عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۳۰۷۱۶
تاریخ انتشار : ۱۴ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۴۵
دبیر رویداد جایزه جهانی اربعین با اشاره به اینکه به دلیل استقبال گسترده از جایزه جهانی اربعین، در سال ۱۴۰۳ بخش نواهای اربعینی به این رقابت‌ها افزوده شد، گفت: این رویداد در ۷ رشته مختلف برگزار خواهد شد.

عقیق:حجت‌الاسلام‌ والمسلمین سید مصطفی حسینی نیشابوری در این نشست که در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برگزار شد، اظهار داشت: در پی استقبال گسترده از این جایزه، در ادوار گذشته با اضافه شدن موضوعاتی مانند فیلم، سفرنامه، فعالان فضای مجازی و کتاب، جایزه جهانی اربعین به ابعاد گسترده‌تری رسید.

در نهمین دوره سال ۱۴۰۲ بخش شعر و در دهمین دوره، بخش نواهای اربعینی به آن اضافه شده است.وی با اشاره به اینکه سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در سال ۱۳۹۳ تصمیم به برگزاری مسابقه‌ای فرا ملی با هدف معرفی جلوه‌های این رویداد عظیم فرهنگی و دینی به جهان گرفت، بیان کرد: بدین منظور، دبیرخانه جایزه جهانی اربعین ایجاد شد و نخستین دوره این جایزه با موضوع عکس برگزار گردید.

دبیر جایزه جهانی اربعین افزود: سال گذشته، ۳۸ کشور در این جشنواره حضور داشتند و در نهمین دوره شاهد حضور ۱۰ کشور بیشتر نسبت به هشتمین دوره بودیم، به‌طوری‌که تعداد آثار به ۱۲ هزار اثر رسید که نشان از رشد چشمگیر این رویداد دارد.

در این نشست، شرکت‌کنندگان به ارزیابی آثار ارائه شده در دوره‌های گذشته پرداختند و تجربیات خود را در جهت بهبود و ارتقای کیفیت جشنواره به اشتراک گذاشتند. از جمله نکات مثبت مطرح شده، مشارکت افراد از مذاهب و ادیان مختلف در جشنواره سال گذشته بود.
 
این شرکت‌کنندگان آثار قابل توجهی درباره این رویداد جهانی تولید و منتشر کرده بودند که نشان‌دهنده تاثیرگذاری بالای جشنواره بر اقشار مختلف جامعه جهانی بود.
 
شرکت‌کنندگان پیشنهادات متعددی در خصوص قالب‌های برگزاری جشنواره، نحوه برگزاری و ارتقای سطح شکوه و جذابیت آن مطرح کردند. آنها بر اهمیت افزایش مشارکت بین‌المللی و جلب توجه آزادی‌خواهان از مذاهب مختلف تاکید داشتند. همچنین، پیشنهادهایی برای تقویت تعاملات فرهنگی و گسترش پیام اربعین از طریق تکنولوژی‌های نوین و شبکه‌های اجتماعی ارائه شد.
 
این جلسه به‌منظور تدوین استراتژی‌های کلان برای دهمین دوره جشنواره و تعیین اولویت‌ها و محورهای اصلی آن، هم‌اندیشی و تعامل بین ارگان‌های مرتبط و اندیشمندان اربعین‌پژوهی برگزار شد. قرار است جلسات آینده شورا به‌صورت منظم برگزار شود و کمیته‌های تخصصی برای هر یک از بخش‌های جایزه تشکیل گردد تا روند اجرایی برنامه‌ها با دقت و کیفیت بیشتری پیگیری شود.
 
جایزه جهانی اربعین، که هر ساله برگزار می‌شود، با هدف ترویج فرهنگ و معارف اربعین حسینی و معرفی آن به جامعه جهانی طراحی شده و به آثار برتر در زمینه‌های مختلف فرهنگی و هنری اهدا می‌گردد. این جشنواره فرصتی مناسب برای هنرمندان و نویسندگان است تا پیام‌های انسانی و معنوی اربعین را به گوش جهانیان برسانند.
 
نخستین جلسه شورای سیاستگذاری دهمین جایزه جهانی اربعین با حضور چهره‌های مشهوری همچون بیژن نوباوه نماینده مردم در مجلس، حجت‌الاسلام معینیان معاون بین‌الملل مجمع جهانی اهل‌بیت، حجت‌الاسلام درویشی معاون بین‌المللی عاشورا، حجت‌الاسلام حسین‌زاده رئیس بنیاد قرآن، محسن مسچی معاون بین‌الملل تقریب مذاهب اسلامی، آیت‌الله حسین قدایی نماینده مردم استان البرز در مجلس خبرگان رهبری، محمدرضا سنگری اربعین‌پژوه و مولف چندین کتاب در حوزه اربعین، احمدی عضو ستاد اربعین وزارت کشور، کاظم نظری رئیس دانشکده هنر سوره، و داوران جشنواره از جمله امیرعلی جوادیان دبیر اجرایی و دارو بخش عکس، افشین بختیار، رسول اولیازاده، علیرضا عابدی، الهه خوانساری، و تعدادی از شخصیت‌های مختلف رسانه ملی و اربعین‌پژوهان برگزار شد.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین