عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۳۱۳۲۱
تاریخ انتشار : ۰۱ آبان ۱۴۰۳ - ۲۳:۰۵
در حالی که با نزدیک شدن به آغاز ثبت‌نام حج ۱۴۰۴ گمانه‌زنی‌ها درباره قیمت این سفر افزایش یافته است، سازمان حج می‌گوید که «منتظر نرخ ارز دولت به حج آینده هستیم.»

عقیق: چند روز تا آغاز ثبت‌نام کاروان‌های حج تمتع ۱۴۰۴ باقی مانده است و حالا با نوسان نرخ ارز، یک میلیون ودیعه‌گذار حج تمتع که بیش از ۱۷ سال منتظر حاجی شدن هستند، نگران هزینه‌ها شده‌اند. رئیس سازمان حج سیدعباس حسینی می‌گوید که «۸۰ درصد هزینه حج تمتع به نرخ ارز وابسته است.»

سال گذشته با وجود اینکه دلار آزاد بیش از ۴۸ هزار تومان بود، دولت ارز ۳۸.۵ هزار تومانی به حج تمتع اختصاص داد. اما هزینه حج ۱۴۰۳ (۱۶۰ تا ۱۹۰ میلیون تومان) نسبت به سال قبل از آن حدود ۴۰ درصد گران شد. این در حالی است که با توجه به صرفه‌جویی بیش از ۳۰۰ دلاری (۱۱ میلیون تومان) در هزینه‌ها، سازمان حج انتظار داشت که قیمت حج گذشته افزایش چندانی نداشته باشد.

اکنون نرخ ارز مرکز مبادله حدود ۵۰ هزار تومان است که نسبت به نرخ ارز حج گذشته بیش از ۱۰ هزار تومان (متوسط ۲۵ درصد) بیشتر است. با این وجود، معاون سازمان حج غلامرضا رضایی گمانه‌زنی‌ها درباره هزینه حج را رد کرده و می‌گوید که «قیمت نهایی حج بر اساس نرخ ارزی که دولت به عملیات حج اختصاص می‌دهد، تعیین و نهایی می‌شود.»

علاوه بر هزینه حج تمتع، همه سفرهای خارجی چه زیارتی و چه گردشگری متناسب با نرخ ارز قیمت‌گذاری می‌شود. نه تنها در ایران، بلکه در کشورهایی همچون اندونزی، پاکستان و بنگلادش، دولت به زائران تسهیلات می‌دهد. حتی در کشوری مثل لیبی چند سال حج برای مردم رایگان شد.
 
مدیر دفتر گردشگری محمد بخشی می‌گوید که «چرا دولت فقط از سفرهای زیارتی حمایت می‌کند. سفری مثل حج تمتع که افراد باید مستطیع باشند تا به آنها واجب شود.»در مقابل مدیر دفتر زیارتی محمود صداقتی با اشاره به افزایش قیمت سفر حج متناسب با گرانی دلار در سال‌های اخیر، می‌گوید که «بسیاری از زائران سال‌های قبل مستطیع بودند و هزینه تمام شده سفر به کشورهای دیگر مثل ترکیه را در بانک ودیعه‌گذاری کردند حالا هم دولت باید به کمک آنها بیاید.»
 
کارشناسان زیارتی می‌گویند که «دولت باید پایین‌ترین نرخ ارز را به حج تمتع اختصاص داده و با روش‌های مختلف هزینه این سفر معنوی را مثل پاکستان برای مردم کاهش دهد.» همچنین مذاکره با عربستان برای تعدیل قیمت‌ها یا حتی تلاش برای بالا بردن نرخ سود ودیعه حج تمتع از سوی بانک‌های عامل می‌تواند در کاهش هزینه‌ها مؤثر باشد.
 
منبع:فارس

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین