عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۳۱۳۲۰
تاریخ انتشار : ۰۱ آبان ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۲
حجت الاسلام رفیعی بیان کرد؛
سخنران حرم مطهر بانوی کرامت با استناد به آیات 13 تا 15 سوره مبارکه اسراء به 5 اصل مهم در آفرینش و زندگی انسان اشاره کرد و گفت: خداوند انسان را مختار آفریده و با ارسال پیامبران اتمام حجت کرده است تا مسیر هدایت یا ضلالتش را انتخاب کند؛ بنابراین مسئولیت رفتارش بر عه ده خود اوست و در نهایت هم حسابرسی خواهد شد.

عقیق: حجت‌الاسلام‌والمسلمین ناصر رفیعی شب گذشته طی سخنانی در حرم مطهر بانوی کرامت اظهار داشت: در سوره مبارکه اسراء آیه ۱۳ تا ۱۵ خداوند پنج اصل مهم را بیان می‌کند که هر کدام از این اصول پنج‌گانه برای انسان دارای اهمیت ویژه است.

وی با بیان اینکه اصل اول اصل اختیار است که خداوند به انسان عطا نموده است، افزود: هر انسانی سرنوشت و پرونده‌اش بر گردن خودش است و مسئول تمامی اعمال خود بوده و نمی‌تواند منکر اختیار خود باشد؛ درحالی‌که عده‌ای کوتاهی و خطاهای خود را بر گردن دیگران می‌اندازند و دچار افراط‌وتفریط هستند.

 سخنران حرم مطهر بانوی کرامت خاطرنشان کرد: اصل دوم اصل حسابرسی است؛ چراکه این اصل بعد از اصل اختیار ایجاد می‌شود به این صورت که در روز قیامت برای هر کسی یک پرونده باز وجود دارد و هر انسان پرونده خود را مطالعه خواهد کرد و یکی از اسامی روز قیامت «یوم‌الحساب» است.

اموری که حسابرسی روز قیامت را آسان می‌کند

 وی تأکید کرد: صدقه مخفیانه، برقراری صله‌رحم با اقوام، خوبی در حق افرادی که به او بدی کرده‌اند و حسن خلق موجبات حسابرسی آسان را در روز قیامت فراهم می‌کند.

 کارشناس مذهبی یادآور شد: اصل هدایت و ضلالت، اصل سوم در این آیات است که خداوند بیان نموده؛ چراکه هر کس هدایت شود بهره‌اش به خودش خواهد رسید و هر کس راه گمراهی را انتخاب نماید خودش دچار خسارت شده است.

 رفیعی در ادامه گفت: ثمره هدایت و ضلالت به خود انسان برمی‌گردد و اگر تمام دنیا هم کافر شوند هیچ خدشه‌ای به ذات الهی وارد نمی‌شود.

 وی افزود: آنچه که خداوند حرام نموده خبائث و آنچه که حلال شده جزو طیبات است و این بر عهده خود انسان است که خبائث را انتخاب نماید یا طیبات را استفاده کند.

 سخنران حرم مطهر بانوی کرامت خاطرنشان کرد: اصل مسئولیت‌پذیری، چهارمین اصلی است که در این آیات ذکر شده است و هیچ انسانی نمی‌تواند منکر تبعات اعمال و منکر مسئولیت‌های خود شود.

 رفیعی تأکید کرد: اصل پنجم در این آیات اصل اتمام حجت است و خداوند هیچ انسانی را عذاب نخواهد کرد مگر اینکه برای این انسان پیامبری را ارسال نموده باشد.

 وی یادآور شد: حساب و کتاب مستضعفان فکری در روز قیامت فرق خواهد کرد چراکه هیچ‌گونه اطلاعاتی از دین خداوند به دست این افراد نرسیده است.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین