عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۳۱۱۴۳
تاریخ انتشار : ۰۷ مهر ۱۴۰۳ - ۱۴:۴۱
زائران عتبات:
در حالی که هزینه حمل و نقل در عراق برای کاروان‌های ایرانی تا ۹۰۰ دلار مصوب شده است، طرف عراقی می‌گوید که «هزینه‌ اتوبوس‌های مجهز بر اساس عرضه و تقاضا متغیر است.»

عقیق: «نه آبی بود، نه غذایی. اتوبوس خراب شد و ما ۵ ساعت زیر تیغ آفتاب در سامرا منتظر بودیم.»، «در گرمای عراق کولر اتوبوس خراب شد اما هیچ کسی پاسخگو نبود.»، «یک دقیقه پس از اینکه از کاظمین سوار اتوبوس شدیم، خراب شد و ۶ ساعت مثل آواره‌ها نشستیم.» این‌ها بخشی از گلایه زائران کاوران‌های عتبات است.معاون سازمان حج حمیدرضا محمدی می‌گوید که «اتوبوس‌های کمکی در مسیرهای مختلف برای جلوگیری از معطلی زائران تعبیه شده است،» تا پس از خرابی جایگزین شود. اما مدیر دفتر زیارتی علی مینابی می‌گوید که «این اتوبوس‌های احتیاطی عمدتاً از رده خارج هستند.»

از وضعیت نامناسب اتوبوس‌های کاروان‌ها خسته شده‌ایم

در سال‌های گذشته نیز زائران پس از خرابی اتوبوس‌ها ساعت‌ها منتظر می‌ماندند تا اتوبوس تعمیر، یا اتوبوس دیگری جایگزین شود. سازمان حج می‌گوید که «جاده‌های عراق خراب است و ماشین‌ها زودتر از زمان معمول خراب می‌شود.»

از وضعیت نامناسب اتوبوس‌های کاروان‌ها خسته شده‌ایم

زائران کاروان‌های زمینی از هفت روز سفر، یک روز در مسیر هستند که اگر اتوبوس‌شان خراب شود، از فرصت زیارت نیز کاسته می‌شود و «دیگر این مهلت قابل جبران نیست.»هزینه حمل و نقل عمومی در عراق برای کاروان‌های ایرانی ۸۵۰ (برای اعزام‌های هوایی) و ۹۰۰ دلار (برای اعزام‌های زمینی) تعیین شده است. اما راننده عراقی باقر حسین با بیان اینکه هزینه حمل و نقل در عراق بر اساس عرضه و تقاضاست، می‌گوید که «زائران برخی از کشورها همچون هند و پاکستان بیش از یک هزار و ۱۰۰ دلار کرایه می‌دهند.»

 

البته مشکل اتوبوس‌ها فقط اختصاص به داخل خاک عراق ندارد. بلکه در داخل کشور هم نه‌تنها کاروان‌ها، بلکه «زائران اربعین» هم برای رفتن به مرزهای زمینی با مشکل مواجه هستند.

مدیر کاروان عتبات مسعود رحیمی می‌گوید که «طرف عراقی اتوبوس مناسب ندارد و وسایل حمل و نقل عمومی در آنجا دست عده‌ای خاص است.»در مقابل مدیر دفتر زیارتی حمید حجتی می‌گوید که «قیمت سازمان حج برای تردد زائران ثابت است و ما نمی‌توانیم بیش از نرخ مصوب اتوبوس کرایه کنیم.»

از وضعیت نامناسب اتوبوس‌های کاروان‌ها خسته شده‌ایم

کارشناسان زیارتی می‌گویند که «باید وضعیت اتوبوس‌ها به‌صورت هفتگی بررسی شود و اتوبوس‌های از رده‌ خارج که خود عراقی‌ها هم سوار آنها نمی‌شوند، برای کاروان‌ها مورد استفاده قرار نگیرد.» همچنین «تمرکززدایی از ارائه خدمات حمل و نقل و قیمت‌گذاری در این زمینه و تأمین اتوبوس از کردستان عراق که نسبت به کربلا و نجف مجهزتر هستند، می‌تواند از معطلی زائران بکاهد.»

از وضعیت نامناسب اتوبوس‌های کاروان‌ها خسته شده‌ایم

 

منبع:فارس


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین