی در تحقق حقیقی وحدت اسلامی دانست و اظهار داشت: این قرآن سمبل وحدت اسلامی میان ایران و تونس است.

وی با ابراز امیدواری برای سفر به کشورمان در آینده نزدیک دیدار با مقامات سیاسی و فرهنگی و دینی کشورمان را در این سفر مورد توجه قرار داد و گفت: امیدوارم در این سفر دستاوردهای بزرگی بدست آید.

وکیل برجسته دادگستری تونس و امام جمعه این کشور از اینکه قرآن خود را با شیوه‌های علمی در ایران مرمت کرده‌اند پیشرفت‌های علمی کشورمان را ستود و بیان داشت: ایران حضوری واقعی و جدی در عرصه‌های مختلف داشته و تمدن اسلامی خود را برپایه تمدن کهن ایرانی بنیان نهاده و از این حیث نمونه‌ائی بی‌بدیل را به جهان اسلام ارائه کرده است.

حبیب العونی قائم مقام وزیر فرهنگ تونس نیز با تشکر از سفارت و رایزنی فرهنگی و اهتمام آن به توسعه و تعمیق روابط به سفر وزیر فرهنگ تونس به ایران در ایام هفته فرهنگی در سال 91 و دستاوردهای بسیار مهم آن اشاره کرد و آمادگی تونس را برای بهره‌مندی از تجارب فنی و علمی جمهوری اسلامی اعلام نمود و گفت: این مراسم رونمائی که در واقع مجلسی قرآنی است حکایت از اهمیت حمایت و توجه به مخطوطات اسلامی در ایران دارد.

العونی همکاری کتابخانه‌های ملی ایران و تونس و نیز کتابخانه مخطوطات استان قیروان در شهر رقاده را مورد توجه قرار داد و ابراز امیدواری کرد این تعاون در زمینه های مختلف از جمله هنری مانند سفالکاری و......نیز توسعه یابد.

دکتر عبدالجلیل سالم رئیس دانشگاه تونس که با دیدن قرآن مرمت شده شگفت زده بود از سفیر و رایزن کشورمان خواست زمینه مرمت یکصد جلد مخطوطات این دانشگاه را که قدمتی بیشتر از الازهر مصر دارد فراهم نمایند.

رئیس دانشگاه الزیتونه با بیان این عبارت که انقلاب اسلامی ایران نه انقلابی شیعی و نه سنی است بلکه انقلابی به تمام معنا اسلامی است که جز به پیروزی مستضعفان و مظلومان در جهان نمی‌اندیشد اظهار داشت: انقلاب ایران امید را در میان ملتها زنده کرد تا برای آینده‌ای بهتر بیندیشند و باید اعتراف کرد که این نسل بخاطر درک صحیح از حقوق خود مدیون انقلاب اسلامی ایران است.

دکتر عبدالجلیل سالم به سفر خود به همراه جمعی از اساتید این دانشگاه به ایران اشاره کرد و گفت: همه ما از پیشرفت‌های علمی و فنی و مادی و معنوی ایران بهت زده شدیم و فهمیدیم که چرا قدرتهای استکباری توان مقابله با ایران قوی و منسجم را ندارند.

وی از کتابخانه های مجلس شورای اسلامی و آیت الله مرعشی نجفی بعنوان دو موسسه بسیار ارزشمند علمی یاد کرد و با بیان جملاتی از اندیشمند و جامعه شناس بزرگ تونسی یعنی ابن خلدون که گفته است: ایران پرچمدار نهضت بزرگی است اظهار داشت: ایران امروزه طلایه دار نهضت اسلامی است.

در پایان این مراسم یک جلد قرآن کریم چاپ مشترک سازمان اوقاف و امور خیریه کشورمان و مجمع جهانی اهل بیت(ع) توسط رایزن فرهنگی کشورمان به حاضران اهدا شد.


منبع: فارس

211008


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین