عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۳۰۶۸
تاریخ انتشار : ۰۶ مهر ۱۳۹۲ - ۰۹:۳۰
كار تهيه و طبخ و توزيع غذاي مورد نياز حجاج محترم ايراني حاضر در اين شهر بر اساس يرنامه غذايي از طريق دو آشپزخانه متمركز دخيل و زين صورت ميپذيرد. آشپزخانه دخيل واقع در ۵ كيلومتري خارج از شهر مدينه در طريق ميقات شجره قرار گرفته است.
عقیق: اين آشپزخانه متشكل از بخش‌ها و سالنهاي مختلف از جمله سالن‌هاي طبخ برنج و سوپ، سالن طبخ خورش، سالنهاي مجزا جهت آماده سازي گوشت ومرغ وماهي، سردخانه‌هاي بالا و زير صفر و امور اداري و رايانه فعاليت خود را از سال ۷۹ همزمان با شروع طرح پخت متمركز غذاي حجاج آغاز نموده است. گفتني است پيش از اين زمان كار تهيه و پخت غذاي مصرفي حجاج در داخل كاروانها صورت ميپذيرفت كه همراه با مشكلات عديده اي بوده است.

اين آشپزخانه با داشتن ۳۸ نفر عوامل خدمت گذار كه شامل مدير، معاون، مسئول رايانه، مسئول انبار، مسئول سردخانه، مسئول فني، مسئول توزيع، كمك توزيع، مهندس بهداشت، پزشك، سرآشپزها و آشپزها و كمك آشپزهابوده و كار تهيه و طبخ غذاي ۵۵ درصد حجاج وزائرين ايراني اعزامي سازمان حج وزيارت حاضر در مدينه منوره را بر عهده دارد.

بنا بر اين گزارش آقاي فايض پور مدير آشپزخانه الدخيل اعلام داشت: اين آشپزخانه بعد از تاسيس بتدريج در سالهاي اخير به تجهيزات مدرن و مكانيزه پخت تجهيز گرديده است به طوري كه با اين تجهيزات سرعت و دقت در پخت افزايش يافته و از لحاظ بهداشتي نيز شاهد ارتقا در كيفيت بوده ايم. از جمله نكات قابل توجه در تجهيزا ت مورد استفاده در اين آشپزخانه پخت غذا با بخار است كه با اين روش سيستمهاي پخت غذاي قديمي از طريق اجاقهاي گاز كنار گذاشته شد.

مديريت اين آشپزخانه به حج نيوز گفت امور اجرايي آشپزخانه با حضور عوامل مربوطه از ۱۸ شهريور ماه جاري آغاز و اولين پخت و توزيع غذادر ۱۹ شهريور ماه صورت پذيرفت و تا امروز (۹۲/۰۶/۲۸) حدود ۴۱۰۰۰ پرس غذا در وعده‌هاي غذايي ناهار و شام تهيه و توزيع گرديده است.

گفتني است غذاهاي تهيه شده روزانه از طريق كاميونتهاي در اختيار مركز پخت بين حجاج محترم مستقر در هتلهاي مربوطه توزيع ميگردد.

بنا بر اين گزارش تعداد غذاي مورد نياز جهت پخت روزانه با توجه به ورود و خروج حجاج محترم به مدينه منوره از طريق سيستم نرم افزاري مربوطه در اختيار آشپزخانه‌ها قرار ميگيرد. ۳۱ مورد از اقلام ومواد اوليه مورد نياز طبخ غذا از داخل ايران تهيه و به عربستان ارسال گرديده است و ديگر اقلام مورد نياز كه بنا به دلايل متعدد از جمله فوريت مصرف، زمان محدود نگهداري، امكان تهيه و ارسال آنها ازداخل ايران ممكن نبوده است از طريق واحد تداركات ستاد مدينه تهيه و در اختيار آشپزخانه‌ها قرار ميگيرد.

بر اساس اين گزارش برنامه غذايي با تناوب يك هفته اي از طريق سازمان حج وزيارت از ماه‌ها قبل تهيه و براي تهيه غذا بر طبق اين برنامه در اختيار آشپزخانه‌هاي پخت متمركز قرار گرفته است.

منبع: حج
211008


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین